HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jamo Concert 8
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2023/11/02 :  16:22:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Här är en intressant Youtube video från GR Research om Jamo D830 eller Concert 8 som den också hette. Det är ju en 20 år gammal högtalare som sålde bra här och som en del av oss här på forumet kan ha en erfarenhet av.
Jag blev förvånad över resultatet av mätningarna som visar att diskanten är alldeles för låg.
Den ser inte ut att matcha woofern.
Jag ägde denna högtalare för 20 år sedan och minns den som en ljust klingande högtalare.
Jag hade förväntat mig att diskanten i stället skulle ligga för högt i ljudnivå.
Det är flera i kommentarsfältet som ifrågasätter mätningarna eller misstänker att det är något fel på diskantelementen.
Dannys svar är att det inte är diskanten utan puckeln i övre mellanregistret som ger intrycket av ljushet.
Vad är eran erfarenhet?

https://youtu.be/DEbtsKIVOWM?si=3H8pdbobh10NLufF

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2023/11/02 :  18:28:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kommer inte ihåg hur ljudet var längre (man börjar bli gammal) men gillar hans videos, brukar kolla på dom så fort de kommer ut

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2023/11/03 :  14:25:10  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Jag lyssnade på Concert 11 för länge sedan, skulle tro att den delar överdel med 8:an, upplevde inga stora tokigheter tonalt vad jag minns.
Hittade inget hos Stereophile heller, som annars har mätt upp en hel del.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2023/11/03 14:29:38
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2023/11/07 :  20:20:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Uppdatering

https://youtu.be/A48G0KegSOg?si=JVJ9hTHceHIfENJZ

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/11/09 :  19:57:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag hade ett par Concert8 i några år, de lät verkligen trevligt och jag förstod inte alls den här "online-sanningen" att de var tonalt ljusa.
De var huvudhögtalare hos systersonen under en period och även hos honom fungerade de toppen.
Som alltid, matchade med lämplig elektronik och i ngn mån kablage var de en mycket trevlig bekantskap, kanske bättre än de betydligt nyare Monitor Audio GS10. Tyvärr blev mina fuktskadade efter en kallförvaring...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2023/11/10 :  22:18:54  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Jag har kvar mina Concert 8:or men det var ett tag sedan jag lyssnade på dem. Min minnesbild är att det var god balans mellan de olika registren, inget stack ut. Speciellt minns jag med vilken precision som åttorna placerade ut instrumenten i ljudsceneriet.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000