HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tips för målning av MDF
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/02 :  19:10:31  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jo, efter senaste projektet i MDF blev jag halvt vansinnig på att materialet suger så mkt färg och det krävs mycket möda innan det slutar.Så nu när jag behöver lite fler lådor så bestämde jag mig för att hitta en lösning till problemet.

Lösningen visade sig vara enkel, schellac ska täppa till ganska ordentligt men schellac kostar pengar. Tydligen finns det numera ett vattenbaserat substitut som går under namnet "kvistlack" och detta verkar vara aningen billigare, runt 2-300spänn per liter. När jag letade runt efter billigare saker så snubblade jag över en intressant sak. Gissa vad som som denna nyare vätska till ca 50% består av? Jo, ett ämne som heter vinylacetat och gissa vad som innehåller runt 60-70% av samma ämne?

TRÄLIM.

Så med andra ord så kan man köpa en 75a trälim för 40-50kr, späda det med vatten, röra runt och sedan få en vätska/lack som annars kostar betydligt mer.

Till det intressanta då, funkar det?
Klockrent, jag strök ett par lådor av 8mm MDF två varv med en blandning av ca 50-50 vatten-trälim och efter att det fått torka så sög det inte åt sig det minsta färg. Iallafall inte mer än vad den plana sidan gjorde.

Så, nästa gång ni ska måla eller lacka era högtalarkabinetter eller liknande så spä ut lite av limmet och stryck dem med det först.

Glad påsk på er.
Kmj

.....where the music comes to die.

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2010/04/02 :  19:45:14  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Bra tips Borde funka fint på spånskiva också tycker jag?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2010/04/02 :  19:54:38  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Shellack köper du billigt på Claessons i Göteborg, kostar 110: spänn för ett halvkilo flingor och av det kan du blanda (med T-röd) iallafall 2 liter färdig lack.
http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=337325

Men lim funkar såklart kanon det också

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/02 :  20:44:45  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Sladdbarn
Säkert, principen är ju densamma. Det är bara större partiklar.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/04/02 :  21:33:40  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Tackar för tipset! Låter helt klart som en vettig lösning!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/04/07 :  20:27:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Bra tips! Ska testas! Tack
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/08 :  09:11:47  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag ska spraya de tidigare nämnda lådorna nu på fredag så jag kan posta resultatet efter det, jag har ju bara testat lite snabbt så ett mer utförligt test skadar ju inte.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/10 :  11:13:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Långtidseffekten då? Jag noterar att skarvarna i MDF börjar uppträde först efter något halvår eller mer.





En detalj om limlösningen - den duger sedan INTE till att limma med. Det vet varenda möbeltillverkare att utspätt trälim (PVA) inte längre är lim.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/10 :  12:47:36  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Långtidseffekten då? Jag noterar att skarvarna i MDF börjar uppträde först efter något halvår eller mer.


Det vet jag inget om, men det var inte syftet heller utan det var att få materialet att inte suga åt sig så jäkla mkt färg. Det funkar för övrigt klockrent, jag har sprayat tre lådor nu i helgen med vanlig bättringsfärg från biltema med bra resultat. Nåja, färgmässigt iallafall, som vanligt har jag kanske slarvat lite med finslipningen men det har ju inte med målningen att göra.

quote:
En detalj om limlösningen - den duger sedan INTE till att limma med. Det vet varenda möbeltillverkare att utspätt trälim (PVA) inte längre är lim.

Nä, limma ihop det först, stryk sedan med den utspädda lösningen och då det endast är lim och vatten så går det utmärkt att blanda en liten volym i taget och inte blanda ut en hel flaska eller nått liknande.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/10 :  19:49:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Repeterar: Utspätt lim är INTE lim.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2010/04/10 :  20:45:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag brukar använda takfärg för inomhusbruk de innehåller massor av pigment och annat för att täcka bra men det kräver lite träning för att bli bra om man vill ha en helt slät yta om man skall lägga en bra topplack.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/10 :  20:53:14  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Repeterar: Utspätt lim är INTE lim.

Ingen har sagt att det är det heller.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/11 :  15:24:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Massupp .. f'låt missuppfattning.

Problemet är väl att man dels vill att materialet ska andas och dels vara ganska hermetiskt förslutet så fukt inte kan vandra in. Misstänker att det inte går att förena två motsägande krav.
Gerade hörn ger en del hjälp. Fanering kan hjälpa, men läste om någon som faktiskt kände skarvarna under faneringen.

Ska jag bygga mer högtalare blir det banne mig massivträ (limfog).
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2010/04/12 :  07:32:53  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Ska jag bygga mer högtalare blir det banne mig massivträ (limfog).

Lite OT:
Om inte det blir för tungt kan IKEAs bänkskivor i bok med försänkta mässingskruvar duga. Kräver ingen efterbehandling alls förutom avfasning och inoljning.

Finns det någon annan nackdel förutom tyngden och begränsningen max 60 cm brett? Är de t.ex svåra att fräsa?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/12 :  08:35:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lite OT: Bok och björk är trevliga ämnen att arbeta i. Det kan vara lite vresigt ibland och man får urslag vid hyvling t ex, men furu är värre.


