HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Basreflexrörets längd/diameter?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Hornta Posted - 2010/03/20 : 21:50:57
Hejsan,

Har suttit i lspcad nu en stund och lekt, speciellt gällande lådans påverkning av basreflexröret och dess längd samt diameter.

Det är så att jag gjort ett excel-ark med alla de specifikationer som behövs för att räkna ut BR-längden enligt The Loudspeaker Design Cookbook recept. Men när jag matar in samma värden i lspcad och gör en box och port conf. får jag halv skulle värden.

Enligt mina beräkningar har jag:

Vas = 50 l , Qts = 0.29 , fs = 30 Hz -> fb = 38 Hz
Basreflex diameter = 5 cm
Basreflex längd = 19 cm

enligt lspcad ska br-längden endast vara 3.6 cm... en ganska klar skillnad. Känns som jag borde har knappat fel i lspcad och att 19cm är mer korrekt.

vad tror ni?
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Hornta Posted - 2010/03/21 : 15:58:14
Är ganska ovan med programmet också, första ggn jag använder version 6. Har bara lekt med delningsfilter i femman tidigare, men det verkar ju riktigt smidigt att kunna lägga till både låda och basreflex i programmet.

Ska försöka komma ihåg att posta när jag hunnit testa, pluggar lite matte just nu. tenta på onsdag :S
Eriksson Posted - 2010/03/21 : 12:07:46
Ja. prova. Tala om hur det går.

Eriksson
Hornta Posted - 2010/03/21 : 10:54:32
okej, alltså är det inte bara jag som har problem. ska fixa så det blir rätt i lspcad.

tack för era svar och tips!
fixarstig Posted - 2010/03/21 : 00:47:38
På den här sajten blir det 17,6 cm!
http://www.lautsprechershop.de/english/index_tools.htm
Eriksson Posted - 2010/03/20 : 23:14:06
Hej Horta.

Det här problemet har jag också i mitt program. Lspcad är absolut ett utmärkt bra program. Men jag har noterat att rördiametern, som skall anges i rutan (Min Dia)inte stämmer riktigt. Jag har tex fått det att stämma mycket bättre med rörets lämgd om jag för ett 5 cm rör, istället anger diametern 4,1 istället för 5. Du får helt enkelt experimentera lite med diameter inställningen.

DIMENSIONER PÅ BASREFLEXRÖR:
----------------------------

Ap: vattenledningsrör (pvc-plast). 70 mm rör, ap = 36,29.
Ap: standard rör, (papp). 5 mm rör, ap = 18,84.
Ap: standard rör, (papp). 70 mm rör, ap = 33,16.
Ap: standard rör, (papp). 95 mm rör, ap = 63,58.
Ap: Vattenledningsrör (pvc-plast). 100 mm rör, ap = 83,28.
Ap: Vattenledningsrör (pvc-plast). 90 mm rör, ap = 52,78.

Formeln för uträkning av AP = Radien x Radien x Pi

Mvh: Eriksson
Hornta Posted - 2010/03/20 : 22:41:10
visst påverkar ändkorrektionen lite, men inte så mycket! Får ta en titt imorgon igen, kanske är för trött för att hålla på med detta nu :P
Ska prova ett annat element imorgon också.
PetterPersson Posted - 2010/03/20 : 22:14:10
Det var konstigt. Mer troligt var att det skulle skilja några cm pga endkorrektion, men inte så mycket...Hur blir det om du provar att räkna på ett annat element?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000