When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Det kommer alltid att finnas folk som ska skriva ner allt som andra gör för att dom inte fattar vad som gjorts och därmed inte kan låta bli att misstolka och tvivla. På tidigt 80-tal tjafsade Van den Hul om Shure's nålslipningar och undrade var elipsen fanns. Allt för att få nyfikna att prova deras produkter istället. Att dom själva blev mosade av garrat brothers i Australien som visade Van Den Huls spikklubbor till nålar i mikroskop talade man tyst om. Själv kör jag Grado och spelar med full bravur utan att bry mig om vad som ligger i botten så länge det låter njutbart.
"Clarity by Choise" Klaga inte på att du inte får det du vill ha var glad att du inte får vad du förtjänar
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Jag föreslog på mitten av 80-talet att dom skulle ta in Led Zeppelin II i samlingen av material då Telarc (Telefunken/Decca) aldrig tjafsade med remaster i sina utgåvor, eller som det stod på på vinylen. Om det låter skräp om mastertejpen så låter det skräp om vår pressning Mobile sysslade ju med halvfartsgravyrer, dvs man sänker hastigheten på både bandmaskin och gravyrdon till hälften. då blir 20000 Hz bara 10000 Hz och det kan gravyrmaskinen göra extremt noggrant. Som tack för förslaget fick jag Rolling stones realtidskassett Sticky fingers och Linda Ronstadt som jag fortfarande har i gömmorna. Tilläggas kan att jag spelade in på en moddad Philips 2507 som byggts om totalt med ny nätdel och hela moderkortet fick nya trissor. Omfånget enligt Track Tape i malmö var 20-20000 inom 4 db Det var inte mycket jag inte gjorde med hushållselektronik på den tiden. All heder åt mobile för deras arbete med musiken.
"Clarity by Choise" Klaga inte på att du inte får det du vill ha var glad att du inte får vad du förtjänar
Trixet är väl bara att de i många fall överförde den analoga bandet till DSD och använde sedan DSD till att göra vinylen. Ooops, glömde säga det är vad hela den här frågan handlar om.
Är det vinylen som är bra eller är det den digitala mastern?
Micke
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Jag tycker inte att skillnaden mellan DSD och PCM är betydelsefull i det här sammanhanget. Däremot är nog graveringshantverket, halvfart, avstånd mellan spår och sånt av stor vikt för slutresultatet. För att inte tala om inspelningen.
Obs. Följande inlägg kan innehålla spår av provokation.
Om man har en digital masterinspelning, och väljer att göra en vinylskiva på den musikinformation som finns i inspelningen, så kan man väl anse, att hela processen med gravering etc ingår i D/A-omvandlingen. Om processen är rätt utförd, borde man kunna utgå ifrån, att allt digitalt "skräp" bortom 20 kHz är bortfiltrerat, i och med att det inte går att gravera och inte går att läsa av, och sålunda inte finns med i signalen som resten av anläggningen ska hantera vid avlyssning. Så då har man kommit tillbaka till den snygga analoga signal som ljudet en gång var...
Så, så länge den digitala mastern innehåller all den information som behövs, kan det vara "vinylen" som låter bra...
Jag är nyfiken och vill lära mig. Jag skriver nu lite för att få feedback om jag uppfattat det hela rätt. Jag har tidigare inte förstått skillnaden mellan DSD och PWM. Nu tror jag att det är så här. PWM är pulsviddmodulation. Man har pulser i en fast frekvens där längden på pulserna varierar beroende på signalstyrkan. Den kan skapas från en analog signal genom en sågtandskomparator. Eftersom pulserna kan anta vilken längd som helst så kan PWM anses vara en analog signal. Den analoga signalen kan enkelt återskapas genom ett lågpassfilter. En PWM signal kan inte enkelt lagras utan används direkt i klass D förstärkare som matas med en analog signal. DSD är pulsdensitetsmodulering. Pulserna har en fast längd och signalstyrkan beror på tätheten av pulserna. Kräver mycket hög frekvens. Eftersom signalstyrkan varieras i steg beroende på tätheten, så får man betrakta det som en digital signal som också kan lagras. DSD går inte att signalbehandla utan signalen måste göras om till PCM för att möjliggöra detta. Därför kan en inspelning i DSD ha varit omgjord till PCM för mixning och behandling och därefter omvandlad till DSD igen. Har jag uppfattat det rätt?
