T O P I C R E V I E W |
RuneStone |
Posted - 2009/11/26 : 16:01:30 Letade i forumet men kunde inte finna någon tråd om basportar, finns säkert men jag fann iaf. ingen. Tänkte om någon är lite mera insatt i hur man ska dimensionera en port. Att välja en tillräckligt stor port för att det inte ska bli blåsljud det är väl allmänt känt, men vad händer om porten blir för stor ?
Läste att det finns en tumregel som säger att röret bör innesluta 5-20 ggr så mycket luft som högtalarelementet kan förflytta. Detta för att större delen av luften ska stanna i porten vid full utstyrning och därmed fortsätta att uppföra sig som en massa även vid hög amplitud.
|
18 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
PetterPersson |
Posted - 2009/12/26 : 00:21:38 Forumet är ju till för att hjälpas åt
Vissa böcker och skrifter väljer att hitta på egna beteckningar efter författarens tycke och smak. Något som kan vara mycket förvirrande för den oerfarne som läser flera olika skrifter |
RuneStone |
Posted - 2009/12/21 : 18:10:07 Sorry, fel av mig. Tyckte å det såg fel ut, har ett faktadokument på dator så jag kopierade texten därifrån. får ändra i det. Tur du är vaken. |
PetterPersson |
Posted - 2009/12/21 : 11:05:12 quote: MMS kg Talspolens mekaniska massa MMK kg Konens mekaniska massa MML kg Medsvängande luftens mekaniska massa MMP kg Mekanisk massa i reflexöppningen MMD kg Total rörlig massa
Nja, MMS betecknar* total rörlig massa för elementet inklusive medsvängande luft från ena sidan av elementet
MMD betecknar* total rörlig massa för elementet exklusive medsvängande luft, alltså enbart elementets frisvängande massa (spider, talspole, kon, upphängning...)
*i vanliga fall |
Nicks |
Posted - 2009/12/13 : 16:49:21 Runestone: Tackar Ursäkta lite OT... |
RuneStone |
Posted - 2009/12/13 : 16:43:40 MMS kg Talspolens mekaniska massa MMK kg Konens mekaniska massa MML kg Medsvängande luftens mekaniska massa MMP kg Mekanisk massa i reflexöppningen MMD kg Total rörlig massa
-------
När övergår det till pipa från basreflex ? Bygger man nog stor låda kan man ha en port med större area än elementet utan att porten blir för lång. |
Nicks |
Posted - 2009/12/13 : 11:57:40 Tackar. Lite OT... men inom ämnet. MMS / MMD påverkar vad jag kan se väldigt mycket på en onken/basreflex låda. Vad är skillnaden mellan mms och mmd? Är där någon skillnad? |
reVintage |
Posted - 2009/12/13 : 11:36:47 Sh-t, missade .se: www.revintage.se/Onken.xls . Bättre så? |
Fuling |
Posted - 2009/12/12 : 14:59:15 quote: www.revintage/Onken.xls
Död länk, för mig i alla fall |
reVintage |
Posted - 2009/12/12 : 10:08:53 Jag har gjort en enkel Excel-applikation som bl.a. bygger på l'Audiophiles "Petite Onken" artikel. Det går att ändra portarea och n-värde.
www.revintage/Onken.xls |
PetterPersson |
Posted - 2009/12/11 : 17:07:18 Onken är en vanlig basreflex, men eftersom portarna är utspridda i lådan så exciteras portresonanser lite olika. |
Nicks |
Posted - 2009/12/11 : 14:23:23 Intressant topic! Hur förhåller sig Onken konceptet till ert resonemang? Onken ska ju ha port lika stor eller max 15% mindre än konarean. |
boobs |
Posted - 2009/12/11 : 01:40:52 Port Det ska ju vara HORN heller hur PP |
PetterPersson |
Posted - 2009/12/10 : 18:04:11 Det går snarare mot en lång pipa med liten bakkammare.
Exempelvis blir simuleringen samma med Peerless 145 WR 26 72 PPB TV 8ohm
med 10 liter låda och
- 292 cm lång port, 20 cm diameter port - 8,8 cm lång port och 4,0 cm diameter port
|
RuneStone |
Posted - 2009/12/10 : 17:35:38 Det innebär alltså att jag i teorin skulle kunna sätta 10" port till en 4" bas ? Någonstans borde lådan sluta agera låda och istället bete sig som en öppen baffel.. Har sökt runt här på forumet men jag kan inte hitta någon tråd som tar upp detta.. kan dock vara jag som är kass på att söka. |
PetterPersson |
Posted - 2009/12/10 : 07:43:14 Det är iallafall huvudargumentet för att inte ha en för stor port. Det kan även bli problem att få in porten i lådan om den är för stor. Portresonanser kan man komma åt genom att borra hål i mitten på röret och sätta filt utanför. sök på basreflex port och hål här på forumet och på faktiskt så finns det en del att läsa och titta på. |
RuneStone |
Posted - 2009/12/10 : 07:25:17 så det enda som händer om porten blir för stor är att det kan uppstå resonanser ? |
PetterPersson |
Posted - 2009/12/10 : 06:28:52 Stor port leder till att den blir lång. Då uppstår pipresonanser, vilka är oönskade.
Liten port leder till överstyrning. Portens luft hålls alltså inte i porten vilket leder till att utnivån sänks drastiskt i och med att det resonanta systemet innehållande massan på portluften och massan på lådluften förändras hela tiden.
Tumregeler är minst 10 ggr mer luft i porten än elementets x-max. Räkna peak-peak, alltså 2ggr x-max.
Annan tumregel är att inte låta lufthastigheten i porten överstiga ca 17 m/s.
|
RuneStone |
Posted - 2009/12/09 : 22:02:31 Hmm.. ingen som känner sig manad att diskutera eller försvann bara tråden i samband med server-kraschen? |