Av: Micke Y Foto: Dazzin Datum: April-05

Plats: Stockholm

Ljudet av två slutsteg
Vad får man då när man lägger till ett slutsteg till? Man får två mycket kraftiga monoblock som kan hantera stora högtalare och höga volymer under lång tid. Jag försökte att få det varmt med en massa basrik musik men inget fick dom att ens snubbla till lite. Förmågan att kunna spela högt är ju ganska självklar men långt viktigare för mig är tre andra egenskaper, transientförmåga, rytmiskt driv och tyst bakgrund. Vi börjar bena ut det här bakifrån med den tysta bakgrunden. Belles 150AR är som monoblock en äkta balanserad konstruktion vilket innebär att brus och störningar som alltid kommer in via strömförsörjningen på all elektronik är utsläckta när halvorna summeras vid utgången. Vad det innebär är att små detaljer blir synliga mot en ännu tystare bakgrund i musiken. Det ger en djupare insikt i inspelningarnas allra minsta vrår och små detaljer kan lättare lockas fram ur musiken. Jag vill inte påstå att dom inte kan höras med andra slutsteg men de är lätta att identifiera med Belles 150 AR.

När det gäller driv så är det något mycket subjektivt för kan någon säga exakt vad det är? Jag kan inte det, inte i tekniska termer i alla fall, men alla som lyssnar så här kommer att höra det. En liknelse är att det känns som man hela tiden har en ivrig hund i kopplet som bara vill rusa iväg. Musiken får en spänst och ja, driv som ger mer nerv till upplevelsen. Jag upplevde det på alla sorters musik oavsett om den är rytmisk till sin natur eller inte. Det är starkt vanebildande.
Under testperioden skiftade jag ofta mellan mitt eget slutsteg och monoblocken och för var gång var det svårare och svårare att gå tillbaks till den lägre effekten som mitt slutsteg hade. Det var helt enkelt en större upplevelse med all denna kraft tillgänglig. Transientförmågan är egentligen inget konstigt, de klarar helt enkelt kraftigare transienter utan klippning och distorsion som följd. Innebörden av det är en mer avslappnad upplevelse eftersom man slipper det där som skapar lyssningströtthet efter en lång session. Det här är ganska självklara saker men bara halva sanningen. Man får också en upplevd ökad snabbhet i transienterna. Om det är verkligt vet jag inte men jag upplevde transienter som skarpare markerade och spetsigare, det vill säga att jag hörde mer av den.

Det är grymt kul att lyssna på komplex musik av alla slag med den här kombinationen. Klassisk musik med stor orkester är så tydlig och välupplöst att man är säker på att man hör allt. Även vid kraftfulla crescendon håller upplösningen hela vägen. Ett av mina favoritstycken är Carmina Burana och jag har en inspelning av Telarc med stor kör och orkester. Det innehåller kraftfulla crescendon med full kör och orkester i ett imponerande arrangemang. I dessa crescendon finns en bastrumma som en viktig del av musiken. Slutstegen har sådan total kontroll över baselementen att det tydligt hörs att slagverkaren inte slår lika hårt på alla trumslagen när han spelar. Likaså är det totalt naket när han stoppar membranet med händerna eller låter det klinga ut långsamt. Maffigt!
Ljudbilden som monoblocken spelar upp är så stor som inspelningen medger, med andra ord så skiftar den från trång och platt i en del popinspelningar till jättelik för vissa orkesterverk. Just så som det skall vara när slutstegen inte lägger sin egen karaktär på ljudet utan låter musiken flöda utan hinder. Ett exempel på ett sådant där jätterum är Adolf Fredriks musikskolas egen skiva med julsånger inspelad i Jakobs kyrka i Stockholm tillsammans med Håkan Hagegård och son. Rösterna i denna inspelning är exakt placerade och noggrant redovisade i rummet tillsammans med tydliga spår av akustiken. Resultatet blir en mycket levande upplevelse av att det står en livs levande person framför dig och sjunger. I det här fallet är det Håkan Hagegård som kommit på besök, en ung variant av honom dessutom. Ganska coolt.

Likaså när man spelar min favoritmusik, hårdock. Smallsuperman introducerade mig till bandet ”A perfect cirle” som ligger någonstans mellan hårdrock och progressiv metal. Det roliga med dom är de har en vettig ljudkvalitet parat med verkligt hög kvalitet på musiken. Här finns några riktigt tuffa basfrekvenser som tillsammans med att cresendon inte är de minsta komprimmerade ställer stora krav på systemet. Få system klara att återge detta utan distorsion men Belles kombinationens effektresurser fixade detta utan minsta problem. Det rockar rätt ordentligt och det är grymt kul att dra på så grannarna undrar om det är jordbävning . Att ha så här mycket kraft är ball.

Tillsammans och en liten summering
Belles 150AR och 21 A ger ett mycket välupplöst ljud som klara att bena ut den mest komplexa musiken. Kombinationen ger en verkligt hög ljudkvalitet med massor av positiva attribut. Här finns massor av kraft som monoblock och lite mer moderat som stereosteg. Här finns stor detaljrikedom även djupt ner i basen, ett i mina ögon mycket välupplöst ljud och en ljudbild som har full storlek i både djup och bredd där det är enkelt att placera ut varje ljud i rummet. Toppen har samma grundprestanda men det finns slutsteg med något mjukare spelstil.

Det som kan vara värt att lägga till är den fina uppgraderingsväg som tillverkaren erbjuder. Mindre steg är ju alltid lättare att ta än när man tvingas jämka ihop med familjens övriga behov.

Belles och Studiosound erbjuder ett starkt och prispressat alternativ till mer etablerade märken. http://www.powermodules.com/index.html

Michael Ydehag
Fakta
Mickes anläggning när denna lyssning genomfördes:
Källor: Bel Canto Dac 1 & Teac VRDS X1
Högtalare: Aurum Cantus Country Rhyme 5, Gradient Evidence MkII
Förstärkare: LC-Audio Zapsolute MkIV
Kablar: CN Ljudteknik Placebo, Goertz Alphacore MI2, nätkablar från CN Ljudteknik
Akustik: Membranabsorbenter, Diffusorer och Panelabsorbenter
 
Länkar:
Power Modules Inc: http://www.powermodules.com/
Studiosound.dk: http://www.studiosound.dk/
 

Sida 1 Sida 2 Sida 3
 
 © Hififorum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners. All Rights Reserved