Jag känner
en oerhörd lust att få plåga denna kombination vidare och verkligen
utröna om det finns några verkliga oegentligheter i det djupa och
rytmiska områdena.
Efter en
noga koll i skivhyllan väljer jag ut Gianmaria Testa med skivan
Extra-Muros och spåret Joking Lady. Man hör ju redan på artistens namn
Gianmaria Testa att det här är den perfekta skivan för att testa.
När de
första tonerna kommer ut så känner jag mig direkt delaktig i musiken,
jag upplever det mycket virtuellt. Basen flyter ut något lite och saknar
ett uns kontur och djup, men jag har inga problem att följa med i
rytmiken och det svänger gott. En bit in har de ett dragspel som har en
undanskymd roll i ljudbilden men den lyckas ändå göra sig påmind och
träda fram med sin melodi och den här lilla detaljen kan lätt försvinna
om inte förmågan att släppa fram all musik finns.
Och nu, mer
Rock’n Roll, Ryan Adams album Heartbreaker och Come Pick Me Up, en
oförskönad upptagning som känns som en "one take" inspelning.
Den här
låten startar med ett förstärkare brum som sprider sig i replokalen, jag
kan bilda mig en uppfattning om rummet och det ger en oerhörd
närvarokänsla. Jag tar på mig skinnpajen och bootsen, lutar mig tillbaks
i den sunkiga soffan med en iskall öl och slänger upp fötterna på det
skamfilade bordet som även huserar halvfulla flaskor av Burbon.
Här skall
volympotten utnyttjas flitigt och med en bestämd hand vrida den medurs
tills man blir rädd, då är vi på rätt nivå för att få den rätta live
känslan. Dynamiken är mycket god och alla instrument håller sin plats i
silverdiskens
universum,
Kim Rickeys sång kommer in tydligt utan att ta över, man har fortfarande
kvar Ryan Adams på lead vocal. Om jag skulle antyda något som jag skulle
vilja ha något uns mer av så är det attityd. Anslagen är en aning mjuka
och snälla, det blir aldrig skitigt, men det är snyggt och behagligt och
blir aldrig ansträngande för min testapparatur (läs öron) trots
sambo-ovänligt användande av volympotten.
YBA börjar
avslöja vad de har att erbjuda, men jag måste bara spela en platta till.
Nästa skiva som skall få omvandla sina ettor och nollor är Ingram
Washington, What A Difference A Day Make, och från den plattan väljer
jag ut What A Wonderful World. Det här är precis så smörigt som det
skall vara, det känns oerhört naket och rent, rösten får en härlig
lyster och glöd. Jag får en sådan härligt sofistikerad, dekadent och
nonchalant känsla av filmmiljö från 40-talet. I den miljön är jag
stjärnan som sitter vid ett bord smakfullt arrangerat med en vit duk,
levande ljus och blänkande silver. Framför mig har jag min livslånga
kärlek som jag efter ett brokigt och stökigt scenario av händelser
äntligen får förklara min kärlek till, och den är tårfyllt besvarad,
"THE END". |