HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Servo-funderingar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author  Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3453 Posts

Posted - 2025/02/12 :  11:37:03  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Tillbaka efter drygt 10år, men nu pensionerad, så att det finns tid för DIY. Bygger ett helt nytt system med horn, grus och glas.

Har klurat på hur förhållandet R7 och R8 i servokopplingen(https://sound-au.com/articles/dc-servo.htm) ska vara?

Mosfeten är av depletiontyp.

Tidskonstanterna lär väl inte bli något stort problem, då det sitter ett passivt 60Hz HP på ingången. Dock borde man kunna använda en långt större ingångskondensator utan problem?

Någon som är en fena på detta område och kan räta ut frågetecknen?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2025/02/13 22:26:22

Imperial
Medlem i AÖ

2755 Posts

Posted - 2025/02/12 :  21:13:26  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Välkommen tebax.

De e aldrig för sent å diy'a

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3453 Posts

Posted - 2025/02/12 :  23:10:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Tack Blomman!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8101 Posts

Posted - 2025/02/13 :  00:11:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Menar du möjligtvis R5 och R10? Kan inte se att R3 har nån frekvensbestämmande funktion?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3453 Posts

Posted - 2025/02/13 :  10:20:40  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Mea culpa!
Ibland blir det galet, då R3 och R4 bytte namn när jag korrigerade schemat. Det gäller alltså R7 och R8, har justerat texten i första inlägget. Skulle gärna vilja minska R7.
Avser ström och spänning ut från opampen, inte tidskonstanterna. Iofs också dem,då jag funderade på hur mycket större värde på ingångskondensatorn C1 till följaren kan göras?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2025/02/13 11:17:42
Go to Top of Page

Fuling

8101 Posts

Posted - 2025/02/14 :  00:51:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag är dåligt insatt i servon så jag har inga bra svar men nu ser det ut som att styrsignalen ut från opampen dämpas ordentligt så att bara ungefär 20% av den kommer fram och kan göra nån nytta?
R7 borde väl kunna vara bra mycket högohmigare och R8 borde inte behövas?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3453 Posts

Posted - 2025/02/14 :  10:29:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Min tanke är att R2 och R7 i serie är anslutna till signaljord för ingångsfiltret. Jag gjorde som du föreslår i ett tidigare skede och kom fram till att den lågohmiga utgången från integratorn kanske inte var optimal som signaljord.
Skulle gärna vilja ha R7 100ohm(1% av R2), men då blir strömmen 9mA och R8 470 ohm. För lägre ström 2mA, så skulle man kunna ha R2 47k, R7 470 och R8 2.2k. Mycket killgissningar från min sida.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2025/02/14 21:30:00
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3453 Posts

Posted - 2025/02/17 :  12:24:16  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Tror att jag ska skippa servot och istället hänga på en stor ellyt 4700u/50V på utgången. Mindre krångel och tveksamt om DC-utgång tillför något i det är fallet. Här är det dock nödvändigt med en diod monterad på kylflänsen för temperturkompensation. Det lär dock fortfarande behövas en fördröjningskrets för tillslaget av 15V.
Steget lämnar 7-8W med 15V matning och det lär räcka, då det bara ska jobba mellan 60-350Hz och drivern har en känslighet på bortåt 98dB.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

8101 Posts

Posted - 2025/02/18 :  06:51:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En konding på utgången löser nog många bekymmer på ett enkelt sätt.
Med Dcr = 1,7 ohm i drosseln och hyfsade kylare tror jag inte det behövs några tempstabiliserande trollkonster heller, givet att man accepterar att strömmen kommer behöva en stund på sig att stabiliseras.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3453 Posts

Posted - 2025/02/19 :  12:18:12  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det stämmer, men "better safe than sorry". Ska kyla bort mindre än 30W och räknar med att det ska stanna vid 50-60gr. I schemat saknas några zeners för att skydda mosfeten.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2025/02/19 12:36:34
Go to Top of Page
   Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000