HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tweaka cd spelare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
johan1 Posted - 2010/04/06 : 13:55:52
Jag har en Pioneer PD-S06 som jag idag använder med en Lavry DA10. Jag har precis uppgraderat cdn med en LC Audio Clock XO med gott resultat. Jag tänker att byta ut dioderna i nätdelen till Avalanche dioder, sk "very fast recovery" dioder. Sedan vill jag nog också ge mig på digitala utgångsdelen...

Är det någon som kan guida mig vad jag kan göra, vad jag köper delar osv?

Ska jag tom gå så långt att uppgradera analogdelen istället och kanske göra mig av med Lavry DACn? Och isf vad kan jag då göra med analogdelen?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
johan1 Posted - 2010/04/12 : 09:17:21
Egil: Jag har skickat ett pm till dig.
Egil Posted - 2010/04/12 : 08:25:07
Nä där skulle du ju ha 4k efter så då är det ju bara strömmen som transformeras. så bara 1.2mA/2 * 4kOhm sätter du 1k innan så blir det 1.2mA*1kOhm*2 båda fall +-2.4V ut så alltså dubbla mot mitt förslag.
Orsaken till att det blir som det blir kan vår gamle hedlige Ohms lag lätt visa. U=R*I och effekten P=U*I, effekten måste alltid vada den samma.
johan1 Posted - 2010/04/11 : 22:47:01
Den där Sowter kopplingen... är den bra?
http://www.sowter.co.uk/specs/8347.htm
johan1 Posted - 2010/04/11 : 22:45:39
Jag har läst att i trafo kopplingen blir impedansen parallell med utgången och inte som vanlig att impedansen hamnar i serie med utgången och leder till att lågnivåkablage blr ett "low pass filter". Så här spelar det inte roll... verkar det som.

Innan räknade vi på 1,2mV med 50 ohms motstånd innan trafo på 1:20 som ger 1,2V ut.

Men hur räknas signalen fram om det är som Per Lindahls fall med 4k ohm efter trafon och den är 1:2 omsatt med samma 1,2mV från DAC? Blir det 0,0012*4000/(2*2)=1,2V, dvs 2*2 är tranformeringsfaktorn för motståndet som är efter trafon för att få det innan trafon. Stämmer det?
Egil Posted - 2010/04/10 : 13:49:09
Hehe jao jag får sluta försöka skriva saker innan hjärnan vaknat :)
fast helt rätt fick du det inte heller:
Om omsättningen är 1:20 50Ohm in ger 20k ut och som du skrev 4k efter ger 1k innan i 1:2
1.2mA*50Ohm*20=1.2V är spänningen du får ut.

Värt att tänka på är vad du ska driva för slutsteg/försteg med detta, har det för låg ingångsimp så låter det sällan vettigt troligen därför vissa gör som herr Lundahl föreslog men det ger som saggt andra nackdelar oxå.
Likaså går det att här använda ingångsmotståndet i försteg/slutsteg som I/V och alltså helt strunta i motståndet såtillvida det ligger i intervallet 10k-100k (10k ger 25Ohms last => +-0.6V 100k ger 250Ohm => +-6V
Alla varianterna ger lite olika resultat då lastningen av trafo och dac blir olika. bara att testa o lyssna.
johan1 Posted - 2010/04/10 : 12:32:56
Tack för alla tipsen!
4k efter är det inte 1k innan med 1:2 då det är kvadraten på lindningsskilnnaden?
Dvs 1:20 med 50 innan ger på -1,2mV väl 0,0012*50*20*20=24V
Eller har jag fel? Jag får det till 5 ohm innan trafon?
Bernt Jansson Posted - 2010/04/10 : 09:06:41
Jag föredrar motståndet i serie med dioden, enligt Esls recept.
Egil Posted - 2010/04/10 : 09:00:05
Beroende på hur dackar är uppbyggda så vill de ha olika last, denna vill ha så låg last som möjligt men går man neråt några få Ohm så får man mer problem med att förstärka signalen än man vinner på den låga lasten så allt är en avvägningsfråga.
Men båda alternativen funkar! Samma sak med var du placerar lasten,innan eller efter trafon dock får du då inte glömma att även "trnasformera" lasten dvs i Lundahls fall 1:2 -> 4k efter = 2k innan I mitt fall 1:20 -> 50Ohm innan = 1k efter.

För att vara lite extra bökig inför jag nu ytterligare ett alternativ ;)
http://www.sowter.co.uk/specs/8347.htm

Alltså en annan signaltrafo tillverkare, själv föredrar jag dock Lundahls som i mina lösningar alltid har låtit bäst (har visserligen inte testat så många sowter) visar detta då mer för att du ska se hur andra löser samma sak o där har de gjort som jag förespråkar men deras trafo har än högre omsättnign och de kan sålunda använda än lägre last.

*Edit länkfelsnisse*
johan1 Posted - 2010/04/09 : 21:00:50
Nu har jag två bud på vad jag ska göra med dioderna, det enklaste är dock att koppla motstånd i serie med kondn parallellt över dioderna. Vilket föredrar ni?

