HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips för målning av MDF

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Kmj Posted - 2010/04/02 : 19:10:31
Jo, efter senaste projektet i MDF blev jag halvt vansinnig på att materialet suger så mkt färg och det krävs mycket möda innan det slutar.Så nu när jag behöver lite fler lådor så bestämde jag mig för att hitta en lösning till problemet.

Lösningen visade sig vara enkel, schellac ska täppa till ganska ordentligt men schellac kostar pengar. Tydligen finns det numera ett vattenbaserat substitut som går under namnet "kvistlack" och detta verkar vara aningen billigare, runt 2-300spänn per liter. När jag letade runt efter billigare saker så snubblade jag över en intressant sak. Gissa vad som som denna nyare vätska till ca 50% består av? Jo, ett ämne som heter vinylacetat och gissa vad som innehåller runt 60-70% av samma ämne?

TRÄLIM.

Så med andra ord så kan man köpa en 75a trälim för 40-50kr, späda det med vatten, röra runt och sedan få en vätska/lack som annars kostar betydligt mer.

Till det intressanta då, funkar det?
Klockrent, jag strök ett par lådor av 8mm MDF två varv med en blandning av ca 50-50 vatten-trälim och efter att det fått torka så sög det inte åt sig det minsta färg. Iallafall inte mer än vad den plana sidan gjorde.

Så, nästa gång ni ska måla eller lacka era högtalarkabinetter eller liknande så spä ut lite av limmet och stryck dem med det först.

Glad påsk på er.
Kmj
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
sladdbarn Posted - 2010/04/19 : 21:48:51
Tackar!
Bubbel Posted - 2010/04/19 : 16:55:52
När man slipar bort "nopporna" som uppstår efter en grundmålning det räcker med ett P120-P150 papper (P=kornstorlek) slipa inte mer än att "nopporna" försvinner då blir det bäst resultat om du slipar mer får du börja om från början.

anders
sladdbarn Posted - 2010/04/19 : 16:10:57
Efter att jag har smetat på vatten+trälimsmeten kommer spånskivan att resa sig en aning,
vilken grovlek behöver jag slipa med för att få bra finish?

Lådan kommer att rollas med täckfärg för trä.
sladdbarn Posted - 2010/04/16 : 20:45:13
Har provat med trälim + vatten på en liten spånbit nu och det verkar lovande.
Slutgiltiga omdömet kommer när jag måla min hembyggen.
Kmj Posted - 2010/04/14 : 08:39:04
Just det ja, jag ville även uppmärksamma er medlemmar på att kvistlack var utspätt trälim. Så egentligen hade jag väl två syften.
Kmj Posted - 2010/04/14 : 08:37:52
Problemet är helt borta faktiskt.
Jag var ute efter en lösning på problemet att MDFen sög åt sig mkt färg, lim-vattenlösningen ordnar det.

Vill man ha en finare yta så man kan helt enkelt slipa först, sedan användra sprayspackel, slipa, lacka, slipa, lacka, slipa osv. Det gjorde jag på mina rörmonoblock, skarven syns fortfarande på dem och det gick åt runt 4 burkar färg och 2-3 burkar sprayspackel och en burk klarlack medan de röda krävde 1 burk färg. monoblocken ska jag ha i mitt system medan de ovan postade lådorna ska innehålla backup och test delar, om de nu inte ska stå i ett skåp.

Så, syftet med mitt lilla test var att slippa spendera ett par burkar färg till att mätta MDFen innan jag kunde få färg på dem. Anledningen till att finishen på dessa sista inte är så hög är att de inte kommer att utgöra en viktig del av mitt system så jag spenderade en eftermiddag på dem, inte någon vecka. Bilden är förövrigt tagen tre dagar efter målning.

