Av: Bengt Dahlberg

Datum: Januari -05

Plats: Umeå

Inledning

I den första delen av Bengts artikelserie så fick vi se hur de mekaniska delarna i Bengts långa neodymdiskant tillverkas. Den här artikeln, andra delen i Bengts artikelserie, kommer att handla om att tillverka snickerierna och det elektriska systemet. I den tredje och sista delen kommer Bengt att visa hur man tillverkar banden till denna banddiskant. Sedan är det bara att kavla upp ärmarna och göra sin egen banddiskant... :)

 

Om du blir mer intresserad av Bengts olika projekt så kan du titta in på hemsidan, www.dahlbergaudiodesign.se.

 

Trevlig läsning!
HiFiForum.nu

Välkommen, igen..!
Som jag lovade i min förra artikel börjar vi med träarbetet. På ritningen här intill kan man se profilen på mina sist tillverkade diskanter. Just den här modellen är mest lämpad för att monteras i hela sin längd mot sidan av en baffel.

Det är mycket limning, skruvning och fräsningsarbete med den lösningen som jag kommer att visa här. Så för att underlätta har jag kommit på en ny lösning på snickerierna som jag kommer att visa avslutningsvis.

 

Det streckade området på ritningen är bakstycket som fästs i magnetkretsen. Själva infästningen görs med skruv. De syns inte på ritningen men kommer att beskrivas när vi kommer dit. Dom kraftiga svarta strecken är högtalartyg som är monterat för att skydda banden. Skydd behövs eftersom till och med vuxna människor har väldigt svårt för att hålla fingrarna i styr ibland. Träarbetet är uppbyggt runt måttet 25mm vilket gör det lätt att fixa en en lim och fräsningsjigg, man använder ett 25x25mm profilrör.

Det färdiga resultatet i genomskärning.

Om profilröret är av stål så skall det rengöras och lackas för att inte missfärga trät under limningen. Det går naturligtvis att använda rör av ädlare metall (aluminium) så att man slipper det jobbet. Fräsjiggen behövs för att kunna utföra kopier och fasfräsning och ger ett mycket bra resultat om man är noggrann.

Förutom det som syns på ritningen skall sammanhållande delar också tillverkas. Till att börja med klossar som är 88x25x40mm. 25 och 40 måtten är inget krav. Det viktiga måttet är 88mm. Täcklock över över och underkant skall också tillverkas. Till täcklocken kan man använda lite vad man känner för så länga som det inte är magnetiskt. Trä, plast, mässingsplåt eller vad som helst som är ickemagnetiskt och som tilltalar funkar.

Vi börjar med att tillverka två "U-profiler" i trä. Jag använder en standard eklist som är 44x8mm. Den andra delen är en 26mm's bred bit sågad ur en 15mm tjock ekplanka.

Använd lämpligt med lim och låt det inte sitta för länge i press, 20-30 minuter är fullt tillräckligt. Om det lämnas över natten så är risken att stålet fastnar.

 

 

 

 

När limningen är avklarad så är det dags för fräsning och det skall också göras med profilröret på plats. Ta gärna några tag med handhyveln innan fräsningen av den tunna listen så slipper ni en hel del frässpån. Fortsätt sedan med att fräsa bort millimetern från den del som skall bli rektangulär. Det är viktigt att man sätter tvingarna rätt när man jobbar så att de inte kommer i vägen vid fräsningen. Torrsimulera fräsningen innan du startar maskinerna. Och för allt i världen var rädd om fingrarna.

 

 

 

 

Den sista delen i "U-profilen" skall inte limmas utan den skruvar jag på plats. För att få rätt borrdjup så använder jag en mall (se bilderna). Det gäller framför allt för försänkningen av skruvskallarna. När listen är fastskruvad fräser jag den på bägge sidor, fasfräsningen görs precis som tidigare med stålet på plats. 

Trälister som skall bli U-profiler

Klämma, Klämma...

Trälisterna limmas

Hyvla ner om kanten sticker ut.

 
Kopierfräsning till exakt mått. Avfasning av fram och baksidan. Var noga med höjdmåttet på fräsen.

 

Fräst kant

Markera för borrning i den olimmade delen Borra med djupbegränsning. Inte mer än just 
igenom den första listen. Då drar skruvarna bra.
Försänk med mall för att inte komma för djupt Färdig halva.

Nu är det dags att göra ett höger och ett vänster element. Den ena sidan på "U-profilen" skall breddas med 8 mm. På grund av att elementen är ett spegelvänt par får man hädanefter hålla koll på upp/ner samt höger/vänster på elementen.

Limningen utförs med den skruvade delen i "U-profilen" bortplockad. Här blir det lite gillrande med tvingar igen men se bara till så att dom enskilda delarna pressas ordentligt mot underlaget. Arbeta på samma sätt som tidigare, lämpligt med lim och titta noga på bilderna hur jag har satt upp tvingarna. Överflödigt lim går bra att skära bort med en kniv i efterhand.

Den uppmärksamme ser att fräsningen av fasen inte är utförd på den här profilen ännu men det går fortfarande att göra efter det här momentet. När klossarna som skall hålla ihop det hela är limmade så är det däremot kört.

 

Klossarna tillverkar jag av det som blev över ur listen som är 15x26mm. De kapas till ca: 90mm och sen finputsas måtten i bandputsen, händiga snickare fixar det förmodligen direkt med geringssågen. Låt magnetkretsen ligga på plats när de limmas. På det viset är man säker på att den ryms när det är färdigt. Återigen, håll koll på vad som är höger/vänster och upp/ned, lägg helst upp bägge diskanterna intill varandra för att förhindra att du förväxlar.

Ena U'et skall breddas.

Sätt några tvingar för att eliminera risken för att 
det glider i sidled också.

Klossar som är 88mm långa.

U'na limmas ihop, håll koll på höger och vänster!

 
Så här ser det ut på sidan som kommer att 
hamna närmast golvet!
Ser lovande ut !
Sida 1 Sida 2 Sida 3

© Bengt Dahlberg & HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners. All Rights Reserved