Det var ett tag sedan jag var i möbelbranschen och då gjordes det mesta i vanlig spånskiva varför jag inte vet hur man i branschen behandlar MDF i möbler. Är det någon annan som har kontakter?
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/04/12 :  10:54:27  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Massivt trä brukar mig veterligt inte rekommenderas generellt för högtalarlådor pga risk för sprickbildning o dyl även om undantag finns, men det kanske blir skillnad med limträskivor?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2010/04/12 :  12:48:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Upptäckte att min sublåda i massiv furu hadde spruckit..en spricka på ca 3mm bred 25cm lång..blev till att spruta i byggsilikon..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/04/12 :  13:08:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Massivträ "rör sig" betydligt mer än MDF eller liknande. Fördelen med fiberämnen är just formatet, bearbetningen och den relativt lilla rörelse materialet gör i normalmiljö. Limträ, utfört på rätt sätt, rör sig fortfarande men slår sig sällan. Som konstruktionsmaterial skall både massivträ/limträ användas rätt för att resultatet skall stå sig med tiden.
Jag har inte sett en limsprejad fiberskiva och ytresulutatet, men som hejdare för att underlaget inte skall suga upp färgen fungerar det säkerligen. Jag hade nog hållt mig från att behandla hela ytan utan kanske just MDFens "ändträ" eller dyl då det är där det suger mest.
Ett annat tips är att ett putsat ändträ suger mindre än ett oputsat.
Industrin använder sig i regel av putsning och målning med grundfärg för att uppnå ytresultat på fiberskivor (om jag hoppar över melamin, laminat och kantlisning som också är vanligt men svårt för DIYaren).
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/12 :  14:41:11  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Här är resultatet. Den i mitten var den jag spenderade lite mer tid på med avseende på slipning och lim-vatten. De på kanterna är mer stressjobb och det syns på skarvarna. Värt att notera är att jag inte ens försökt att färga "framsidorna" då fronten ändå ska monteras där, så se inte dessa som ett typisk exempel på det färdiga resultatet. Kolla då hellre ovansidan på den i mitten. Färgen är biltemas bättringsfärg på sprayburk, en burk till samtliga lådor så inga mängder av lager här inte. Ingen direkt slipning av ovansidan på de till höger resp vänster och ingen grundfärg har använts på någon av dem.


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/04/13 :  08:48:02  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Pratade men en målarfirma angående målning av ett par lådor. Dom vägrade ta jobbet om hörnen inte var gerade. Dom sa också att det tar upp till 3 veckor innan man kan se om MDF'en suger färg i ändträet. Har sett högtalare där det även tagit längre än så.
Deras tips var 2-komponent spackel, men visst skulle det vara enklare med lim.
Bilden är ju lite otydlig men visst ser det väl ut som att man även på den mittre kan se en viss skarv mot sidorna?

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/04/13 :  10:39:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Man kan ju tänka sig att man fräser ner ett V-spår ett par millimeter precis i limfogarna och trycker dit 2-komponentspackel.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/13 :  11:23:00  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Bilden är ju lite otydlig men visst ser det väl ut som att man även på den mittre kan se en viss skarv mot sidorna?


Det är inte helt otroligt men jag har ju aldrig påstått att jag döljer skarvarna med limlösningen. Endast att det hindrar materialet från att suga åt sig så mkt färg. Skarvarna beror ju på förarbetet.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/13 :  11:33:52  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply



.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2010/04/13 11:34:26
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/13 :  11:34:57  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Som sagt, förarbete.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2010/04/13 :  22:58:29  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Vad jag tänkte på var om man fick en så fin yta att det inte blev någon skillnad mellan ändträet på sidan och bottenplattan.
Annars så är det ju en del av det man vill bli av med och där det är som svårast att det inte suger in. Så visst ser mittenlådan bättre ut än dom andra 2 men ser det inte ut som att delar av problemet kvarstår ? Hur lång tid har förflutit efter att det var färdigmålat till bilderna togs?

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/04/14 :  08:37:52  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Problemet är helt borta faktiskt.
Jag var ute efter en lösning på problemet att MDFen sög åt sig mkt färg, lim-vattenlösningen ordnar det.

Vill man ha en finare yta så man kan helt enkelt slipa först, sedan användra sprayspackel, slipa, lacka, slipa, lacka, slipa osv. Det gjorde jag på mina rörmonoblock, skarven syns fortfarande på dem och det gick åt runt 4 burkar färg och 2-3 burkar sprayspackel och en burk klarlack medan de röda krävde 1 burk färg. monoblocken ska jag ha i mitt system medan de ovan postade lådorna ska innehålla backup och test delar, om de nu inte ska stå i ett skåp.

Så, syftet med mitt lilla test var att slippa spendera ett par burkar färg till att mätta MDFen innan jag kunde få färg på dem. Anledningen till att finishen på dessa sista inte är så hög är att de inte kommer att utgöra en viktig del av mitt system så jag spenderade en eftermiddag på dem, inte någon vecka. Bilden är förövrigt tagen tre dagar efter målning.

Och angående skarven då? Det är inget jag bryr mig om då jag vet att det är stört omöjligt att bli av med den. Vill jag ha en låda utan synliga skarvar så
1: fanerar jag den först.
2: testar Bubbels tips med takfärg
3: dränker dem i grundfärg, väntar ett halvår eller så, slipar och upprepar en gång till innan jag målar det sista.
4: lever med det och köper ett par klara lådor istället för att lägga ut en hundralapp i materialkostnad.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000