HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisvärda högtalarkablar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2022/08/20 :  09:35:01  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Ni kanske skall utöka ert utval, inte bara testa det som är #8221;billigt#8221; och gradera det som prisvärt.
I er värld verkar bara det som är billigt = bra.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Edited by - Figge on 2022/08/20 10:06:48
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/08/20 :  10:23:54  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Det tycker iaf inte jag
Sant är dock att kopplingen mellan pris och prestanda för dessa kablar är mycket låg och att mycket ormoljeprodukter finns därute. Lätt att bli lurad. Några här kan tom ha slaktat dyrkabel för att kolla hur den är uppbyggd.
Jag tror att en del av inläggen riktar sig till dom som är nya och inte kan så mycket. Finns mycket kunskap på forumen.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

894 Posts

Posted - 2022/08/20 :  16:10:09  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det finns ju ett flertal olika hörn att stå i när man diskuterar "kablar". Jag har tidigare varit onödigt kategorisk och uppfattats som att jag inte respekterar folks upplevelser, så jag har försökt bättra mig. Men jag anser fortfarande att en (högtalar)kabel endast har kända fysikaliska egenskaper (resistans, kapacitans och induktans) och ljudpåverkan rimligen måste bero på dessa storheter i den kabel man testar. Rent teoretiskt borde man kunna mäta upp varför två kablage har olika egenskaper- tycker jag...

Lågnivåkablage är inte annorlunda i grunden, men här kommer jordloopar, störfält och signalkällans impedans in och rör till det för den som testar.

"Prisvärt" när det gäller högtalarkablar är lite av en annan målsättning än om man diskuterar lågnivåkablar. För högtalarkablar är det (i min uppfattning) mest en fråga om att hålla R, C och L så låga som möjligt (korta kablar med stor area...). Professionellt använda kontakteringsmetoder (crimpning, lödning, skruvförband som momentdras) duger för högtaleri också. Tycker jag...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2022/08/20 :  17:16:14  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Ni kanske skall utöka ert utval, inte bara testa det som är #8221;billigt#8221; och gradera det som prisvärt.

Om man söker en kabel som är neutral så behöver man inte köpa dyrt enligt de tester som jag och andra gjort och då har det även lyssnats på dyrare kablar som oftast har någon ljudlig design. Upplösningen brukar inte öka med priset så att säga när det blir dyrt. Sedan vad som är billigt och billigt verkar vi olika åsikter om, men det beror väl på skillnad i plånboks tjocklek. högtalarkablar för 100-200kr metern är inte billiga kablar i min värld, men inte alls dyrt heller. Men att köpa skit kablar som Biltemas bara för att kablar inte får kosta något är inte vettigt heller som jag ser det. När det gäller tex Öhmans grejer så är det högupplöst och han rekommenderar inga dyra kablar som han skulle gjort om upplösningen ökade med priset. Det är helt enkelt en myt att upplösningen ökar klart med dyr-kablar som jag ser det. Sedan att man kan gilla en kabel extra mycket pga hur den låter är en helt annan sak oavsett om den är billig eller dyr.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/08/20 :  18:44:00  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Men Biltemas kabel kanske har egenskaper som är attraktiva för någon? Billigt behöver ju inte vara dåligt. Eller så hör man ingen skillnad och köper därför det billigaste. Kan man inte själv beskriva en bra kabels egenskaper elektriskt kan man inte seriöst klanka ner på Biltema menar jag.
Själv använder jag typ Biltema till basarna. Där hör jag ingen skillnad.

När det gäller det fysiska har jag fått höra att induktans och resistans är det viktiga för högtalarsladd. Induktansen ska vara låg. Resistansen utgör seriemotståndet och olika seriemotstånd (som med förstärkaren bildar drivimpedansen) passar olika bra för olika högtalare. Några tillverkare har tom specat serieresistansen i kabel till sina högtalare. Har man rörförstärkare med utgångstrafo bör man ha mycket area så att "alla amperen kommer fram". Har man transistorförstärkare utan utgångstrafo kan man däremot labba med olika seriemotstånd för att få olika typer av färgningar som kan låta mycket angenämt. Tunna kablar (ringledning) låter enligt vissa mer röraktigt. Prova med något eller några Ohm i serie på din egen kabel. Eller köp dyrkabel som kanske uppnår det samma...

Linkwitz Orion
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2022/08/20 :  18:56:16  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
Vox
Vad har du EKK-kabeln i för miljö om du lyckas få den oxiderad?

