Av:
Micke "Audionet" |
Bild: Johan Björklund |
Datum:
Januari 2007 |
Plats: Malmö |
|
Kan YBA
ge oss nordbor värme i vintermörkret med fransk passion?
Det
franska företaget YBA har inte varit representerat i Sverige på många
år, men nu har detta märke hittat till våra kylslagna breddgrader tack
vare Performance Audio.
YBA har som de själva säger varit drivna av passion sedan 1981, och då
främst av grundaren Yves-Bernard Andre’.
Genom
åren har de skapat en stor produktkatalog och har idag fyra olika
uppställningar i skyltfönstret samt lite accessoarer för att locka fram
lite mer av sina ljudideal.
I
ärlighetens namn har jag inte läst eller hört så mycket om detta
företag, jag var medveten om deras existens och har haft ett par hastiga
sammanstötande i mitten på 90-talet, men inte mer. Den information jag
har tagit del av säger mig att de sätter musik och känslor i första
rummet och tekniken är deras hjälpmedel för att kunna få fram det. Vi
får se om de kan få mig att plocka fram min basker, korka upp vinet och
bryta upp lite bröd på fatet sidan om vindruvorna och den väl mogna
Camemberten.
|
Jag
skall ta mig en närmare titt på den integrerade förstärkaren Passion 300
Intégré och instegs cd spelaren i denna serie, Passion 400 CD Player.
När de får lite ström i
sig så påminner det diskreta skenet av lampan från det ovala fönstret om
ett franskt 40-tal, detta kombinerat med ett modernt materialval ger en
varm och behaglig känsla, samtidigt som det utstrålar modern minimalism.
I mitt tycke en lyckad design som mycket väl kan få en framskjuten
placering i hemmets möblering. |
|
Vi börjar med att närma
oss den integrerade förstärkaren Passion Intégré 300 för en visuell
genomgång innan vi lyfter på locket.
Fronten är avskalad och det finns endast två rattar, en för linjeval och
en för volymen. På vänster sida ett par centimeter in finns en
vippbrytare, denna släcker belysningen i fönstret vilket rekommenderas i
manualen.
Vad
man även kan ta del av från manualen är att det har lagts lite extra
tanke på ”Vibrational Energy Control”, det vill säga att man vill
minimera mekaniska vibrationer. Något som ligger mig varmt om hjärtat är
just resonans kontroll. Hur har då YBA hanterat detta problem?
Jag citerar och översätter från manualen de lösningar som använts av YBA
för att nå sina kriterier.
”Chassiet är konstruerat för att vara så kompakt och stabilt som
möjligt. Det kompakta formatet är för att flytta resonansfrekvenserna
utanför The audio domain”
|
”Förstärkaren står på tre fötter vilket är idealiskt för att avleda
vibrationerna.”
”Transformatorerna är upphängda för att reducera överföringen av
vibrationer till övrig elektronik.”
”Materialvalet är en viktig del av konstruktionen: Botten är tillverkad
av icke magnetisk aluminium, övriga delar är av borstad eller polerad
och anodiserad eller målad aluminium, transformatorerna har ett ytskikt
för att öka den magnetiska isolationen”
Vi tar en sväng till baksidan för att konstatera att det ser ut som det
brukar, förutom de egenkonstruerade högtalareterminalerna med en
plasthylsa över sig som kortslutningsskydd. |
|
|
Första anblicken var inte
positiv, men efter att ha bytt högtalarkablar med spadar och bananer ett
flertal gånger kan jag bara revidera min uppfattning, de fungerar
alldeles utmärkt.
Vidare kan vi se fem obalanserade ingångar
och en balanserad ingång, det finns även tillgång till en pre out.
Mycket intressant är att en av de obalanserade ingångarna är märkt
Video, denna ingång kan användas på två sätt. Antingen kan man använda
den som en traditionell linjeingång, men det går även att använda den
för att ta sig förbi försteget, mycket praktiskt för att styra slutsteg
och högtalare till vänster och höger kanal via en processor i ett
multikanal system.
Längst ut till vänster hittar vi RIAA ingången för MM pickup, om man
vill spela med en MC Pickup får man koppla in denna lilla tingest.
Då tar vi oss en titt under locket för att se hur en Fransman gör det.
Det ser mycket rent och strukturerat ut. |
|
Det
första som man ser är att det finns inga toroid transformatorer utan man
använder sig av transformatorer där sekundär och primärlindningen har
mindre kapacitiv koppling och som har betydligt större järnkärnor.
Järnkärnan är gjord som ”dubbelt C”. Plåten som används till kärnorna
skall vara en korn-orienterad plåt enligt YBA’s white paper. Motivet till
att använda denna dyrare transformatorvariant är enligt YBA att de skall
ge ett mer ”musikaliskt” slutresultat.
Det finns tekniska skillnader på toroid transformatorer och de YBA
använder. |
Förutom
skillnaden i kapacitivkoppling som jag talade om ovan så påverkar
järnkärnan hur transformatorn jobbar under lastvariationer. Det finns
mer att läsa om transformatorer i bruksanvisningen på YBA’s hemsida för
den vetgirige.
Det finns
bara en kylfläns för att kyla sluttransistorerna, och den är inte av det
större slaget. Trots detta så blir förstärkaren aldrig varm, dessutom
rekommenderar man att den alltid skall vara påslagen. Att den aldrig
blir varm menar YBA påverkar tillförlitligheten samt att man undviker
termisk stress av komponenterna. För att lyckas med konststycket att få
förstärkaren att gå så svalt har man en konstruktion som kallas Class
Alpha amplifier.
|
|
Sida 1 Sida 2
Sida 3 Sida 4
© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their
owners. All Rights Reserved |