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Låter skivan bra, så är den bra. Är det svårare än så? Hur den är producerad är bara av akademiskt intresse..
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Jag uppfattar nog frågan mer handlar om affärsetik dvs att något är marknadsfört som en analog produkt och priset är därefter när den i själva verket är en digital master.
Micke
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Håller med Micke Y; det handlar inte så mycket om det tekniska som tagits upp ovan. Det rör sig de facto om att man ljugit för och vilselett sina kunder. Fallet kommer säkerligen hamna i domstolen för prövning- MoFi- folket lär behöva skaffa bra advokater för att rädda sitt rejält stukade anseende.
Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Det stämmer - den gick att läsa gratis utan någon registrering. Det är tydligt att något kan uppfattas låta bra trots att någon ljuger. Vart är världen på väg? Men nu - när man vet att det är ljug - kommer det antagligen att låta lite eller mycket sämre. Men det är fult att ljuga. Det här var typ en nödlögn för att rädda cash flow. Att tjäna pengar är fint. Det är väl det det där med att det inte går att göra omelett utan att knäcka några ägg. Här var det sanningen som var äggen. Men det verkar som om många tyckte att omeletten var delikat.
Paul från PS Audio om varför vinyl låter varmare än digitalt. De gör överföringar till vinyl från inspelningar i DSD. https://youtu.be/W7uRWPTi3r0 Utifrån hans erfarenhet så har det inget med masteringprocessen att göra utan i själva tekniken för vinyl som bygger på mekanik. Som jag tolkar det så handlar det alltså om något som adderas till ljudet. Sony har i sina musikspelare något som de kallar Vinyl Processor som man kan aktivera och som ska göra att ljudet låter mer som vinyl. Det handlar inte om att tillföra knaster, det har jag kollat :-) Det kan ju inte vara något annat än att det tillförs en viss sorts distorsion som låter trevligt.
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Till slut hamnar ju all ljudåtervinning i "mekanik", när signalen trycks ut i transduktorerna (högtalarna...). Frågan är ju då, om de som bygger graververken inte skulle bry sig om hur väl nålen följer signalen, utan "chansa lite" på att "det låter ju bra med lite glapp" eller nåt, eller om man bygger graverdosor som har full koll på nålen när man kör svarven. Jag vet inte hur det ligger till, men från början, när det var grammofonskivor som var det gängse mediet, tror jag inte man jobbade med att få till nåt vinylljud, man byggde nog grejerna i "state of the art", med maximal precision och bästa möjliga funktion. Är dagens grejer sämre?
Oavstt, att göra halvfartsgravyrer garanterar att ljudet blir fenomenalt. Jag har många av deras och även andra tillverkares Halvfartare och jämfört med originalvinylen står dom i en klass för sig Man kanske borde lägga mer vikt vid tonarmsmassan och val av pickup.
"Clarity by Choise" Klaga inte på att du inte får det du vill ha var glad att du inte får vad du förtjänar
Var det någon som klagade på ljudet från Mofi innan det här kom ut? Började det låta dåligt helt plötsligt efter att folk fått reda på hur masteringsprocessen gick till?
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Tror de flesta kommentarer var att ljudet var fin fint och bättre än de digitala varianterna
Micke
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Mofi är ju stämda inför domstol och om de förlorar, så kanske de upphör med verksamheten och då blir det inga fler vinylskivor från dem. Vem är det då som har vunnit? Vinylälskarna? -Visserligan kan jag inte köpa fler av deras väljudande vinylplattor, men det viktigaste är att vi stoppar vinylskivor besmittade med digitalteknik!
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"