Om du inte vill ha EKK tycker jag du ska testa ringledning (EKU). 6 SEK per meter hos Classe.
Hade EKU <1m till mina Ino basmoduler. Funkade bra, och reaktionerna var desto roligare inför den klena kabeln som gav många myror i huvudet efter musik lyssningen. Bytte efter flytt till EKK pga behov av längre längder. Drivs med EAR1001Ref via cr80es.

quote:
FBK
quote:
Figge
Vad har du jämfört med?
Billigare och dyrare?

Kablar upp till 2000kr paret, dvs där de flesta brukar hamna.

quote:
FBK
quote:
Figge

Om man söker en kabel som är neutral så behöver man inte köpa dyrt enligt de tester som jag och andra gjort

Har du planer på att prova riktig dyrkabel och jämföra ordentligt

Edited by - Passerati on 2022/08/20 18:57:09
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2022/08/20 :  20:30:19  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Har du planer på att prova riktig dyrkabel och jämföra ordentligt

Gjorde jag för jättemånga år sedan, så inte igen. Lägga pengar på dyrkabel får andra göra.
En sak som är intressant är att många som lägger mycket pengar på kablar har inte särskilt vettigt möblerat (akustiken...) för bra ljud, de kanske ska börja med det.... då det ger enormt bättre ljud.

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2022/08/20 :  21:47:04  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
@FBK
Ok, men lite kort då.
Vad är de bästa högtalarkablar du själv provat hemma som du har god erfarenhet av
Samt någon sk dyr-kabel som du skulle vilja prova

Edited by - Passerati on 2022/08/20 21:47:55
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2022/08/21 :  00:01:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vart vill du komma med detta ? Tycker det verkar vara trams ifrån din sida...
Har redan redogjort att jag lyssnat och testat dyra kablar hos mig själv och hos andra och det räcker som medicin emot Dyr-kablage.
Och du får acceptera det svaret då jag inte tänker gå ut och såga någon enskild produkt som du verkar vara ute efter.
Du har ju för övrigt skrivit att "Knoppen Cable är ett nästan overkligt kap som rca" Varför tror du att det är annorlunda på högtalarsidan...

Edited by - FBK on 2022/08/21 00:03:15
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/08/21 :  10:20:42  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Ja, Knoppen Cable är nog ett overkligt kap. Speciellt om man får den gratis. Den kostar nog uppåt 40 kr/meter om man köper den. RG62 och RG58 är billigare och säkert lika bra. Köper man någon meter eller två har det förstås ingen betydelse.

Linkwitz Orion
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2022/08/21 :  12:25:06  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Det jag funderar över är att vissa har svårt att andras upplevelser är annorlunda, inte den enda sanningen.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/08/21 :  13:05:12  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Man måste självklart respektera andras upplevelser.

Linkwitz Orion
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2022/08/21 :  13:30:47  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
#128077; tummen upp.

Edited by - Figge on 2022/08/21 19:35:55
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/08/21 :  14:08:03  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
128077?

Linkwitz Orion
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2022/08/21 :  19:16:03  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Och angående respektera andra upplevelse så gör jag det. Går inte in skriver en massa skit så fort någon går igång på ett par kablar för 40.000kr. Det är helt upp till dem som lägger sådana summor att beakta om det är värt det eller inte. Beroende på detta så tänker jag inte redogöra vilka dyra kablar jag och kompisar testa genom åren och som vi kommit fram till att de haft olika färgningar. Som ibland har varit trevliga, och ibland mindre trevliga. Högtalare som använts mest vid dessa tester har varit Ino pi60,Dunaudio S3.4, Sonus Faber Grand Piano Home och B&W N802 Så det är länge sedan som jag höll på med sådant och jag kom fram till att det funkade riktigt bra med kablar som inte kostade massor så länge man sökte någon med upplösning och homogen återgivning. Billiga färdiga köpekablar brukar däremot inte vara så kul då de oftast saknar upplösning. Så vill men ej ha dyrt, men bra så bygg själv.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2022/08/22 :  22:50:02  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Och Passerati kan sluta skicka Pm till mig, med enbart. Hej
Har du problem så lös dem själv, men jag vill inte bli förföljd..... Fortsätter du så kontaktar jag Pac.
Och du är satt på block list på Pm funktionen.

Edited by - FBK on 2022/08/23 01:11:51
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2022/08/23 :  19:23:22  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Idag jag kopplat in mina gamla Supra ply3.4s från AHB2 till Monk och jag upplever att det lirar lite mera Rock'n roll med ngt fetare basljud än ex Sommer Cable SC-Dual. Svårt säga vad det skulle bero på men ply kabeln med tenn är säkert runt 20år gammal och SC rätt ny. Rätt kul klang ändå med ply till AC/DC i mitt tycke.
quote:
FBK

Och Passerati kan sluta skicka Pm till mig, med enbart. Hej
Har du problem så lös dem själv, men jag vill inte bli förföljd..... Fortsätter du så kontaktar jag Pac.
Och du är satt på block list på Pm funktionen.
Bad dig ganska tydligt att lyfta någon högtalarkabel du gillar och gärna även någon dyrare. Inte att såga högtalarkablar pga pris.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/08/23 :  23:01:48  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Kul med AHB2. Bästa stärkaren jag känner till. Har du lödit på kontakter på kablarna eller är det skruvat?

