HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 EKKJ 4x10/10 mm² som högtalarkabel?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2010/01/11 :  22:06:24  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message  Reply
Hej,

Har kollat runt lite efter något som skulle lämpa sig som trevlig högtalarkabel. Hittade då EKKJ 4x10/10 mm² på ELFA, 138kr/m (1100kr för 10m). Gillar riktigt feta kablar (utseendemässigt) och hade tänkt dra på en snygg strumpa på kabeln sedan också. Kör bi-ampat till mina Elac 207'or (vit lack) så det kanske skulle vara roligt med en vit strumpa... Då det är omöjligt att länka till ELFAS skitsida(!) får ni gå in och söka https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do

Många och tjocka sladdar skulle det bli. :)

Men, efter att ha läst runt en del verkar det som att många inte alls förordar så pass tjocka kablar, att kapacitansen då skulle bli för stor och att smalare kablage är att föredra? Stämmer detta verkligen?

Någon som har erfarenhet av just den kabeln annars, eller liknande? Kanske är det alltför styv för att ens kunna användas?

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/01/11 :  22:20:11  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Det finns ju också 3- fas jordkablar i olika dimensioner. Kolla med elfirmor.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2010/01/11 :  22:27:11  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message  Reply
3-fas? Varför skulle det vara bättre menar du? (jag är inte så bra på detta med el och kablar...)
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/01/11 :  22:40:16  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Jag tror inte att det finns en- fas. tre- fas med jord ger dessutom fyra tåtar.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2010/01/11 :  23:00:14  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message  Reply
Som sagt, vet inte ens vad "fas" betyder. :) Om det är antalet tåtar som åsyftas så har den kabeln jag menar 4st, som jag hade tänkt använda just för bi-amp/bi-wire. Är det feltänkt?? Jag är mer förvirrad än någonsin! :D
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/12 :  08:59:01  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Lasten för en högtalarkabel är lågimpediv och kabeln är då mer en
strömförmedlare än ett spänningsmedium. Därför är induktansen av större
betydelse än kapacitansen. Eftersom skin-effekten och proximity-effekten
också beter sig som induktanser så är de också viktiga.
Tjockare kablar har normalt högre skin-effekt. Tunnare kablar, å andra sidan,
har högre resistans och man får i de flesta fall kompromissa.

Det finns många high-end högtalarkablar på marknaden där de båda
ledarna är separerade från varandra med ett liv. Detta är ett sätt att minska
kapacitansen. Men ju längre isär ledarna är desto högre blir induktansen,
den förlustfaktor som påverkar mest.

Läs på denna länken: http://www.drkrupp.se/hifi/klarbox_kabel.html väldigt bra förklarat.

Själv skulle jag nog bara använda Ekk till basar, inte till diskantsignaler och med en ledararea på max 6mm2

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2010/01/12 09:00:10
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2010/01/12 :  09:10:23  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message  Reply
Tack för svaret RuneStone! Ja, kanske blir det bara till basarna jag kommer köra EKK då. Ska smita in på Clas Ohlson idag på lunchen och se om jag kan hitta någon 6mm2-EKK, det är så pass billigt att det är värt att prova. Får se om jag märker någon skillnad mot mina Nordost 2Flat (http://www.mwaudio.de/assets/big/g_nordost_2flat4flat.jpg).
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/01/12 :  10:04:40  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
När jag skulle fixa kablar till mina högtalare läste jag otaliga DIY-trådar om just detta ämne, de flesta slutade med frågan; Varför använder du inte EKK? Vill du testa så rekommenderas Biltema där du kan köpa en 3-fas kabel (alltså 4 trådar i kabeln) 10m för 109kr jag tänker då på den som är 1,5mm2 (best nr. 35-020). Vill du lägga ut mer och få en rejält fet kabel så ta den som är 2,5 mm2 (best nr 35-026), styv som tusan. I båda fallen är det enkel tråd, inte flera kardeler i varje tråd, med den kan du både bi-ampa om du nu är inne på det eller så drar du helt enkelt två trådar till vardera ingången.

Edited by - bibl on 2010/01/12 10:07:38
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/01/12 :  10:18:07  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har använt EKKJ 4 x 2.5 mm2 med mycket gott resultat. Men som alltid är det en matchning med övriga komponenter. För min del gick det bra med en del högtalare medans det inte funkade alls med andra högtalare.

Då EKK/EKKJ är så pass billigt är det bara för dig att testa om det passar hos dig. Jag tycker inte du skall bry dig så mycket om div teorier och elläror utan testa och ha kul.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/12 :  10:18:45  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Har själv provat Ekk och jämfört mot bla. Supra Ply. Resultaten vi fick var att Ekk'n lät snäppet bättre i dom lägre registerna men tappade helt i övre mellanregistret och diskanten, men har man möjlighet att biwira så tycker jag absolut man ska prova med Ekk till basen iaf och en flerkardelig kabel till diskant t.ex. Supra Ply, sen då man är igång och kopplar så ska man självklart prova med Ekk till diskant och den andra kabeln till bas. Det som låter bäst för mig låter kanske inte bäst för någon annan.

Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2010/01/12 :  12:45:50  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message  Reply
Tack för alla svar, alltid roligt att läsa!

Tillbaka från lunchen nu och har med mig 25m 2.5mm2 (3-fas, dvs 4 tåtar, enkardeligt) EKK från Clas Ohlsson, 650kr gick kalaset på, inte farligt med tanke på längden. :) http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=49187831

Ska bli kul att testa ikväll, återkommer med resultat!
Go to Top of Page

viterbi
Member

231 Posts

Posted - 2010/01/13 :  14:06:25  Show Profile Send viterbi a Private Message  Reply
Jag har också provat en liknande kabel tidigare med samma intryck.
Bra i basen men tappar kontur i övre mellan register o diskant.
Nu använder jag kopparn i foliespolar med bomulls isolering med mycket bra resultat.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/13 :  15:54:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Nu använder jag kopparn i foliespolar med bomulls isolering med mycket bra resultat.
Det har jag också kört med fast teflonisolerat. Bästa DIY-varianten av ledare jag känner till.
Man får tunt material men ganska bra area ändå.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/13 15:56:02
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2010/01/13 :  19:30:08  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message  Reply
Ja, då har jag då levt med EKKJ 4x2,5 + 2,5 i två kvällar snart och jag tycker nog att det är en ganska märkbar skillnad mot mina gamla Nordost 2Flat, varmare och fastare bas och mellanregister. Diskanten kan jag inte påstå att jag märker av någon skillnad mot gamla kablaget. Det skulle vara intressant att prova med flerkardeligt till diskanterna men då jag gärna vill ha en (1) kabel till varje högtalare avvaktar jag med det experimentet.

Nu ska jag försöka hitta vit kabelstrumpa och blank krympslang... Inte det lättaste. :)
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/13 :  21:06:18  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Hitta då en kabel med så tunna kardeler du kan, om du bara vill ha en kabel kan du ju lägga dom bredvid varann och dra strumpa över dom, dock skulle jag rekommendera att ha dom en bit ifrån, men det är ju bara testa.

Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2010/01/16 :  23:51:01  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message  Reply
Nu är det testat och mätt (inte med den bästa micen kanske men ändå :) ) http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78172
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000