När jag ringde Lundahl fick jag prata med Per Lundahl själv och han rådade mig till en LL1527 med omsättning 1:2 och sedan parallellkoppla ett 4k ohm motstånd efter trafon. Vad tycker ni jag ska välja i trafoväg?

Trafona kostar 1000kr/par och det är ju inte speciellt dyrt att testa vad resultatet blir!
Egil Posted - 2010/04/09 : 17:42:30
Motståndet på 100 Ohm jag nämner ska INTE sitta i serie med dioderna utan i seire med den lilla kondingen dessa två i sin tur skall sitta parallet över dioden.
_____D_____
__C_____R__

Enkel matte dedär.
Men precis som pix xäger så gå varsamt fram inte alls säkert att du tycker det låter bättre bara för att vissa gör det.
Och jo jag har moddat några s06 osker på om jag gjorde jusst denna operation på nån av jusst dem men många andra cd har fått den och liknande. Relativt ofta satte jag ett drivsteg innan trafon men då blir det bra mkt bökigare att förklara hur du ska gå tillväga så börja såhär så får du se va som händer.

Sen fins ju alltid den billigare vägen och det är att bara byta OP'na till några bättre så får du se vad en så enkel manöver kan göra.
esl Posted - 2010/04/09 : 17:05:31
Om du har en 2*12 - 2*18 volts transformator i nätdelen till CD spelaren och spelaren drar typiskt 10-15 Watt.
Då ger det en ström på ca 500mA per sida.
Vi vill inte att motståndet skall stjäla mer än max 5% av spänningen i nätdelen, alltså 500mA skall max ge ett spänningsfall på 0.5 volt vilket innebär att du skall ha ett motstånd på 1 Ohm och ABSOLUT INTE 100ohm!
pix Posted - 2010/04/09 : 16:17:04
Hej Johan
Här kan du läsa hur jag gjorde när jag plockade bort I/V konverteringen, HF-filter samt utgångssteget
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78768
Har 2st PCM1792 dacar i min spelare
Jag använde endast en kanal i vardera, kopplade på en Lundahl LL1674 samt en Holco resistor över utgången på trafon

Jag använde alltså de dac-kretsarna som redan sitter i min spelare

Jag tycker du skall gå varligt fram med modningen då jag anser att många modningar är till det sämre.
Man skall definitivt prova, men kunna återställa om det inte blir bättre.

Mvh
/Pix
johan1 Posted - 2010/04/09 : 14:21:45
Då glömde jag att säga att R430, C430, IC404 och samma för det andra steget ska också bort!

Det finns två bud på ohm i motståndet till dioderna, både 1 och 100 ohm. Ger olika motstånd olika resultat för ljudet?
johan1 Posted - 2010/04/09 : 14:18:25
Då börjar jag få ihop tingen här:

Den kinkiga strömmatningen till DAC beror på att trafon till dioerna D31-34 inte har några stabliseringsenheter och då hjälper det med ett motstånd i serie efter varje diod och en PP kondn parallellt till denna krets. Samt att byta ut elyterna till mer välljudande och ev dubbel storlek.

När det gäller utgångssteget kommer jag köpa en trafo i signalvägen, L9206, till H och V kanal. Då kopplar jag ben 11 på DAC chipet till plus in till tafon och ben 12 som minus in till trafon. Jag lägger sedan ett 50 ohms över ben 11 och 12, dvs parallellt och så nära dacn som möjligt. Sedan kopplar jag utgående minus från trafon till höljet på RCA honan och utgående plus till mitten på RCA honan.

Kan jag köpa trafo direkt av Lundahls?

Egil: Har du gjort exakt denna koppling på en PD-S06 eftersom du visste 1,2mA och 2,4V på utgången? Eller är det teoretiskt uträknat via DAC chip osv?
Ryssen Posted - 2010/04/08 : 23:33:12
LL9206 kostar 538:-/st + Moms i 2009 års prislista.
Opamparna och "sakerna" måste nog bort eftersom dom används till ström/spänningsomvandling.
johan1 Posted - 2010/04/08 : 22:31:01
Egil: Tack för ditt svar!

Så jag på undersidan av kretskortet sätter ett motsånd i serie med en PP kondn mellan lödpunkterna på varje diod? Lite olika bud på storlek... ska jag ta 100ohm motstånd och kondn 20nF? Spelar ordning på motstånd och kondn någon roll?

Var kan jag köpa en Lundahl trafo och vad borde den kosta?

Om jag använder en sådan trafo ut från dacen och sätter nya rca utgångar så kan väl alla motstånd, kondn, OPamp osv vara kvar?

