T O P I C R E V I E W |
anarkizt |
Posted - 2010/01/11 : 22:06:24 Hej,
Har kollat runt lite efter något som skulle lämpa sig som trevlig högtalarkabel. Hittade då EKKJ 4x10/10 mm² på ELFA, 138kr/m (1100kr för 10m). Gillar riktigt feta kablar (utseendemässigt) och hade tänkt dra på en snygg strumpa på kabeln sedan också. Kör bi-ampat till mina Elac 207'or (vit lack) så det kanske skulle vara roligt med en vit strumpa... Då det är omöjligt att länka till ELFAS skitsida(!) får ni gå in och söka https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do
Många och tjocka sladdar skulle det bli. :)
Men, efter att ha läst runt en del verkar det som att många inte alls förordar så pass tjocka kablar, att kapacitansen då skulle bli för stor och att smalare kablage är att föredra? Stämmer detta verkligen?
Någon som har erfarenhet av just den kabeln annars, eller liknande? Kanske är det alltför styv för att ens kunna användas? |
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
anarkizt |
Posted - 2010/01/16 : 23:51:01 Nu är det testat och mätt (inte med den bästa micen kanske men ändå :) ) http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78172 |
RuneStone |
Posted - 2010/01/13 : 21:06:18 Hitta då en kabel med så tunna kardeler du kan, om du bara vill ha en kabel kan du ju lägga dom bredvid varann och dra strumpa över dom, dock skulle jag rekommendera att ha dom en bit ifrån, men det är ju bara testa. |
anarkizt |
Posted - 2010/01/13 : 19:30:08 Ja, då har jag då levt med EKKJ 4x2,5 + 2,5 i två kvällar snart och jag tycker nog att det är en ganska märkbar skillnad mot mina gamla Nordost 2Flat, varmare och fastare bas och mellanregister. Diskanten kan jag inte påstå att jag märker av någon skillnad mot gamla kablaget. Det skulle vara intressant att prova med flerkardeligt till diskanterna men då jag gärna vill ha en (1) kabel till varje högtalare avvaktar jag med det experimentet.
Nu ska jag försöka hitta vit kabelstrumpa och blank krympslang... Inte det lättaste. :) |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/01/13 : 15:54:46 quote: Nu använder jag kopparn i foliespolar med bomulls isolering med mycket bra resultat.
Det har jag också kört med fast teflonisolerat. Bästa DIY-varianten av ledare jag känner till. Man får tunt material men ganska bra area ändå. |
viterbi |
Posted - 2010/01/13 : 14:06:25 Jag har också provat en liknande kabel tidigare med samma intryck. Bra i basen men tappar kontur i övre mellan register o diskant. Nu använder jag kopparn i foliespolar med bomulls isolering med mycket bra resultat. |
anarkizt |
Posted - 2010/01/12 : 12:45:50 Tack för alla svar, alltid roligt att läsa!
Tillbaka från lunchen nu och har med mig 25m 2.5mm2 (3-fas, dvs 4 tåtar, enkardeligt) EKK från Clas Ohlsson, 650kr gick kalaset på, inte farligt med tanke på längden. :) http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=49187831
Ska bli kul att testa ikväll, återkommer med resultat! |
RuneStone |
Posted - 2010/01/12 : 10:18:45 Har själv provat Ekk och jämfört mot bla. Supra Ply. Resultaten vi fick var att Ekk'n lät snäppet bättre i dom lägre registerna men tappade helt i övre mellanregistret och diskanten, men har man möjlighet att biwira så tycker jag absolut man ska prova med Ekk till basen iaf och en flerkardelig kabel till diskant t.ex. Supra Ply, sen då man är igång och kopplar så ska man självklart prova med Ekk till diskant och den andra kabeln till bas. Det som låter bäst för mig låter kanske inte bäst för någon annan. |
Vox |
Posted - 2010/01/12 : 10:18:07 Jag har använt EKKJ 4 x 2.5 mm2 med mycket gott resultat. Men som alltid är det en matchning med övriga komponenter. För min del gick det bra med en del högtalare medans det inte funkade alls med andra högtalare.
Då EKK/EKKJ är så pass billigt är det bara för dig att testa om det passar hos dig. Jag tycker inte du skall bry dig så mycket om div teorier och elläror utan testa och ha kul. |
bibl |
Posted - 2010/01/12 : 10:04:40 När jag skulle fixa kablar till mina högtalare läste jag otaliga DIY-trådar om just detta ämne, de flesta slutade med frågan; Varför använder du inte EKK? Vill du testa så rekommenderas Biltema där du kan köpa en 3-fas kabel (alltså 4 trådar i kabeln) 10m för 109kr jag tänker då på den som är 1,5mm2 (best nr. 35-020). Vill du lägga ut mer och få en rejält fet kabel så ta den som är 2,5 mm2 (best nr 35-026), styv som tusan. I båda fallen är det enkel tråd, inte flera kardeler i varje tråd, med den kan du både bi-ampa om du nu är inne på det eller så drar du helt enkelt två trådar till vardera ingången. |
anarkizt |
Posted - 2010/01/12 : 09:10:23 Tack för svaret RuneStone! Ja, kanske blir det bara till basarna jag kommer köra EKK då. Ska smita in på Clas Ohlson idag på lunchen och se om jag kan hitta någon 6mm2-EKK, det är så pass billigt att det är värt att prova. Får se om jag märker någon skillnad mot mina Nordost 2Flat (http://www.mwaudio.de/assets/big/g_nordost_2flat4flat.jpg). |
RuneStone |
Posted - 2010/01/12 : 08:59:01 Lasten för en högtalarkabel är lågimpediv och kabeln är då mer en strömförmedlare än ett spänningsmedium. Därför är induktansen av större betydelse än kapacitansen. Eftersom skin-effekten och proximity-effekten också beter sig som induktanser så är de också viktiga. Tjockare kablar har normalt högre skin-effekt. Tunnare kablar, å andra sidan, har högre resistans och man får i de flesta fall kompromissa.
Det finns många high-end högtalarkablar på marknaden där de båda ledarna är separerade från varandra med ett liv. Detta är ett sätt att minska kapacitansen. Men ju längre isär ledarna är desto högre blir induktansen, den förlustfaktor som påverkar mest.
Läs på denna länken: http://www.drkrupp.se/hifi/klarbox_kabel.html väldigt bra förklarat.
Själv skulle jag nog bara använda Ekk till basar, inte till diskantsignaler och med en ledararea på max 6mm2 |
anarkizt |
Posted - 2010/01/11 : 23:00:14 Som sagt, vet inte ens vad "fas" betyder. :) Om det är antalet tåtar som åsyftas så har den kabeln jag menar 4st, som jag hade tänkt använda just för bi-amp/bi-wire. Är det feltänkt?? Jag är mer förvirrad än någonsin! :D |
Rolf-san |
Posted - 2010/01/11 : 22:40:16 Jag tror inte att det finns en- fas. tre- fas med jord ger dessutom fyra tåtar. |
anarkizt |
Posted - 2010/01/11 : 22:27:11 3-fas? Varför skulle det vara bättre menar du? (jag är inte så bra på detta med el och kablar...) |
Rolf-san |
Posted - 2010/01/11 : 22:20:11 Det finns ju också 3- fas jordkablar i olika dimensioner. Kolla med elfirmor. |