HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Gör mobilen till en bättre källa
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2022/08/10 :  08:56:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här är mina tips som gör mobilen till en bättre källa för dig som vill lyssna på musik när du reser och på jobbet.

Använda en programvara som går förbi Android när den spelar t.ex. usb Prayer pro som finns i i din telefons app butik. Kostar 89 SEK och är värd varenda öre.

Använd en extern dongle dac/förstärkare som kan hantera filer på ett bättre sätt och som driver dina lurar till ett bättre ljud.

Här hittar du en guide: https://andyaudiovault.com/donglemadness/

Med de här åtgärderna kan din bil slå ganska många dedicerade DAP som finns på marknaden.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/08/11 :  20:57:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tack Micke, men du är väl medveten om att programvaran du rekommenderar har ett filter som bara släpper igenom religiös musik?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/08/11 :  21:32:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Skämt åsido, jag använder USB Player Pro som jag tycker ger bättre ljud än de förinstallerade apparna på androidspelarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2022/08/12 :  08:43:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Hört talas om dragspelsfilter - som jag gärna skulle betala för - men inte den varianten

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/08/14 :  11:00:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag trodde att USB Prayer Pro hade ett filter för djävulens musik så jag chansade på det. Jag chansar ofta för att dölja min okunskap. Men nu förstår jag efter att ha sökt över hela internet efter det, att den appen faktiskt inte existerar utan att det måste vara rättstavningsprogrammet som har varit framme igen och skojat till det. Det kanske kan vara en affärsidé att ta fram en sådan app? Definitivt borde det i alla fall finnas en stor marknad för dragspelsfiltret. Filtret för dansbandsmusik är inte lika aktuell eftersom den musiken inte hörs så ofta längre utan verkar ha sanerat bort sig själv.

Det finns ju för och nackdelar med att använda telefonen för musik, men om man streamar, så har man ju inte behov av mycket minne och nackdelen med DAPpar är att den androidversion som finns installerad inte är av senaste versionen, vilket förkortar livslängden på DAPpen om man är beroende av streaming.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/08/14 :  18:59:08  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja köpte en sån här å e nöjd m den.

https://www.pricerunner.se/pl/48-2954200/Ljudkort/Native-Instruments-Traktor-Audio-2-Mk2-priser

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/08/14 :  20:46:47  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Det finns ett ryskt dragspel som heter bajan som är väldigt kraftfullt med ett annat tonomfång: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bajan
Det används frekvent i viss jazzmusik, t ex av KlezmaFour: https://culture.pl/en/artist/klezmafour
En man i Polen skickade upp ett par dussin cd-skivor som han ville att jag skulle lyssna på för att vi skulle få en gemensam referens. En del av dessa gav mig en helt annan inställning till dragspelet som instrument. Jag har haft gott om fördomar. Bajan påminner om betydelsen hammondorgeln kan/kunde ha för svänget i musiken. Ett filter mot dåliga inspelningar skulle jag däremot vilja ha.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/08/15 :  13:24:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det var Sten Broman som var först med att efterfråga dragspelsfilter i radioapparater som sedan blev ett stående skämt.

Dragspel behöver inte alltid låta illa så en av och på knapp vore bra ihop med dragspelsfiltret.

Jag använder en iPhone. Dåligt med minnesutrymme utan möjlighet att montera in minneskort och krångel med adaptrar gör att jag föredrar en dedikerad DAP.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000