HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jamo Concert 8

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Björn-Ola Posted - 2023/11/02 : 16:22:37
Här är en intressant Youtube video från GR Research om Jamo D830 eller Concert 8 som den också hette. Det är ju en 20 år gammal högtalare som sålde bra här och som en del av oss här på forumet kan ha en erfarenhet av.
Jag blev förvånad över resultatet av mätningarna som visar att diskanten är alldeles för låg.
Den ser inte ut att matcha woofern.
Jag ägde denna högtalare för 20 år sedan och minns den som en ljust klingande högtalare.
Jag hade förväntat mig att diskanten i stället skulle ligga för högt i ljudnivå.
Det är flera i kommentarsfältet som ifrågasätter mätningarna eller misstänker att det är något fel på diskantelementen.
Dannys svar är att det inte är diskanten utan puckeln i övre mellanregistret som ger intrycket av ljushet.
Vad är eran erfarenhet?

https://youtu.be/DEbtsKIVOWM?si=3H8pdbobh10NLufF
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Jamo Posted - 2023/11/10 : 22:18:54
Jag har kvar mina Concert 8:or men det var ett tag sedan jag lyssnade på dem. Min minnesbild är att det var god balans mellan de olika registren, inget stack ut. Speciellt minns jag med vilken precision som åttorna placerade ut instrumenten i ljudsceneriet.
AlfaGTV Posted - 2023/11/09 : 19:57:18
Jag hade ett par Concert8 i några år, de lät verkligen trevligt och jag förstod inte alls den här "online-sanningen" att de var tonalt ljusa.
De var huvudhögtalare hos systersonen under en period och även hos honom fungerade de toppen.
Som alltid, matchade med lämplig elektronik och i ngn mån kablage var de en mycket trevlig bekantskap, kanske bättre än de betydligt nyare Monitor Audio GS10. Tyvärr blev mina fuktskadade efter en kallförvaring...
Björn-Ola Posted - 2023/11/07 : 20:20:09
Uppdatering

https://youtu.be/A48G0KegSOg?si=JVJ9hTHceHIfENJZ
Goldfinger Posted - 2023/11/03 : 14:25:10
Jag lyssnade på Concert 11 för länge sedan, skulle tro att den delar överdel med 8:an, upplevde inga stora tokigheter tonalt vad jag minns.
Hittade inget hos Stereophile heller, som annars har mätt upp en hel del.
Micke Y Posted - 2023/11/02 : 18:28:22
Kommer inte ihåg hur ljudet var längre (man börjar bli gammal) men gillar hans videos, brukar kolla på dom så fort de kommer ut

Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000