Av: Bengt Dahlberg

Datum: Januari -05

Plats: Umeå

 

Nu har vi magnetsystem och snickerier. Dags att sätta ihop dem. Magnetsystemet skall fästas på den löstagbara baksidan för att man skall kunna öppna diskanten i efterhand.

Vi börjar med att placera magnetsystemet där det skall sitta i träkonstruktionen enligt bilden och skruvar sedan på de lösa listerna. Sätt sedan en tving som håller trät mot magnetkretsen mitt på långsidan (så att det inte kommer att glipa mellan trä och stål när det är färdigt, har tyvärr ingen bild på den tvingen) och markera sedan var hålen skall borras.
Borra genom trät och ned i stålet så att det blir ett märke utan att flytta på någonting.
När alla märkningar är gjorda kan listerna och magnetkretsen lossas och därefter borras och gängas hålen till exempelvis M5.
När det är klart skruvas listerna fast på stålet (håll ordning på listerna).

 

 

 

 

Nästa steg i träarbetet är att sammanfoga bakstycket. Till det använder jag samma 44x8mm standardlist som jag har använt till U-profilen. Kapa upp bitar som är ca 80 mm långa och limma dom som bilderna visar, kolla så att dom ryms när man sedan skall sätta ihop allting. Täcklocken över kontaktdonen mm tillverkas även dom ur samma list. Den vassa kanten rundar jag av med en hyvel och lite sandpapper och sedan fasar jag av dom enligt bilderna med fräsen. Hur dom limmas framgår rimligtvis av bilderna men håll lite koll så att det inte glider under limningen.

 

 

 

 

 

Nu är det dags för det lite roligare putsarbetet. En stålsickel är bra att ha för att jämna till vid täcklocken och sen så är det mest bara sandpapper och en skapligt lång kloss som behövs. Ja förutom en bra geringssåg för att kapa till längden då.

 

 

 

Magnetsystemet på plats i träkonstruktionen. Markera var hålen skall borras.
Förborra... Borra och gänga i stålet

Sammanfogning av de lösa baksidorna.

Sammanfogning av de lösa baksidorna.

Fräs biten som skall bli täcklock.

Tillpassning av täcklock.

Limning av täcklock. Sickel, ett användbart verktyg.

slipa, putsa, slipa, ... Borra, Borra, såga, såga, ...
Och så var det dags för internkablaget. Ledningsbanorna på bandet skall seriekopplas så att strömmen går åt samma håll i alla banor. Till det behövs ett internkablage. Inkopplingsprincipen för bandet syns på bilden här bredvid. Dom grå strecken skall föreställa bandets ledningsbanor och dom röda strecken är internkablaget. Vad som blir + och - är beroende av hur magneterna är monterade, det kontrolleras enklast med ett 1.5V batteri. Om bandet rör sig framåt när man ansluter batteriet så utgör kabeln som är ansluten till batteriets pluspol även diskantens pluspol

Principschema för hur bandet kopplas.

Diskanten som jag visar på bilderna har redan tyget monterat. Jag har häftat tyget på kortsidorna. Det kläms även av magnetkretsen och därför behövs det inte fästas allt för väl, det sitter ändå. Bränn (lödkolv) eller stansa för skruvhålen.

Som kabelkanal för internkablaget har det blivit många varianter under årens lopp. Allt från elrör av plast till färdig flerledarkabel har fått göra tjänst. Jag har även provat med att fräsa in ett spår i träkonstruktionen där de lösa ledarna förläggs.

Till denna diskanten använde jag dock ett vanligt 12mm kopparrör med tillhörande vinkel-kopplingarna. Den lokala rörmokaren har denna typen av rör och får du inte tag på dem där så kolla på Clas Ohlson. Utanpå röret har jag satt en "plaststrumpa" från Elfa. För att plaststrumpan skall bli hanterbar och inte flisa upp sig så bör den brännas i ändarna. Ta till ordentligt med längden, det blir enklare att få dit själva rörkonstruktionen om man har något att dra i. Röret fästs upp genom att det pressas in i hålen, det sitter tillräckligt bra om det bara kilas på plats ordentligt.


Själva kabeln består i detta fallet av cat-5 kabel där jag använder tre trådar för varje ledare. Jag har även provat med 1mm finsilvertråd i teflonslang och det fungerade också bra. 

 

När kablaget är monterat är det dags att löda fast det. Det här kan man göra lite som man vill men se till att följa principschemat på bilden ovan. Att använda en multimeter eller någon slags märkning är det som funkar bäst. Kom ihåg att löda bägge polerna i kontaktdonet för varje enskild anslutning till bandet. Just det här paret har jag valt att utrusta med polskruvar av en ganska enkel typ. 



Borra hål så att röret som internkablaget skall vara i kan gå igenom snickeriet.

Internkablage.

Röret skarvas med 90 gradersböjar Dra en strumpa över röret så blir det snyggare
Kablaget dras igenom röret och trät Röret hamnade lite grann för nära skruvarna
men det innebar inga problem.
 

Inkopplat och klart!

Sida 1 Sida 2 Sida 3 

© Bengt Dahlberg & HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners. All Rights Reserved