HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Torra skumkanter. Tips

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
RuneStone Posted - 2010/01/22 : 14:11:22
En tanke som slog mig, det dök upp en artikel i bakhuvudet. High Fidelity hade en kortare artikel på 80-90talet om torra skumkanter. Deras lösning var att stryka in dom med parafinolja 1-3 gånger, då blir dom som nya och man slipper vara orolig för att dom ska gå sönder.
Tänkte att det kunde vara ett bra tips att ta upp här då många säkerligen har äldre högtalare med skumkant.
12   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
RuneStone Posted - 2010/01/26 : 17:16:26
Parafinolja ska det vara.. va lite oklart i första inlägget..
gcs Posted - 2010/01/25 : 00:19:59
quote:
Antar att du menar ljusmassa?
Ja det hjärtat är fullt av osv.
Imperial Posted - 2010/01/24 : 23:40:40
Tjenare!

Parafin olja köper man på appoteket.

/

opethic Posted - 2010/01/24 : 23:16:34
@gcs - Antar att du menar ljusmassa?
För det var nog vad jag började misstänka när jag inte hittade Parafin i flytande form, jag gav upp det projektet dock...
gcs Posted - 2010/01/24 : 23:04:41
Parafin är något fast och som man har som ljudmassa.
opethic Posted - 2010/01/24 : 22:26:03
Är Parafin och Parafinolja samma sak?
Eller olika saker som fungerar lika bra?
Vill minnas att jag letade efter Parafin en gång - utan framgång, kanske var det Parafinoja jag skulle ha letat efter?
RuneStone Posted - 2010/01/24 : 22:21:21
Har själv aldrig provat pensla, har för tillfället inga gamla element med skumkanter, men dom på High Fidelity hade provat med bra resultat.
gcs Posted - 2010/01/23 : 15:50:20
Jag har haft gummikanter på mina basar som blev hårda med tiden. Det lät förfärligt med distorsion, speciellt en av dom. Jag lämnade sedan in dom för omkoning hos ett företag i Norrtälje. Skumkanten som jag fick känns väldigt tunn och jag vete sjutton om jag vågar pensla kanterna med paraffinolja.
RuneStone Posted - 2010/01/23 : 15:07:33
Gummikantade element brukar sällan torka då dom ofta är gjorda av naturgummi, så problemet finns i princip bara med skumkanter.
Imperial Posted - 2010/01/22 : 23:17:40
Tjenare!

Det går bra att fukta upp torra skumkanter med parafinolja.

Det kan vara bra att pensla på på en liten yta först för att se att inte limmet som kanten är limmad med löses upp och släpper.

/
tordnilsson Posted - 2010/01/22 : 20:31:39
Inte för att verka som en besserwisser men jag har för mig att detta tips gällde gummikantade element - inte de med skumkant !
(Med reservation för att jag minns fel)
/ tord
RuneStone Posted - 2010/01/22 : 14:15:02
Tråden hamnade fel, ska ej ligga under bildreportage, någon admin kan väl flytta.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000