HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 "70-tals burkar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2022/12/02 :  23:23:45  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Hejsan, var ett bra tag sedan jag var här på forumet eller byggde något.

Men jag har samlat på mig lite högtalarelement när jag hittat något intressant. Så nu har jag planerat ett bygge av ett par mindre 3-vägare i spelglad rockig "70-tals" stil.

Planen är som lyder.

Bas Monacor SP-8/150PRO

Mellanregister SP-4/60PRO

diskant Isophon DKT11/C med spridningslinser

Vet inte om diskanten är det bästa valet men den känns rolig. Har även ett par banddiskanter Monacor RBT-35SR att välja på. Men lutar åt Isophon hornen.

Delas eventuellt vid 800/4500hz

Det var längesedan jag räknade på lådor men när jag testar lite så får jag lådor volym 45 liter avstämt till 35hz. Port 66mm 142mm lång.

Om någon vill förbarma sig och simulera lite åt mig så vore det väldigt uppskattat då jag tvivlar på att mina simuleringskunskaper är så värst bra.

Kom gärna med övriga synpunkter och tillrop.





Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/12/03 :  01:40:26  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Basen har resonans på 56 Hz, och då får du problem om du avstämmer lägre än så.
Mellan hittar jag inte hos Monacor, så jag vet inget om den.
DKT 11/C110 är ett fint horn om du delar lite högt, runt 5500 Hz, för den har en spik i kurvan vid 5000 Hz som kan låta väl vass om man delar fel.
Volymen på lådan verkar vettig dock så du bör kunna få ett väldigt bra system med dessa element



"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2022/12/03 :  07:22:51  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Tack för feedback.
Då får jag testa att stämma av lite högre. Vad kan bli problematiskt om man har en avstämning lägre än fs?

Länk till mellanregistret https://www.monacor.com/products/components/speaker-technology/hi-fi-midrange-speakers-/sp-4-60pro/

Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/12/03 :  10:46:51  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Du kan få tomfladder i konen sominte kan kontrolleras.
Vid Fs är ju impedansen i "peak" och då är belastningen noll, vilken kan skada elementet.
Däremot kan du ta tt 70 mm rör som är skjutbart i längd och spela en ton runt Fs och dra röret i längd tills rörelsen blir så liten som möjligt.
Då får du en belastning mot konen som styr väldigt noga, på samma sätt som du kör en bilmotor utan och med växel så kan elementet skadas om belastningen blir otillräcklig.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

r.friborg
Member

121 Posts

Posted - 2022/12/06 :  16:41:45  Show Profile Send r.friborg a Private Message  Reply
Ok tack för förklaringen, beställde skjutbara rör blir 2 ST 66mm i varje högtalare.

45liters låda, 2 ST 66mm rör avstämt till ca 56hz.
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/12/06 :  17:00:20  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Kör du dubbla rör blir det dubbla längden för att få rätt belastning.
Bättre ett 70 till 80 mm innerdiameter som är skjutbart
Dessutom är mina tankar att belasta istället för att beräkna punkten för avstämning.
Som jag skrev förut är det samma princip som att belasta en bilmotor med en växel vilket ger belastning.
Utan belastning frirusar motorn tills den skär ihop.
Det samma gäller även för baselementet. Ingen belastning ger stora okontrollerade konutslag som ofta får elementet att bottna och skada talspolen.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2022/12/06 17:07:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000