T O P I C R E V I E W |
Kaktus |
Posted - 2021/12/06 : 08:27:10 Jag hittade den här hemreportaget och intervjun med en Lars Törresen från 2010. Han har väldigt mogna tankar om musikåtergivning; dynamik, klang, aktiva filter, öppen baffel, fördelen med monosystem. Inspirerande.
http://www.nuketest.eu/inner-magazines/news/263/68/Lars-s-system-upgraded/
http://www.nuketest.eu/inner-magazines/news/11/68/Lars-Torressen---Interview/
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
FForsman |
Posted - 2021/12/16 : 16:07:25 BYGGTRÅD, Martinsson, BYGGTRÅD! |
martinsson |
Posted - 2021/12/15 : 14:55:37 Japp det är ROAR15, bestyckade med 15SW115 från B&C, jag har förnärvarande itne dem inkopplade men körde med dem innan jag började prova ut det passiva filtret.
Fläktljudet i LAB1600 är mkt beskedligt om man sätter i en tyst fläkt, LAB1500 är det värre med, men även det ska moddas på liknande vis, LABgruppen stegen imponerar rejält på mig, riktigt glad att jag fått tag i dem.
All elektronik är inhyst i en skjutgarderob och ljudet från densamma är inte störande, ska även behandla området i garderobem med lite dämpmaterial för att se om jag kan förbättra ytterliggare.
Basreflexladdningen är verksam när man kör topparna stand alone, annars delar jag vid 120Hz, dvs väl över avstämningen (55Hz), föredrar ljudet från ROAR i basen. |
AndersP |
Posted - 2021/12/15 : 14:07:01 Störs du inte av fläktljudet från stegen? Eller har du "maskinrum"? Behövs basreflexladdningen då ändå bashornen ska ta vid i botten? Vid vilken frekvens delar du bas och "mellanregister"? |
pix |
Posted - 2021/12/15 : 14:06:45 Hornen i mitten ser spännande ut. Kan du berätta något om dem?
[Edit] Hittade info på din sida om ROAR |
martinsson |
Posted - 2021/12/15 : 10:34:09 Det har de egenskaper, eller potentialen för det rättare sagt, som jag värdesätter och känner saknas i många fall, är ingen bas-tok dock, tvärt om, men vill ha detaljer och artikulation hela vägen och en bas som finns där när den ska vara där, utan att ta över showen. |
sladdbarn |
Posted - 2021/12/14 : 15:15:22 Martinsson: ditt system ser onekligen ut som att det kan vara mycket roligt att lyssna på! |
martinsson |
Posted - 2021/12/14 : 06:18:26 Oj, visst, det är inget speciellt, jag valde FaitalPros HF146 1,4" efter lite grävande, ville ha något som potentiellt kunde vara förenligt med passiva filter, och de funkar bra ihop med hornet. 15" kommer från B&C och heter 15NDL88, samma tänk här, lättjobbat med möjlighet att köra passivt delat.
Filtret är framsvuret av Pär Engelholm som även står bakom testlådorna, vänder mig alltid till Pär för filter då jag haft idel lyckade resultat den vägen sedan tidigare och det funkade kalas denna gången också. |
FForsman |
Posted - 2021/12/13 : 19:21:05 Martinsson, vad är det för driver i hornet? Sr ut som 15 tummare under. Brätta mer!!! |
martinsson |
Posted - 2021/12/13 : 15:49:00 Topparna är vanliga PA prylar i en testlåda, hornet är från 18-sound och heter XT1464, beträffande förstärkeri så är det väl något i ovankant men jag gillar hur de får prylarna att låta, och lite headroom är ju aldrig fel :) Mattorna kommer från Ikea, minns tyvärr inte vilken modell... |
lampuradio |
Posted - 2021/12/13 : 15:28:38 Just upplevelsen av ljudet är såpass olika mellan olika lyssnare, att man får gå försiktigt fram när man "tycker nåt". Flera trådar här är bra övningar i självkritik, det är i alla fall det jag upplever.