Och angående skarven då? Det är inget jag bryr mig om då jag vet att det är stört omöjligt att bli av med den. Vill jag ha en låda utan synliga skarvar så
1: fanerar jag den först.
2: testar Bubbels tips med takfärg
3: dränker dem i grundfärg, väntar ett halvår eller så, slipar och upprepar en gång till innan jag målar det sista.
4: lever med det och köper ett par klara lådor istället för att lägga ut en hundralapp i materialkostnad.
Harry_up Posted - 2010/04/13 : 22:58:29
Vad jag tänkte på var om man fick en så fin yta att det inte blev någon skillnad mellan ändträet på sidan och bottenplattan.
Annars så är det ju en del av det man vill bli av med och där det är som svårast att det inte suger in. Så visst ser mittenlådan bättre ut än dom andra 2 men ser det inte ut som att delar av problemet kvarstår ? Hur lång tid har förflutit efter att det var färdigmålat till bilderna togs?

mvh/Harryup
Kmj Posted - 2010/04/13 : 11:34:57
Som sagt, förarbete.
Kmj Posted - 2010/04/13 : 11:33:52


Kmj Posted - 2010/04/13 : 11:23:00
quote:
Bilden är ju lite otydlig men visst ser det väl ut som att man även på den mittre kan se en viss skarv mot sidorna?


Det är inte helt otroligt men jag har ju aldrig påstått att jag döljer skarvarna med limlösningen. Endast att det hindrar materialet från att suga åt sig så mkt färg. Skarvarna beror ju på förarbetet.
soundbrigade Posted - 2010/04/13 : 10:39:33
Man kan ju tänka sig att man fräser ner ett V-spår ett par millimeter precis i limfogarna och trycker dit 2-komponentspackel.
Harry_up Posted - 2010/04/13 : 08:48:02
Pratade men en målarfirma angående målning av ett par lådor. Dom vägrade ta jobbet om hörnen inte var gerade. Dom sa också att det tar upp till 3 veckor innan man kan se om MDF'en suger färg i ändträet. Har sett högtalare där det även tagit längre än så.
Deras tips var 2-komponent spackel, men visst skulle det vara enklare med lim.
Bilden är ju lite otydlig men visst ser det väl ut som att man även på den mittre kan se en viss skarv mot sidorna?

mvh/Harryup
Kmj Posted - 2010/04/12 : 14:41:11
Här är resultatet. Den i mitten var den jag spenderade lite mer tid på med avseende på slipning och lim-vatten. De på kanterna är mer stressjobb och det syns på skarvarna. Värt att notera är att jag inte ens försökt att färga "framsidorna" då fronten ändå ska monteras där, så se inte dessa som ett typisk exempel på det färdiga resultatet. Kolla då hellre ovansidan på den i mitten. Färgen är biltemas bättringsfärg på sprayburk, en burk till samtliga lådor så inga mängder av lager här inte. Ingen direkt slipning av ovansidan på de till höger resp vänster och ingen grundfärg har använts på någon av dem.

rannagarden Posted - 2010/04/12 : 13:08:53
Massivträ "rör sig" betydligt mer än MDF eller liknande. Fördelen med fiberämnen är just formatet, bearbetningen och den relativt lilla rörelse materialet gör i normalmiljö. Limträ, utfört på rätt sätt, rör sig fortfarande men slår sig sällan. Som konstruktionsmaterial skall både massivträ/limträ användas rätt för att resultatet skall stå sig med tiden.
Jag har inte sett en limsprejad fiberskiva och ytresulutatet, men som hejdare för att underlaget inte skall suga upp färgen fungerar det säkerligen. Jag hade nog hållt mig från att behandla hela ytan utan kanske just MDFens "ändträ" eller dyl då det är där det suger mest.
Ett annat tips är att ett putsat ändträ suger mindre än ett oputsat.
Industrin använder sig i regel av putsning och målning med grundfärg för att uppnå ytresultat på fiberskivor (om jag hoppar över melamin, laminat och kantlisning som också är vanligt men svårt för DIYaren).
Ryssen Posted - 2010/04/12 : 12:48:15
Upptäckte att min sublåda i massiv furu hadde spruckit..en spricka på ca 3mm bred 25cm lång..blev till att spruta i byggsilikon..
Buggsson Posted - 2010/04/12 : 10:54:27
Massivt trä brukar mig veterligt inte rekommenderas generellt för högtalarlådor pga risk för sprickbildning o dyl även om undantag finns, men det kanske blir skillnad med limträskivor?
soundbrigade Posted - 2010/04/12 : 08:35:57
Lite OT: Bok och björk är trevliga ämnen att arbeta i. Det kan vara lite vresigt ibland och man får urslag vid hyvling t ex, men furu är värre.


