HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 David Hurwitz om cd och vinyl.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/12/18 :  13:25:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
David är en mycket kunnig skribent om klassisk musik och i länken nedan ger han under de första fyra minuterna i filmen sin syn på trenderna gällande vinyl och cd. David är en personlighet så det är lite kul.
Håller ni med honom gällande vinyl?


https://youtu.be/aBTM-4sfHvE

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/12/18 :  15:34:03  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Tyckte mest han var otroligt tröttsam. Stod ut några minuter, mycket åsikter och lite fakta. Idag är min invändning mot vinyl att mastern är digital så det känns som att gå över ån efter vatten att göra sig omaket att skaffa en analog kopia som kräver otroligt mycket mer av avspelningsutrustningen innan den låter bra. Obs, min högst personliga åsikt. Man kan absolut få vinyl att låta bra men det kostar.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/12/18 :  15:42:22  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Hmm. Han verkar inte gilla fysiska fonogram, vinyl minst av allt. Ska man ha en seriös diskussion kommer den väl att omfatta alla trådar här som har med ljudkvalitet att göra, men jag nöjer mig för nu med att nämna att jag har en annan inställning till fysiska fonogram än vad kåsören i fråga har.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/12/18 :  22:26:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Han sätter fingret på det som är problemet med vinyl när det gäller klassisk musik. Knaster.
Jag började lyssna på klassisk musik i samma veva som jag köpte min första cd-spelare. Men jag hann köpa lite LP-skivor med klassisk musik. Då upptäckte jag hur störande dammknaster är i klassisk musik. När det gällde rockmusik fanns inte problemet riktigt.
En anledning kanske var att spåren på skivan var mindre i de tystare partierna i klassisk musik vilket gjorde det mer känsligt för damm. Jag insåg att cd var perfekt för klassisk musik och köpte aldrig mer klassisk musik på vinyl. Jag fortsatte dock ett tag att köpa rockmusik på vinyl, helt enkelt för att det var billigare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/12/19 :  15:09:10  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Håller ju helt med där, B-O, knaster är inte nåt man vill ha i normala fall. Men jag har väl ett par hyllmeter vinyler med musik jag gillar och än så länge låter de bra nog; sånt som spelas ofta har bandats eller digitaliserats för att minska slitaget på skivorna. Vad som låter bäst, CD eller vinyl, är det nog svårt att säga nåt generellt om. Jag har hittat vinylpressningar som verkligen låtit skräp, men också CD-skivor som inte varit värda polykarbonatet de är brända på. Mastring och AD-omvandling är nog det viktiga.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/12/19 :  23:09:32  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag hade en Goldring 900IGC vdH som gjorde knastret nästan ohörbart. Tyvärr pajade en kamrat nålröret och konverterade sig själv till bekant.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000