Linkwitz Orion
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2022/08/25 :  17:10:57  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
@AndersP
Jag kanske borde ha Speakon AHB2 men kablarna har twist-lock* kontakter om jag minns rätt, med roterande banan-del som monterades ihop och sedan löddes med silverlod eller radiotenn. Allt i en snygg svart strumpa och lite hängsel och livrem tänk. Twist-lock var ju poppis ett tag på, men kanske främst på AGU säkringshållare runt 60-80A för små bilstereos. Annars ANL.

Vilken koppling använder du på AHB2

Gillar verkligen AHB2! (Nu drygt 40 kakor. Blir ungefär 500kr dyrare varje gång jag tittar och funderar lite på att köpa mig en till.)
Bröderna Mårten Center hade såklart rätt under ett trevlig Mårten/Jorma fabriks visit av mig och Mattias, där de rek mig att kasta ett öga på AHB2. Men väldigt svag för Yamaha B2 V-Fet ljudsignatur klangen. Shanling A300 är inte så tokig den heller, eller MX1000 men nu handlar ju tråden om högtalarkablar.

Twist-lock kontakter var ju modernt för ett tag sedan. Har allt möjligt hemma från WBT till labbkontakter som det gärna kan bli man pysslar med en kul hobby.
I.Ös knivbananer i laktris- och hallonbåts-kulör sitter väldigt bra rent allmänt, och bara namnet gjorde att jag tidigare var tvungen att köpa ett tjugotal av Ingenjören. Kaffe och en lagom skål hallon-/lakrits-båtar passar utmärkt som fika när kablarna med kontakterna sitter monterade i ngn uppsättning.

Edited by - Passerati on 2022/08/25 17:17:39
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/08/25 :  18:46:23  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag har inte AHB2. Bara gillar den efter provlyssning. Den har ju ingen egen klang.
Speakon är proffsigt, men dom bygger en del på baksidan där inte alla har plats. Jag löder alltid bananer på mina kablar i den mån det inte är enkardeligt då knivbananerna kommer fram. Skruvanslutning mellan kabel och kontakt är otänkbart om man ska sitta och lyssna på skillnader. Man får va glad om kabeln sitter kvar.

Mitt syatem kräver 8 kanaler slutsteg viket tvingar ned mig några prisklasser. Minst sagt. Jag har Ply 3.4 till diskanterna och Biltema till resten.

Linkwitz Orion
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2022/08/25 :  19:15:43  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
@AndersP
Okej, ja 4st AHB2 känns lite saftigt ändå med allt annat som alltid tillkommer. Jag fattade nog fel.

Har du långa eller korta högtalarkablar?
Märker du av ngn skillnad på längre mot kortare kablar av samma modell & fabrikat?
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/08/25 :  20:11:23  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Nä, märker ingen tydlig skillnad. Har 9 m nu efter ommöbleringen. 6 m tidigare.

Linkwitz Orion

Edited by - AndersP on 2022/08/26 11:36:33
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/08/26 :  11:44:34  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Har tagit höjd för möjligheten att driva diskanten med min SET som ju har hög utgångsimpedans. Därav valet av 3,4 kvadrat kabel i form av Supra Ply. En trissestärkare är ju immun mot kablar på ett annat sätt. I övrigt kör jag 2,5 kvadrat till mellanregister och 1,5 kvadrat till basarna. Alla kontakter förstås lödda. Det behövs 32 kontakter...

Linkwitz Orion

Edited by - AndersP on 2022/08/26 11:52:07
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2022/08/29 :  18:43:34  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Tycker ni att tjockleken spelar roll på kablarna? Vilken tjocklek föredra ni?

Edited by - Leif B on 2022/08/29 18:44:05
Go to Top of Page

Perfector
Member

536 Posts

Posted - 2022/08/29 :  19:15:17  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Diametern ska ju kunna leda strömmen väl, så jag föredrar minimum 1.5 mm i högtalaren och 2.5 mm från slutsteg till högtalaren.
0.75 mm tvärsnitt är dimensionerad 10 A oavsett spänning.
1.5 blir 4 x 075 tvinnat och klarar då 40 A ström
Många slutsteg kan ge betydligt mer än så och därför vill jag ha 2.5 mm tvärsnitt för att inte få trånggång i kabeln.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2022/08/29 19:16:25
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000