Det minimalistiska brukar jag gärna dra en lans för. Efter att funderat lite över varför jag tycker så, tror jag att det helt enkelt hänger ihop med att "ljudintresset" kom till mig i en period då jag inte hade någon nämnvärd ekonomisk rörelsefrihet (högstadium-gymnasium). Far min var "svagströmsingenjör" och hade inställningen att han gärna köpte lite komponenter så jag kunde bygga själv, men att köpa "en ny stereo" var inte på tal. Bygga själv som novis betyder "Keep It Simple". När jag senare fått möjlighet att jämföra enkla DIY-grejer med mer komplexa köpegrejer har det inte alltid funnits nån självklar vinnare, så jag gillar ännu de enklare koncepten.
Det jag numera tycker är värt lite investeringar är ju högtaleriet, där tror jag man ska vara snickare, akustiker och elingenjör för att få till nåt riktigt bra (och ha mycket plats hemma....).
Och den här tråden har givit mycket intressant tankegods vad gäller högtaleri! |
AndersP |
Posted - 2021/12/13 : 13:13:01 Intressant. Är topparna det man kallar SEOS? Krävs det verkligen så enormt förstärkeri till så lättdrivna högtalare? Var har du köpt mattan? |
martinsson |
Posted - 2021/12/13 : 12:26:37 I mitt fall kombinerar jag vanligtvis högtalare med horn och högre känslighet med en elektronik kedja som ser ut sähär: Laptop -> DAC -> Driverack 260 -> slutsteg (LAB1500/LAB1600/LAB1600) -> element, och jag kan inte säga att jag lider av det på något vis även om det itne är särskillt minimalistiskt.
Jag håller just nu på att lyssna in mig på ett par passiva filter för topparna vilka jag måste säga låter riktigt roligt, lådorna behöver lite översyn då de är sisådär stagade och sjunger med lite här och där, deras syfte var utvärdering och test, och resultatet är nu klart, detta förtjänar verkligen riktiga lådor :)
|
AndersP |
Posted - 2021/12/13 : 11:54:52 Hur ska jag kunna lära mig mer om horn och rör om alla tycker lika? Jag har ju en SET-förstärkare som jag vill veta mer om avseende design, komponentval och konstruktion. Jag kanske kan konstruera en egen när jag inhämtat nödvändiga kunskaper? Bara för att jag råkar ha en komplicerad anläggning med em hoper förstärkare och aktivt filter betyder ju inte att någon annan princip inte skulle kunna passa mitt ljudideal bättre. Jag har ju inte hört alla principer... Däremot ser jag inget egenvärde i att tex bygga förstärkare med ett minimalt antal komponenter som Nelson Pass. Det ljudande resultatet är viktigast tycker jag.
Lampuraudio =) Större delen av marknadens studiomonitorer är just "kompaktvarianten", men för att krångla till det lite kan man tänka Sig att ha ett slutsteg och passivt filter i lådan. Vad kallar man en sån konfiguration. Passivt driven högtalare? |
pix |
Posted - 2021/12/13 : 08:49:06 Jag uppskattar att vi kan föra en konstruktiv dialog trots att vi ibland har olika åsikter. De flesta av oss (kanske alla) söker ju något. Den optimala upplevelsen av ljud (musik). Vi lyssnar och analyserar vad vi upplever, så allas åsikter kommer ju av känslor. Vi har vandrat olika vägar och bär med oss olika slutsatser. Vi värderar olika egenskaper och prioriterar olika. Kort sagt, så finns där ett otal vägar till Rom.
En aspekt som jag ständigt faller tillabaka till är just uplevelsen av ljud. Eller rättare sagt, hur olika tekniska parametrar väger för upplevelsen av musik.
