HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Luxor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2023/06/26 :  21:06:03  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Blivit lite sugen på att leta reda på ett par Luxor högtalare som jag hade i min ungdom. Minns tyvärr inte modell betäckningen, men det satt en 1" diskant med fyrkantigt platta, 4" mellan register bredvid diskanten ovanför en 10" bas i en portad låda. Där basporten mynnade ut i baffelns på sett nedanför baselementet.

Klangen var rätt trevlig både till hifi musik och eurodisco.
Tror de ingick i ett av de större Luxor Dirigent systemen. Har fortfarande Dirigent elektroniken kvar med inbyggd radio och skivspelare. Men tittar som sagt nu efter högtalarna som var golvhögtalare av en lite fyrkantig modell i Jakaranda träfaner.


Har du ett par eller vet mer om modellen eller andra Luxor högtalare?

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/06/26 :  21:56:47  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Luxor 8071 kan det vara.
www.hifigoteborg.se/pdf/Luxor_8071_test_1978.pdf
Annars 5061
www.hifigoteborg.se/pdf/Luxor_5061_test_1976-6.pdf

Det är samma element och filter i båda, och dom låter faktiskt underbart

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2023/06/26 22:00:10
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2023/06/27 :  10:54:36  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Tack för snabbt informativt inlägg!

Borde vara Luxor 5061 jag hade. Öppet mellanregister och neutral diskant med en strömstark förstärkare. Hade de länge original, men modifierade senare högtalarna genom att fräsa upp bashögtalare hålet i baffeln till tolv tum. Montera en 12" och ändra vinkeln och längden på basporten. Original hade högtalarna ganska klen kabel, så jag lödde fast en ngt grövre 2.5mm2 ofc anslutnings kabel.

Frontskyddet var av tjock svart foam likt vissa JBL vintage monitorer. Föll tyvärr sönder lite och små bitar kunde lossna om man var väldigt varsam när man tog av och på. Spelade med både foam på och av men de var som snyggast med frontskydden på.

Upplevde att högtalarna spelade väldigt analogt med en behagligt lite varm klang.
Vore kul att få fatt på ett par i fint skick.

Edit: autofelkorrekt /Edit

Edited by - Passerati on 2023/06/27 10:55:47
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2023/06/27 :  10:56:35  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
https://www.hifishark.com/search?q=Luxor+5061



Edit Bild /Edit

Edited by - Passerati on 2023/06/27 11:00:09
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2023/07/28 :  20:00:11  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har dom elementena ifall du e sugen.
Diskanter m ganska stor fyrkantig monterings platta.
2st 4" mid å 2st 10" bas.

Ja kollar bara intresse nu för bas å mid elementena
e just nu kantlösa.

Men kan ta m dom t Hifikit å kanta dom om intresse finns.
Dom e mest bara ivägen hos mej för tillfället.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000