|
Av:
Bengt Dahlberg |
Datum: Januari -05 |
Plats:
Umeå |
Nu har vi
magnetsystem och snickerier. Dags att sätta ihop dem. Magnetsystemet skall
fästas på den löstagbara baksidan för att man skall kunna öppna diskanten i
efterhand. |
Vi börjar med att placera magnetsystemet där det skall sitta i
träkonstruktionen enligt bilden och skruvar sedan på de lösa listerna. Sätt sedan en tving som håller
trät mot magnetkretsen mitt på långsidan (så att det inte kommer att glipa
mellan trä och stål när det är färdigt, har tyvärr ingen bild på den
tvingen) och markera sedan var hålen skall borras.
Borra genom trät och ned i stålet så att det blir ett märke utan att flytta
på någonting.
När alla märkningar är gjorda kan listerna och magnetkretsen lossas och
därefter borras och gängas hålen till exempelvis M5.
När det är klart skruvas listerna fast på stålet (håll ordning på listerna).
Nästa steg i träarbetet är att sammanfoga bakstycket. Till det använder jag
samma 44x8mm standardlist som jag har använt till U-profilen. Kapa upp bitar
som är ca 80 mm långa och limma dom som bilderna visar, kolla så att dom
ryms när man sedan skall sätta ihop allting. Täcklocken över kontaktdonen mm
tillverkas även dom ur samma list. Den vassa kanten rundar jag av med en
hyvel och lite sandpapper och sedan fasar jag av dom enligt bilderna med
fräsen. Hur dom limmas framgår rimligtvis av bilderna men håll lite koll så
att det inte glider under limningen.
Nu är det dags för det lite roligare
putsarbetet. En stålsickel är bra att ha för att jämna till vid täcklocken
och sen så är det mest bara sandpapper och en skapligt lång kloss som
behövs. Ja förutom en bra geringssåg för att kapa till längden då. |
|
|
Magnetsystemet på plats i
träkonstruktionen. |
Markera var hålen skall borras. |
|
|
Förborra... |
Borra och gänga i stålet |
|
|
Sammanfogning av de lösa baksidorna. |
Sammanfogning av de lösa baksidorna. |
|
|
Fräs biten som skall bli täcklock. |
Tillpassning av täcklock. |
|
|
Limning av täcklock. |
Sickel, ett användbart verktyg. |
|
|
slipa, putsa, slipa, ... |
Borra, Borra, såga, såga, ... |
Och så var det dags för
internkablaget. Ledningsbanorna
på bandet skall seriekopplas så att strömmen går åt samma håll i alla
banor. Till det behövs ett internkablage. Inkopplingsprincipen för bandet
syns på bilden här bredvid. Dom grå strecken skall föreställa bandets ledningsbanor och dom röda strecken är internkablaget. Vad som blir + och -
är beroende av hur magneterna är monterade,
det kontrolleras enklast med ett 1.5V batteri. Om bandet rör sig framåt när
man ansluter batteriet så utgör kabeln som är ansluten till batteriets
pluspol även diskantens pluspol |
|
Principschema för hur
bandet kopplas. |
Diskanten som jag visar på bilderna har
redan tyget monterat. Jag har häftat tyget på
kortsidorna. Det kläms även av magnetkretsen och därför behövs det inte
fästas allt för väl, det sitter ändå. Bränn (lödkolv) eller stansa för skruvhålen.
Som kabelkanal för internkablaget har det blivit många varianter under årens
lopp. Allt från elrör av plast till
färdig flerledarkabel har fått göra
tjänst. Jag har även provat med att fräsa in ett spår i träkonstruktionen
där de lösa ledarna förläggs.
Till denna diskanten använde jag dock ett vanligt 12mm kopparrör med tillhörande
vinkel-kopplingarna. Den lokala rörmokaren har denna typen av rör och får du
inte tag på dem där så kolla på Clas Ohlson. Utanpå röret har jag satt en
"plaststrumpa" från Elfa.
För att plaststrumpan skall bli hanterbar och inte flisa upp sig så bör den
brännas i ändarna. Ta till ordentligt med längden, det blir enklare att få
dit själva rörkonstruktionen om man har något att dra i. Röret fästs upp
genom att det pressas in i hålen, det sitter tillräckligt bra om det bara
kilas på plats ordentligt.
Själva kabeln består i detta fallet av cat-5 kabel där jag använder tre trådar för varje
ledare. Jag har även provat med 1mm finsilvertråd i teflonslang och det fungerade
också bra.
När kablaget är monterat är det dags att löda fast det. Det här kan man göra lite
som man vill men se till att följa principschemat på bilden ovan. Att använda en multimeter eller någon slags märkning är det som
funkar bäst. Kom ihåg att löda bägge polerna i kontaktdonet för varje
enskild anslutning till bandet. Just det här paret har jag valt att utrusta
med polskruvar av en ganska enkel typ.
|
|
|
Borra hål så att röret som internkablaget
skall vara i kan gå igenom snickeriet. |
Internkablage. |
|
|
Röret skarvas med 90 gradersböjar |
Dra en strumpa över röret så blir
det snyggare |
|
|
Kablaget dras igenom röret och trät |
Röret hamnade lite grann för nära
skruvarna
men det innebar inga problem. |
|
|
Inkopplat och klart! |
Sida 1
Sida 2
Sida 3 ©
Bengt Dahlberg & HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their
owners. All Rights Reserved |