Det enkla svaret torde ju vara att mäta hur känsliga kroppens sinnen (främst hörseln) är för förändringar av dessa parametrar. Tyvärr så är dock inte upplevelsen mätbar så frågan kvarstår olöst. Jag tycker mig märka hur detta är högst subjektivt. Vi viktar inte de olika parametrarna lika tungt. För mig är just stegsvaret (eller den vågfronten) något av det allra viktgaste. Där är där jag kan avgöra om det är inspelad musik eller live. Dock är jag inte speciellt nogaräknad när det kommer till frekvenslinjäritet eller frekvensbandbredd (bas och diskant). Mellsanregistret är där jag finner närvaro i musiken. Det är där jag känner att befinner mig tillsammans mer artsten. Jag har längre brottats med att få till en bra integration mellan mid-bas och mellanregisteret. Att midbasen skall leverera samma snabba karaktär som mitt mellanregister, och kan för den sakens skull offra den djupaste basen. Men det är som sagt min smak och mitt tycke, det finns andra som tycker annorlunda, och som naturligtvis skall följa sin väg. Jag har insett att många värdesätter annorlunda, och att det blir fel att försöka övertyga. Vi har olika viktning i det vi hör, vilket är något vi måste acceptera.
Till detta så kan läggas en känsla för teknik som i olika grad påverkar vår upplevelse. För några kan ett komplext multi-amp-system, där varje separat del kan optimeras, kännas som en optimal lösning. För andra blir detta till en osäkerhet om dessa verkligen integreras korrekt. Enkelhet är för mi en dygd, men så är det inte för alla.
Jag känner stark släktskap med Lars teorier och den genre av musikåtergivning som han beskriver i reportaget. Jag har lyssnat till liknande anläggningar och förstår hans vägval. Jag tycker att det är en bra intervju och jag önskade att det fanns fler likt denna. Gärna då med en annan genre av anläggning där andra saker har prioriterats. Intervjuver där skaparen av systemet får beskriva vad man söker, vad man prioriterar och där hen beskriver upplever musiken, och inte bara siffror och mätedata.
|
lampuradio |
Posted - 2021/12/13 : 06:19:37 Bra förklaring, tack! Påminner lite om studiomonitorer kanske man kan säga, åtminstone kompakt-varianten? |
AndersP |
Posted - 2021/12/13 : 00:28:51 Delningsfiltret/equalizer jobbar på line-nivå och matas direkt av preampen. Man talar om aktiv drivning. Delningsfiltret driver sedan slutstegen vilka i sin tur driver högtalarelementen aktivt/direkt. Aktiva kompakt-högtalare har filtret och slutstegen ombord. Det är bara en fråga om var grejerna är placerade. Delninsfiltret kan realiseras med DSP vilket är vanligast eller analogt med IC-kretsar. Nackdelen är att filtren brusar och att man inte kan styra drivimpedanserna som i ett passivt filter. För min del skulle DSP vara mer atraktivt om man kunde driva DSP med digital signal |
lampuradio |
Posted - 2021/12/12 : 21:12:02 Soppatorsk på facklorna idag...
Men förklara gärna detta med "aktiva högtalare". Sist jag träffade sådana hade de typ linjeingång och inbyggda slutsteg, men det kanske betyder nåt annat idag? Är det så blir ju egenskaperna i det som matar dem maskerade av de inbyggda kretsarna. Eller? |
AndersP |
Posted - 2021/12/12 : 20:06:17 Vad gjorde du av brandfacklan lampuraudio?
Jag har en Edison Triod med ett 300b per kanal och Lundahl utgångsjärn. Det sägs att den ger 7 W eller nåt ditåt. Eftersom jag har helt aktiva högtalare roar jag mig ibland med att koppla in den på diskanterna där ett Sentec PA9 normalt spelar. Det blir en helt annan ljudkaraktär. Inte bättre eller sämre utan bara annorlunda. Effekten räcker och blir över. Har funderat på att testa den på mellanregistren också, men där är jag tveksam på om effekten räcker till för högdynamisk musik. En lite större p-p kopplaad förstärkare på 30-50 W ska nog till i så fall. Hesselvall-högtalare tror jag vore optimalt för min triod. Den med 2 basar. Har glömt vad den heter. Den har ca 100 dB känslighet OCH djupbas. |
lampuradio |
Posted - 2021/12/12 : 19:27:09 För diskussionens skull kan jag ju slänga in en upplevelse/åsikt/brandfackla/whatever om detta med högtalare och ljud vs uteffekt.