Om jag gör en sådan uppgradering av analogdelen, kan ljudet höjas så pass mycket att min externa dac blir överflödig?
Egil Posted - 2010/04/08 : 20:23:56
Nä! signaltrafon ska du i såfall sätta dit på DA-omvandlarens strömtgång, alltså mellan pin 11 och jord sedan kopplar du utgången på trafon till en RCA hona i chassit eller en XLR om du har nytta av balanserade kablar (om ditt försteg/slutsteg är fullt balanserade ie).
DA'n lämnar +- 1.2mA. jag har bla. kört med denna : http://www.lundahl.se/pdfs/datash/9206.pdf med gott resultat.
antingen gör du Ström spänningsomvandlig med ett motstånd innan transformatorn eller så låter du ingångsmotståndet i din förförstärkare göra detsamma. lite beroende på vad du kör med för grejjer så låter det olika så bara att testa.
kopplar du den för 1:20 och vill ha ca 2.4Vpp så får du då köra ett 50Ohms motstånd som I/V detta skall då kopplas paralellt med signaltrafons ingång (mellan I ut och jord så nära DAchippet som möjligt)
Kvalliteten på detta motstånd är MKT avgörande för kvaliteten på ljudet så köp inte billigast möjliga.

Självklart måste du då även löda bort IC403 och IC404 som är OP'na som sitter o gör atrafons jobb idag likaså de motstånd och kondingar som sitter runt dem (C429,430 R429,430)


Ang Dioderna så får man bäst resultat om man kopplar motstånd och konding i serie, parallelt med dioden på detta vis dämpar de sväningen däröver istället för att dämpa hela laddningsförloppet som man gör om man sätter ett motstånd i serie med dioden ( som förvisso oxå dämpar lite men inte lika mkt.) Men det är ju väldigt lätt att testa båda dera så får du avgöra om du hör nån skillnad.

johan1 Posted - 2010/04/08 : 16:00:12
Ut från da omvandlaren har jag följande ben:
-vcc, ref dc, servo dc, accm, accm, iout, bpodc, +vcc

Så kopplar jag +vcc till plus på trafon och -vcc till minus på trafon och sedan trafos utgångar till rca eller XLR kontakt. Om jag använder xlr kontakt ska jorden tas från något ställe.

Kan jag köpa signaltrafos på Elfa?
Bernt Jansson Posted - 2010/04/08 : 14:39:45
quote:
För mig så är en trafo något som ändrar spänning typ 230V till något mer lämplig spänning. Vad gör den här i signalvägen som alla andra komponenter gör annars i signalvägen?

En transformator kan göra en del intressanta saker förutom omvandla spänning. T.ex kan den galvaniskt avskilja enheterna från varandra så man slipper krypströmmar i signalkablaget. Sen fungerar den som ett filter, något som vi ändå ska ha. Sen ersätter den funktionen som utgångskondingarna fyller och om trafon är bra så gör den det på ett bättre sätt. Den kan göra en balanserad signal till en single end signal och vice versa. Typiskt har en da-omvanlare i en CD balanserad utsignal som ligger på +2,5 volt. Där kan trafon ta signalen mellan utgångarna rakt av och skicka den till RCA om du vill ha det och XLR om du vill ha det. Anledningen till att man inte ser mer av detta är att riktigt bra signaltransformatorer är dyra.
quote:
Att lägga in ett motstånd och kondn till likriktarna, vad ger det för ljudet?
Minskar elaka spikar och ringningar som går rätt in i elektroniken annars.
johan1 Posted - 2010/04/08 : 14:21:24
Jag har pm:at Lord och ser om han kan hjälpa mig. Jag har läst en annan tråd med en kille som ersatte analoga utgångssteget med en trafo från OP-amp-arna direkt till utgångarna. För mig så är en trafo något som ändrar spänning typ 230V till något mer lämplig spänning. Vad gör den här i signalvägen som alla andra komponenter gör annars i signalvägen?

Att lägga in ett motstånd och kondn till likriktarna, vad ger det för ljudet?
Bernt Jansson Posted - 2010/04/08 : 12:45:08
Jag menar att bygga om analogdelen i CD-spelaren. Som jag fattar det så är det väl det du frågar i början av tråden?

Det finns ju en DA-omvandlare i CDn, det är den jag syftar på.
johan1 Posted - 2010/04/08 : 12:32:19
Bernt: Menar du att jag ska använda min externa DAC? Eller ta bort aktiva komponenter i analogdelen och låta den interna DAC göra jobbet bätre?
Bernt Jansson Posted - 2010/04/08 : 12:19:26
quote:
Analogdelen har redan egen trafo...

Alltså nu pratar vi om trafo i signalvägen, inte strömförsörjning.
Bort med så mycket aktiva komponenter som möjligt och låt DA-omvandlaren göra jobbet i stället.
johan1 Posted - 2010/04/08 : 11:27:42
Jag behöver bara 1m kablar. Analogdelen har redan egen trafo... ska jag sätta en annan till utgångsdelen. Är det Lord som är en fena på det för mer info?
Bernt Jansson Posted - 2010/04/08 : 09:59:32
Esls råd är bra tycker jag.

Analogdel: Behöver du driva långa kablar? Om inte: transformator och minimal filtrering. Jag tror Lord vet hur det ska realiseras.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000