HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vad är klassisk musik?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/09/28 :  21:36:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Såg en fråga på facebook om vad klassisk musik är egentligen.
Jag såg det som min plikt att redogöra vad olika genrer inom musik är och jag postar det även här för er kännedom.



Klassisk musik är för mig musik där musikerna måste läsa noter för att framföra musiken.

Folkmusik är klassisk musik där musikerna slipper att läsa noter.

Jazz är klassisk musik där musikerna slipper att läsa noter och kan göra lite vad de vill.

Rockmusik är musik som ger dig hörselskador.

Metal är rockmusik som framförs med dubbla baskaggar så att man får dubbelt så mycket hörselskada.

Populärmusik är för mig musik som får mig att vilja stänga av radion.

Hip-hop och rap är någon som tjattrar om vad han ska göra med alla pengar han tjänar på folk som tror att hip-hop är musik.

Reggae är rockmusik med takten där bak.

Prog är rockmusik med fler taktbyten än takter.

Progg är rockmusik för svenska boomers som nu är för gamla för att komma ihåg vad det var för något.

Indie är all den rockmusik du aldrig någonsin kommer att höra talas om, om du inte gillar att läsa obskyra rockmagasin.

Pubrock är hmm. eh. ja,det hörs på namnet.

Ambient är musik som låter som din tinnitus.

Julmusik är all den musik som används för att utöva kinesisk tortyr på alla stackars butiksanställda runt jultid.

Andlig musik är musik som sjungs i kyrkan och som alltid är i fel tonart när du försöker sjunga med.

Avantgarde är musik där du inte upplever någon skillnad när orkestern har stämt klart instrumenten och börjat spela.

Konstmusik anses vara lite finare än all annan musik och karaktäriseras av att det ofta är fler personer på scenen än i publiken

Elektronisk musik är något som låter som hur det lät när du försökte hitta en radiokanal på din gamla radioapparat.

Techno är en form av elektronisk musik med mycket dunka dunka och som startar och stoppar genom att någon på scenen trycker på en knapp.

Reklammusik är musik i reklamfilmer och som alltid dånar 20 dB högre än allt annat från TVn.

Dansbandsmusik är musiken som kletar igen dina högtalare med smör.

Fusion är ingen musikstil utan något som uppstår när rockmusikerna inte kommer ihåg hur låten går och börjar spela lite hur som helst.

Disco är musik som framfördes i lokaler där jag blev för full för att komma ihåg något, så jag vet fortfarande inte hur det låter.

Schlager är musik jag hatar och som jag aldrig kan få att sluta att spelas upp i mitt huvud.

Blues är ingen musikstil utan en sorts låt som framförs om och om igen.

Muzak är all den musik som du inte lägger märke till men som finns där ändå, speciellt i hissar.

Nationalsånger är sånger som alla kan sjunga med i utom Zlatan.

Dragspelsmusik är den musik som inte längre går att spela upp i moderna hifianläggningar på grund av inbyggda skyddskretsar.

Country är en musikstil som kräver Jill Johnson för att man ska stå ut.

Atonal musik är en musikstil för alla som aldrig kommer ihåg melodierna och ackorden.

Mikrotonal musik är en typ av musik baserad på en sångstil praktiserad av främst Håkan Hellström.

Opera är en slags musikteater som definieras av den sångteknik som upptäcktes när sångerskan tappade Wagners tunga partitur på tårna.

Operett är en variant av opera där din sömn kommer att störas av prat från scenen.

Musical är teater där de brister ut i sång när du minst anar det.

Dansmusik är musik där det förutsätts att du ska vara med och dansa.

Balettmusik är dansmusik där det förutsätts att du inte ska vara med och dansa.

Allsång är när alla sjunger med utom du som verkar vara den ende som inte kan texten.

Gatumusik är en typ av musik framförd av fattiga gatumusiker och som är starkt utrotningshotad och som kommer att dö ut tillsammans med kontantsamhället.

Militärmusik är en form av gatumusik som inte är utrotningshotad så länge det pågår krig i världen.

Butiksmusik är en form av gatumusik som inte är utrotningshotad så länge det finns butiker som vill skrämma bort sina kunder.

Sfärernas musik var musik som folk hörde förr i tiden innan man kom på att jorden snurrar runt solen.

Fågelsång är naturmusik gjord på enbart naturliga ingredienser.

Tystnad är en musikstil som jag föredrar framför många andra musikstilar.

Så nu vet ni det.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2024/01/12 12:23:24

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2023/09/29 :  15:58:03  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Haha

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2023/09/29 :  18:22:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/09/29 :  19:08:07  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Jazz.
7 musiker på samma scen
7 olika instrument.
7 olika låtar.
Alla klämmer i på samma gång.
Det är Jazz.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2023/09/30 :  12:07:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om jag minns rätt ur nån gammal text jag läste för många år sen så brukade Sveriges Radios tekniker dela upp musik i gammeltjo, mellanmök och dunka-dunka. Klassificeringen sa inget om kvalitén på musiken utan var bara ett sätt att veta vilka mikrofoner de skulle ta med sig för att spela in den.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/10/09 :  22:55:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Flyttat all text till det första inlägget så att det blir ännu mer svårläst.
Snacka om textvägg!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2023/10/16 20:36:44
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2023/10/10 :  19:01:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/11/04 :  01:39:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Adderat

Konstmusik anses vara lite finare än all annan musik och karaktäriseras av att det är fler personer på scenen än i publiken

Kommer ni på fler så hör av er.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2024/01/05 :  16:07:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Lagt till lite.
God fortsättning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000