Jag har oftast byggt med SE slutsteg och små uteffekter (< 10 W) och provningar har gjorts med olika högtalare då och då, allteftersom vänliga bekanta upplåtit sina hem. Min upplevelse är entydigt att känsliga högtalare (horn av olika slag mestadels) och sådana med enkel konfiguration (enkelelement eller möjligen bas/diskant) ger mest punch for the money, när man ligger i lågeffektområdet. Mer komplexa system, med flervägsfilter och dämpning/basreflex, verkar kräva mer av förstärkaren vad gäller ren styrka/effekt, för att ge "rätt" ljud. Eller njutbart ljud. Eller vad man nu vill kalla det... Ett ljud med snärt, skärpa och djup.
Sannolikt är det högtalarens koppling mot luften som gör skillnaden. Anordningar där elementet kan överföra energi på ett effektivt sätt från talspole till luft ger troligen bäst effekt om man har begränsad uteffekt att röra sig med, medan mer komplexa system kan ge en fin ljudbild bara om de får tillräckligt med ineffekt.
Min upplevelse, inte en faktabeskrivning... |
AndersP |
Posted - 2021/12/12 : 17:47:02 Ja, det är trist när alla är överens. Man lär sig ju ingenting. |
Kaktus |
Posted - 2021/12/12 : 16:26:57 Vi är väl lite för överens i tråden snarare.#128521; Det är starka sidor m olika högtalare helt klart. Har ett par gamla Linn Kan II som jag gillar mycket för hur sångare låter bl.a.och som förstås är väldigt yteffektiva. De är också"snabba" på nåt sätt. Men jag upplever att jag t ex kan följa pitchen på ståbas väldigt mycket lättare med min TH-baslåda (courtesy of Circlo) även på ljudvolym som är rätt för stativarna. De har också en rätt så liten "Sweetspot" när det gäller vilken volym där de låter bra. Det kanske är typiskt för små tvåvägare. |
FForsman |
Posted - 2021/12/12 : 10:59:52 Ja, det får dom göra ganska ofta nu för baslådorna är i verkstaden för tillfället. Min personliga spaning är att även på ljudvolym som är rätt för stativerna så finns det skillnad i karaktären av basen när ljudet kommer från de stora basarna. Jag ska pröva att göra en jämförande lyssning med nivåerna så exakt justerade som det går, med och utan baslådor och samma HP filter vid 40 Hz - så snart jag fått in dem igen. |
AndersP |
Posted - 2021/12/12 : 07:57:17 Jag misstänker att dina stativare får spela över sin förmåga? |
FForsman |
Posted - 2021/12/11 : 22:29:29 Jag har ett par 6,5 tums stativare som spelar ner till 40 Hz (-3db). Den har en port om 17 cm2 och spelar bas fint. Mina TLBP6 har en port om ca 500 cm2 (ca 30 ggr större än stativarna) och spelar bas på ett helt annat sätt. Det gör något med ljudet med stor strålande area. jag har ingen bra teori varför men jag upplever att den stora porten artikulerar basen tydligare än vad stavarna gör. Redan på måttliga volymer blir basen mer taktil och känns i bröstet. Jag misstänker att den strålande arean är en av flera viktiga aspekter för hur basen upplevs mellan olika konstruktioner. |
lampuradio |
Posted - 2021/12/11 : 09:58:29 Re: dynamikkompression. Detta har ju använts långt innan bluetooth uppfanns :) det var ju helt nödvändigt att "klämma ihop" dynamiken innan man graverade vaxet, eftersom gravernålen inte kan röra sig hur mycket som helst i de starka passagerna, och inte hur lite som helst heller, om nåt ska höras över bruset. Det finns ju faktiskt expanderkretsar som applikationsexempel i vissa rörhandböcker - det får bli nästa projekt. |