Av: Bengt Dahlberg

Datum: Januari -05

Plats: Umeå

 

I början på denna artikeln så nämnde jag att jag skulle visa två sätt att göra träarbetet på. Nu är det dags för det andra sättet. Detta sättet blir en både billigare och enklare lösning men den blir ändå enligt mitt tycke nog så estetiskt tilltalande. Den egentliga formen närmast bandet blir näst intill identisk så funktionen skall det inte skilja något nämnvärt på. Den här varianten består huvudsakligen av laminatgolvskivor och baffelutformningen används av i stort sett alla tillverkare av kortare  banddiskanter (Aurum Cantus, Raven mfl. Den lämpar sig både för infällnad i en ännu bredare baffel samt även i en lösning inte mycket bredare än laminatskivan.

 

Till det grovstreckade området har jag använt "takläckt" (sågad 25x38mm furulist). Den används normalt för att lägga tegeltak på och är nästan gratis. På sidorna blir det trälist, förmodligen i ek eller bok. Den listen har dock ritats onödigt grov på ritningen här bredvid.
Dom blå strecken får illustrera området där dom två delarna kan skiljas åt. Antingen så skruvar man ihop allting eller så blir det en blandning av skruv och lim.

Genomskräning av snickerierna baserade på laminatskivan.

 

 

 

Diskanten på bilden har dubbla lager med magneter men i övrigt så är principen densamma. Ta inte så allvarligt på den halva millimetern i måttsättningen, det är ritprogrammet som gör att det ser så noga ut. Med lite fantasi så ser man snart att den här lösningen går att använda i ganska så många olika applikationer. Eventuellt så använder man bara den övre halvan. Laminatet är väldigt hårt så räkna med att fräsarna är slut efter det här, köp alltså inte fräsar för 400kr/st. Clas Ohlson har riktigt skapliga fräsar för 69kr/st.

Såga upp spåret innan fräsningen med antingen en sticksåg, eller ännu bättre en cirkelsåg. Om man kör med cirkel är det bra att ha ett mothåll för sågen så att snitten blir riktigt raka  och fina. Det blir bäst om man lägger sågsnitten från baksidan på laminatskivan det vill säga har baksidan uppåt när man sågar.

Det man behöver i övrigt är en fräsmall av lämpligt material. Jag använde stålprofiler och 41mm breda plastklossar samt några tvingar. Ett måttband och ett skjutmått är nödvändigt för att kunna mäta så att allting hamnar på rätt ställe innan fräsningen. Det är viktigt att man ställer skärdjupet ordentligt när man skall fasfräsa.
Det måttet säkerställer man enklast med hjälp av en kloss som läggs på bordet mellan stålen och sen så trycker man fräsen mot den innan fräsen låses. Jag gick för djupt och hamnade onödigt nära den nedre kanten så en lite högre kloss hade nog passat bättre. 

På bilden med filen så ser ni hur pass risiga fräsarna är efter den sista plattan men det går hur bra som helst att fixa med en fil eller en hård kloss och lämpligt sandpapper. Kanten som fasfrästs kan till exempel betsas i den kulör man vill ha.

 

 

Såga med ett mothåll. Bägge sidsnitten lagda från baksidan.

Sågad skiva från laminatsidan.

Den överflödiga biten tas bort.

Sticksåg är bra.

Laminatet ovanpå fräsmallen innan kopierfräsningen. Allt hålls på plats med 
tvingar.

Fräsmallen. Kopierfräsning.

Kopierfräst, se så bra det blir! Fasfräsningen, var noggrann med djupinställning.
slipa, putsa, slipa, ... Det blir ju fin, fint det här!
Nu är det bara tillverkningen av banden kvar, och lite städning... Vi hörs i den tredje artikeln! :-)

Sida 1 Sida 2 Sida 3 

© Bengt Dahlberg & HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners. All Rights Reserved