HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 skrapig pot, går det att använda 5-56?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Claes_Ireland Posted - 2010/01/31 : 16:43:49
Hejsan, elektronik rengöringen var slut på classe, men jag har 5-56 hemma, går det att använda på en pot som har missljud för sig när man ändrar volym?

Motionera den går bara så bra, den går bara att styra via fjärren så jag behöver något att spruta i.

Så, 2-26 vill jag ha, men har 5-56, användbart på en pot?
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Claes_Ireland Posted - 2010/02/06 : 11:52:28
Sådär, då har humax hd pvr fått lite behandling den med. Bitumen så klart, men också en sänka farten på fläkten sladd från Kjelle, och lite allround list från elfa. Listen satte jag mellan fläkten och apparaten, samt fick in lite i hårdiskvaggan med. Så, nu är maskinen så tyst att jag inte är säker på om det är den eller elementen jag hör. Då räcker det för mig.
Bubbel Posted - 2010/02/04 : 16:07:44
Så är det i diy:arens värld man fixar lite hela tiden så att det låter lite bättre ända tills det går åt he***te då backar man lite och där stannar man . Grattis till att det blev som du hade tänkt.

anders
Claes_Ireland Posted - 2010/02/04 : 10:54:54
Ja, nu vågar jag inte skriva vad jag tycker blev bättre, men jag tycker det blev bättre. Men, det var ju en timme eller så den var nere och man minns ju bara så bra, sen har jag ju gjort modden och förväntar mig att det ska låta bättre, och det gjorde det. Är det inte skönt när man har rätt?
Mc Square Posted - 2010/02/04 : 00:33:49
quote:
ett kilo bitumen ungefär

Claes_Ireland Posted - 2010/02/04 : 00:25:52
Åkte i lite mer wd40 ikväll och ett kilo bitumen ungefär, i försteget mitt, nu ringer det inte som en kyrkklocka längre. :)
Claes_Ireland Posted - 2010/02/02 : 22:16:42
wd40 fungerade fint, svårt att få in i potten bara, fick stärkaren på högkant och ha wd40 i en sked, spreja hade slutat överallt. Men, jag var inte ens säker på att jag fick in något, vips så var skrapet borta. Fick lite på kretskortet med, luktade fint under ett par timmar. :)
Claes_Ireland Posted - 2010/02/01 : 13:05:30
Jag gick och handlade wd40 på classe.
Köpte allround list med. Nu ska jag få tyst på min hdbox/pvr och denon dvd 3800bdci, har köpt fläktfartsreducerare redan, nu blir det in med vibrationsdämpning, sen få potten i mitt ec försteg tyst. Sen, frid och fröjd.

PVRn är så flimsig att den kommer att få lite bitumen också. Denonen klarar sig nog utan.
modernman Posted - 2010/02/01 : 13:01:54
Om man skall fortsätta med rekommendationer så är Würts Elektronikspray mycket bra!
Bubbel Posted - 2010/02/01 : 00:33:12
WD40 hittar du på vilken mack som helst.

anders
esl Posted - 2010/01/31 : 23:23:31
isopropanol... köp K-sprit på biltema!!
Helt utmärkt att rengöra med.. till 1/10 del av priset
Claes_Ireland Posted - 2010/01/31 : 22:37:30
så wd40 menar ni skulle vara bättre än 5-56 för det här ändamålet? Solna är för långt, hinner inte på lunch eller efter jobbet.
Claes_Ireland Posted - 2010/01/31 : 22:35:47
Ja självklart, silikon är en dödsynd, det vet jag om, men 5-56 är silikonfri dock. :)
mace Posted - 2010/01/31 : 20:55:18
quote:
Det är bl a därför du bara ser WD40 i en flygverkstad.

Den luktar ju gott oxå

M
viterbi Posted - 2010/01/31 : 20:28:56
Att potten skrapar efter en tid när man har använt elektronik spej är att det saknas fett på glidbanan.
fettet finns för att ytan ej ska oxidera. det viktiga är att ha ett fett som inte blir hårt efter en tid.

saxat från nätet.
En normal "consumer"-pot håller typiskt för 10-20 tusen cykler. En long-life håller kanske för 1 miljon cykler, med vissa (militära krav) upp mot 2 miljoner cykler.

Sprayoljor innehåller t ex ofta silikon och silikon är en av de största fienderna till potentiometrar, relän och kontaktdon. Det är bl a därför du bara ser WD40 i en flygverkstad. Det kan räcka med lite, lite silkonolja (t ex någon sprayolja) på höljet för att du någon timme senare ska ha silkon på potentiometerbanorna. Så om du tänker smörja upp pottarna, se till att du använder riktiga grejor!
Bubbel Posted - 2010/01/31 : 18:41:56
5-56 är rena skräpet till att rengöra potar med fungerar kort tid så du har skrapet kvar kan till os#180;ch med bli värre 5-56 är mer för att lösa upp rost i t.ex bultar som sitter fast. Jag håller med mace här, jag har god erfarenhet av WD 40 som jag föredrar framför elektronik rengöringen det verkar som om WD 40 konserverar ytan efter att den har löst upp oxider och skräp.

Lite att läsa http://www.wd40.com/ http://www.wd40.co.uk/ http://inventors.about.com/od/wstartinventions/a/WDFourty.htm http://www.wired.com/science/discoveries/magazine/17-05/st_whatsinside

anders
acebowler Posted - 2010/01/31 : 18:39:15
sthlm? Då skulle jag åka till solna. Elfa..
Claes_Ireland Posted - 2010/01/31 : 18:32:48
Jo, tyvärr var elektronikrengöringen slut på clas i sjön. Finns det något annat ställe i stockholms c som har lämplig sprej?
modernman Posted - 2010/01/31 : 18:30:50
Håller med! Använd 2-26 eller någon annan som är för elektronik.
acebowler Posted - 2010/01/31 : 18:20:58
Utan några belägg så skulle jag inte använda någon av de ovanstående utan köpa en bra kontaktspray på lämpligt elektronikföretag!
mace Posted - 2010/01/31 : 18:01:09
Utan några belägg så skulle jag hellre använda WD-40.

M

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000