HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lödning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/01/04 :  20:37:23  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Skulle löda mina spolars grova trådar på kretskort. Det blev "sjöar" med tenn innan jag fick kontakt. Nästa kort blev hållarplatta och lödde trådarna ihoplindade vilket funkade direkt.
Vad skulle jag gjort för att lättare få fäste på kortet?
Har försökt lägga in bilder på eländet men efter en timma med ledning av FAQ ang inläggning av bilder gav jag upp.
Tips om detta mottages också tacksamt!

Mera bilder åt folket

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/04 :  21:26:39  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Oxiderad koppar på kretskortet, för klen lödkolv, dåligt med fluss i lödtennet, lack kvar på koppartråden till spolen.......
Kan bero på mycket, men jag gissar på att lödkolven/spetsen var i klenaste laget!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/01/04 :  21:38:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Skulle också tippa för klen effekt på lödkolven.

Ang bildservern finns det flera trådar om det här:
http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=85

Kort sagt så funkar inte uppladdning på hififorums bildserver i nuläget.
En alternativ lösning är www.photobucket.com

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/01/04 21:38:59
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/01/04 :  22:08:30  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Nog mest en fråga om teknik och känsla.

Övning ger färdighet
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/01/05 :  19:24:25  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack för tipsen. Var nog lite slarvig beträffande lacken. Testade att platta till trådarna och sen slipa lite mer och då funkade det.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2010/01/06 :  01:28:24  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Tänk på att det oftast är bast att unvika att löda direkt till ex. stora massiva jordplan. Detta av de enkla anledningen att koppar leder värme mycket bra vilket i praktiken betyder att man måste värma upp hela jordplanet; det är av den anledningen man ofta ser till att det finns en "stig" med hål i jordplanet runt där man ska löda.

Sedan är det ofta en bra idé att förtenna kablen INNAN man löder till kretskortet, dock bör man i så fall helst använda extra flux när man löder fast kabeln(det i min mening bästa fluxet är det som ser ut som och har samma konsistens som rödvinbärsgele, dock svårt stt få tag på).
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/01/06 :  10:37:17  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Tänk på att det oftast är bast att unvika att löda direkt till ex. stora massiva jordplan. Detta av de enkla anledningen att koppar leder värme mycket bra vilket i praktiken betyder att man måste värma upp hela jordplanet; det är av den anledningen man ofta ser till att det finns en "stig" med hål i jordplanet runt där man ska löda.

Det har jag aldrig tänkt på, bra tips.
Det borde förhindra att man värmer upp redan gjorda lödningar igen och på så sätt minimera risken för kallödningar.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000