HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ticks från datorn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2023/03/16 :  11:18:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag använder min dator som bas för såväl musik som att titta på youtube eller olika play kanaler. Det är en windows 11 maskin som på senaste tiden fått problem med ticks dvs små korta ljud som låter som statiska urladdningar. De kommer helt slumpartat i tid med allt från någon sekund emellan till kanske 30 sekunder. Dom slår igenom oavsett och jag lyssnar på musik via jriver eller via webläsare vilket får mig att tro att det är kopplat till windows på något sätt.

Igår fick jag en ny uppdatering av windows och nu är problemet värre än någonsin dvs ticks väldigt ofta typ var 5 sekund - sk-jobbigt.

Någon som har något tips vad jag kan göra?

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2023/03/16 :  14:41:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har det varit så hela tiden eller de kommit när du installerat nåt program eller kopplat på nån pryl på datorn?
Edit Ja du skrev ju att det kommit på senaste tiden.Prova att koppla bort saker som du har anslutna till dator och se.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2023/03/16 14:45:35
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2023/03/16 :  15:58:37  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Är det bärbart eller stationärt?
Om stationär, har du kollat med en sladd mellan dator och ett element?
Det verkar för osannolikt att det skulle vara os som gör så.
Har du annan elektronik kopplad till datorn kanske det är där det ligger.
Jorda övrig utrustning enligt ovan och se om det hjälper.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2023/03/16 :  16:15:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det hela uppstod för en månad sedan efter en windows uppdatering men efter att ni säger att det inte är så troligt så har jag testat annat.

Provat allt möjligt och tror jag har hittat lösningen Vi får se om det håller över tiden. Det jag gjorde var att byta USB kabel till en Supra variant. Blev knäpptyst på en gång . Är väldigt nöjd och glad över att det var så enkelt. Den gamla är till salu för en billig penning men gissar att den inte är så het på marknaden. Supran är lite kort men det finns ju längre att köpa.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2023/03/16 :  16:26:35  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Hur tappar du av ljudet från datorn? Analog utgång (från ljudkortet) eller nån digital utgång därifrån, eller ett instickskort för ljud-ut?

Om du "lyssnar på datorn" utan att ha nån spelningsmjukvara igång, är knäpparna där ändå? Det kan då vara en störning som kommer in via kraftmatningen.

Beroende på hur mycket datorvana du har, kan du också ladda ner en liveversion av Linux (Ubuntu, Mint) och köra webläsare och lyssna via den. Om det fortfarande knäpper är det då inte windows det handlar om utan troligen nåt hårdvarutrassel. Att köra Linux live från en USB-sticka är helt ofarligt och påverkar inte installationen av Windows. Man bootar med stickan helt enkelt och får ett vanligt skrivbord med diverse program att köra (inkl webläsare).
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2023/03/16 :  21:04:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Tyvärr är jag inte tillräckligt kunnig för att köra Linux distros som jag avstår den vägen. Har prövat tidigare men jag gick bet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000