Av: Per
"Pac" Adelsson
|
Datum:
November -04
|
Plats: Göteborg
|
|
|
Med Ravels
"Bolero"
förflyttade jag mig raskt framåt i tiden. Fortfarande drömskt och åt det romantiska hållet,
men med ett helt annat tempo. Detta klassiska stycke är satt för en hel
orkester och även om Ravel låter dem vila i början av stycket när
melodislingan presenteras mot den taktfasta bakgrunden så är detta ett
stycke som orkestern inte kommer ifrån utan svettbrytningar... Precis som
Händel använder Ravel olika kontrasterande instrumentklanger för att
skapa känslorna i Bolero. När det är riktigt bra så skall man sitta som
på nålar fram till crescendot då man skall ha grym gåshud. Återigen så förmedlade
PH5 allt som fanns på plattan och den "svarta bakgrunden" var
tydlig. Hela orkestern hölls isär, det grötade inte ihop sig och
ljudbilden var solid utan att flacka. Inte ens vid de kraftfulla
crescendona hände det något, allt gick väldigt kontrollerat och stilla
till och gåshuden fanns där...
För att inte snöa in på mjuk
och känslosam musik så var det dags för lite råare och modernare toner.
Först ut i den moderna eran var en platta som jag bara inte kan få för
mycket av. Pink Floyds "Dark Side of the Moon" har
blivit vald till en av de 10 bästa albumen genom tiderna ett otal gånger. Time
och Money är riktigt bra låtar som stundtals innehåller riktigt
"oroliga" stycken. I Time är det som att kliva in i en
klockaffär 1 sekund för klockan 12.00 och en sekund senare bryter
ett formligt klockinferno ut. Det klingar från alla håll och kanter
samtidigt och med många olika klanger. I Money blir man fullständigt
överöst av kassaklockor och myntrassel. Jo, lite "oroligt" känns som
ett bra sätt att
uttrycka känslorna som man får av de passagerna... Men de är ganska bra om man vill höra hur ett RIAA kan hålla isär information och om det klarar energin från klockorna
utan att bli skrikigt och hårt. PH5 höll i så det både räckte och blev
över. Klockorna gick att rumsbestämma och myntrasslet var så där
metalliskt som det skall vara utan att det börjar skära. Det
presenterades på ett lugnt och avslappat sätt utan att kännas ansträngt,
men utan att ta eggen av känslan.
Efter de galna Engelsmännen
i Pink Floyd var det dags för Schweiz bidrag till galenskapen, dags för Yello!
När "Baby" började snurra på skivtallriken var det dags
för musik med lite mer komplexa basgångar och mer dynamik. Dynamiken på
Yello's vinylskivor är ordentligt tilltagen, de använder vinylen's fulla
dynamik-spann med sin rappa synth-musik. Framför allt så jobbar de en hel
del med basområdet. I capri calling jobbar de på med
basgångarna. Det kräver mycket av anläggningen för att få till en så otroligt
torr och rapp basgång som det finns på plattan. Och på sidan 2 har vi
Blender… Vem, mer än ett tokigt geni, kommer på idén att gör en låt
om hur en försäljare pratar om en mixer? Och inte nog med att komma på
idén, de gör det så himla bra också!
|
|
|
|
Här langas det vinyl!
|
|
|
|
Nåväl, nu var det inte Yello
det handlade om här utan Audio Reserach PH5. PH5 presenterade Basdynamiken
helt som den skall vara, inga tillägg av bumlighet eller annat och heller
inga avdrag i form av slöhet. Basgångarna satt som skurna i betong,
väldefinierade och blytunga. Tja, det kan nog ha varit så Yello menade
när de gjorde albumet.
"Guitar
heaven"
Jo, jag tycker om gitarrmusik så
det är klart att det blev en hel del sådant också. Gitarrhjältarna går
att ställa i långa rader men för min del handlar det väldigt mycket om
känslan som de kan föra fram snarare än hur tekniskt duktiga de är på
sitt instrument. Några av de som gästade skivtallriken var Stevie
Ray Vaughan "Couldn't stand the weather", Dire Straits
"Communique" och Carlos Santana "Moon flower".
Det går att skriva kilometervis om dessa, men PH5'an hanterade dem varsamt
och naggade inte känslan som dessa supergitarrister ger allt för mycket i
kanten. Musiken flödade och känslan fanns där.
|
|
|
|
Audio Research PH5 i det kalla morgonljuset... (Klickbar bild)
|
|
|
Slutligen...
Hur var det då med "dubbelt så roligt"? Efter att ha levt med Audio Research PH5 ett tag så har jag inga som
helst svårigheter i att konstatera att jag tycker om det. Det ger en
kolsvart bakgrund för musiken att avteckna sig mot och just att det inte
tillförde något som helst brus gjorde att även den mest finstämda
pitchning av en ton hördes. Det har en fokus och ljudbild som är
förstklassigt.
Ett RIAA i 25 tusen kronorsklassen kan man förvänta sig mycket
av. PH5 infriar väldigt många löften så är man på jakt efter ett RIAA i
denna prisklassen så bör man ta sig tid att provlyssna PH5, gärna i
hemmiljö och på sin egen skivspelare eftersom PH5 gör saker som i
alla fall inte jag förväntade mig och då kan det vara nyttigt att vara i
en känd miljö.
PH5 ställer alla gamla fördomar om rörelektronik ordentligt på huvudet. Glöm
allt om "rörluddighet", PH5ans paradgren är mikrodetaljer.
Audio Research har återigen skapat en ”Modern klassiker” för oss disc-
och audiophiler.
Vänligen, Per ”Pac” Adelsson
|
Fakta:
Per's
anläggning:
Källor:
Michell Gyro Dec(Audio Technica AT1120 & Empire MC5),
Rega P3(RB300 & Goldring 1040), Sony SCD777ES, Xindak SCD2
Högtalare: HFLS1, Quad ESL63
Förstärkare: Balanced Audio Technology
VK75, Balanced Audio Technology VK20 incl RIAA,
Vitus Audio RIAA
Kablar: MIT MH750 plus, Silk MkII,
Hemknåpat RCA & XLR kablage, Jorma Design JPC2.5
Akustik: DIY tubetraps
Mer info:
Audionord; Svensk
importör av Audio Research
Audio Research;
Audio Research's hemsida
|
(Klickbar bild)
|
|
Sida 1
Sida 2 Sida 3
© HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their
owners. All Rights Reserved
|
|
|