Det var ett tag sedan jag var i möbelbranschen och då gjordes det mesta i vanlig spånskiva varför jag inte vet hur man i branschen behandlar MDF i möbler. Är det någon annan som har kontakter?
solhaga Posted - 2010/04/12 : 07:32:53
quote:
Ska jag bygga mer högtalare blir det banne mig massivträ (limfog).

Lite OT:
Om inte det blir för tungt kan IKEAs bänkskivor i bok med försänkta mässingskruvar duga. Kräver ingen efterbehandling alls förutom avfasning och inoljning.

Finns det någon annan nackdel förutom tyngden och begränsningen max 60 cm brett? Är de t.ex svåra att fräsa?
soundbrigade Posted - 2010/04/11 : 15:24:16
Massupp .. f'låt missuppfattning.

Problemet är väl att man dels vill att materialet ska andas och dels vara ganska hermetiskt förslutet så fukt inte kan vandra in. Misstänker att det inte går att förena två motsägande krav.
Gerade hörn ger en del hjälp. Fanering kan hjälpa, men läste om någon som faktiskt kände skarvarna under faneringen.

Ska jag bygga mer högtalare blir det banne mig massivträ (limfog).
Kmj Posted - 2010/04/10 : 20:53:14
quote:
Repeterar: Utspätt lim är INTE lim.

Ingen har sagt att det är det heller.
Bubbel Posted - 2010/04/10 : 20:45:37
Jag brukar använda takfärg för inomhusbruk de innehåller massor av pigment och annat för att täcka bra men det kräver lite träning för att bli bra om man vill ha en helt slät yta om man skall lägga en bra topplack.

anders
soundbrigade Posted - 2010/04/10 : 19:49:24
Repeterar: Utspätt lim är INTE lim.
Kmj Posted - 2010/04/10 : 12:47:36
quote:
Långtidseffekten då? Jag noterar att skarvarna i MDF börjar uppträde först efter något halvår eller mer.


Det vet jag inget om, men det var inte syftet heller utan det var att få materialet att inte suga åt sig så jäkla mkt färg. Det funkar för övrigt klockrent, jag har sprayat tre lådor nu i helgen med vanlig bättringsfärg från biltema med bra resultat. Nåja, färgmässigt iallafall, som vanligt har jag kanske slarvat lite med finslipningen men det har ju inte med målningen att göra.

quote:
En detalj om limlösningen - den duger sedan INTE till att limma med. Det vet varenda möbeltillverkare att utspätt trälim (PVA) inte längre är lim.

Nä, limma ihop det först, stryk sedan med den utspädda lösningen och då det endast är lim och vatten så går det utmärkt att blanda en liten volym i taget och inte blanda ut en hel flaska eller nått liknande.
soundbrigade Posted - 2010/04/10 : 11:13:58
Långtidseffekten då? Jag noterar att skarvarna i MDF börjar uppträde först efter något halvår eller mer.





En detalj om limlösningen - den duger sedan INTE till att limma med. Det vet varenda möbeltillverkare att utspätt trälim (PVA) inte längre är lim.
Kmj Posted - 2010/04/08 : 09:11:47
Jag ska spraya de tidigare nämnda lådorna nu på fredag så jag kan posta resultatet efter det, jag har ju bara testat lite snabbt så ett mer utförligt test skadar ju inte.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000