T O P I C R E V I E W |
fixarstig |
Posted - 2010/01/04 : 20:37:23 Skulle löda mina spolars grova trådar på kretskort. Det blev "sjöar" med tenn innan jag fick kontakt. Nästa kort blev hållarplatta och lödde trådarna ihoplindade vilket funkade direkt. Vad skulle jag gjort för att lättare få fäste på kortet? Har försökt lägga in bilder på eländet men efter en timma med ledning av FAQ ang inläggning av bilder gav jag upp. Tips om detta mottages också tacksamt! |
6 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
RuneStone |
Posted - 2010/01/06 : 10:37:17 quote: Tänk på att det oftast är bast att unvika att löda direkt till ex. stora massiva jordplan. Detta av de enkla anledningen att koppar leder värme mycket bra vilket i praktiken betyder att man måste värma upp hela jordplanet; det är av den anledningen man ofta ser till att det finns en "stig" med hål i jordplanet runt där man ska löda.
Det har jag aldrig tänkt på, bra tips. Det borde förhindra att man värmer upp redan gjorda lödningar igen och på så sätt minimera risken för kallödningar. |
f95toli |
Posted - 2010/01/06 : 01:28:24 Tänk på att det oftast är bast att unvika att löda direkt till ex. stora massiva jordplan. Detta av de enkla anledningen att koppar leder värme mycket bra vilket i praktiken betyder att man måste värma upp hela jordplanet; det är av den anledningen man ofta ser till att det finns en "stig" med hål i jordplanet runt där man ska löda. Sedan är det ofta en bra idé att förtenna kablen INNAN man löder till kretskortet, dock bör man i så fall helst använda extra flux när man löder fast kabeln(det i min mening bästa fluxet är det som ser ut som och har samma konsistens som rödvinbärsgele, dock svårt stt få tag på). |
fixarstig |
Posted - 2010/01/05 : 19:24:25 Tack för tipsen. Var nog lite slarvig beträffande lacken. Testade att platta till trådarna och sen slipa lite mer och då funkade det. |
Forsman |
Posted - 2010/01/04 : 22:08:30 Nog mest en fråga om teknik och känsla.
Övning ger färdighet |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/01/04 : 21:38:19 Skulle också tippa för klen effekt på lödkolven.
Ang bildservern finns det flera trådar om det här: http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=85
Kort sagt så funkar inte uppladdning på hififorums bildserver i nuläget. En alternativ lösning är www.photobucket.com |
McGyver |
Posted - 2010/01/04 : 21:26:39 Oxiderad koppar på kretskortet, för klen lödkolv, dåligt med fluss i lödtennet, lack kvar på koppartråden till spolen....... Kan bero på mycket, men jag gissar på att lödkolven/spetsen var i klenaste laget!
/R |