HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Prisvärda högtalarkablar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/08/10 :  07:34:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
All koppar oxiderar omgående vid kontakt med syre.
Skillnaden med verklig OFC (Oxygene Free Copper) är att den invändigt skall ha en lägre syrehalt och altså vara renare. På ytan, där den exponeras för syre oxiderar även denna.

Koppar-oxid kan leda ström under vissa betingelser (t.ex höga spänningar). Egenskapen är dock inte linjär, varför den ofta beskrivs som en halvledare.

När silver kommer i kontakt med syre så utvecklas silver-oxid. Denna är en god ledare som, också är linjär med spänning. Men då ren silver (inte bland-silver som t.ex Sterling-silver) är mycket dyrt så är det få furunnat att använda denna till hifi, så används silver till att ytbelägga koppar (sk. försilvrad koppar).
Silvret ångas på kopparledaren och är extremt tunn. Syftet är enbart till för att skydda kopparen för kontakt med syre, så denna inte skall oxidera. Själv så använder jag denna typ av kabel som högtalarkabel.

Innan denna metod användes så förtennades kopparledare i samma syfte. Tennet ångades på koppar-ledaren för att förhindra uppkomst av halvledande koppar-oxider. Western Electric tillverkade kablar på detta sätt redan före WW2, vilka sedenare försökt kopierats av bla. Belden. WE hade dock en bommuls-isolering till skillnad från Beldens plast (troligen PVC). Att Beldens kable skulle vara en WE-kabel är mao helt felaktigt. Men om jag förstått det rätt så har de bägge iaf förtennade kopparledare.

Hur de olika typerna av material låter är något högst subjektivt, och få har nog haft möjligheten till en A-B jämförelse mellan ren (inte Stiring-silver) och koppar.
Kondo-san (numera bortgången legendarisk konstruktör på Audio Note/Konto) lär ha sagt att skillnaden mellan den legendariska rörförstärkaren Ongaku vs. andra förstärkare, ligger just i att Ongaku var byggd med silverkompnenter rakt igenom.
Det mest intresanta är dock att flera mycket ansedda (icke-snackare) producenter faktiskt har ren silvertråd i sina topp-modeller. Det gäller i talspolar (högtalare) såväl som signaltransformatorer, och i vissa fall film-kondensatorer, som Lowther, Audio Note, Kondo, Lundahl, Magnequest m.fl.
Flera (icke-snackande) konstruktörer framhäver även att ren silver har en positiv egenskap för ljudet. Som t.ex Morgan Jones och Allen Wright. Så någon sannaing tycks det finnas i detta.

För att återgå till ämnet..
Dålig (oren) koppar kan naturligtvis förekomma. Därtill kan en ohälsosam (fuktig) miljö accelerera oxidbildning. Isoleringens genomsläpphet och åldrande egenskaper (teflon är t.ex mer åldersbeständig än billig PVC) gör skillnad över tid.
Mitt tips är att köpa militärspecad kabel från t.ex Elfa. Kabel som är tillverkad från någon etablerad tillverkare som Habia, Belden eller Mogabi.
Själv så använder jag 24st AWG24 kablar som tvinnats ihop till högtalarkablar mha en borrmaskin. Utanpå allt en kabelstrumpa som håller ihop trådarna och ger ett städat visuellt intryck. Kabeln är en silverpläterad koppar-tråd med ETFE-isolering (en variant av Teflon).

Bygget av dessa kablar finns beskrivet i min "dagbok" här på hififorum om du vill se bilder.
Sunt förnuft och inget hokus-pokus





"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2022/08/10 07:53:26
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/08/10 :  08:04:02  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Pix
Bra förklaring. Många synpunkter.
Tackar.
Go to Top of Page

Perfector
Member

481 Posts

Posted - 2022/08/10 :  08:12:03  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
LeifB
Flatkabel är speciell i det att den är flätad, inte tvinnad.
Enligt Visaton är det bättre då alla kardeler får kontakt med varandra och leder ström bättre.
Jag använde ofta 1.5 mm flatkabel när jag byggde högtalare.
Den kan dessutom läggas under en matta utan att det syns eller känns när man går på den, vilket är trevligt om man inte kan dra en kabel runt golvlister

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/08/10 :  09:39:20  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Bra synpunkter.
Flat kabel har jag inte testat.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2022/08/10 :  09:58:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Mitt tips är bandkabel som läggs ovanpå varande med teflonisolering mellan. Välj tjocklek efter behag och önskan på resistans - eller brist på. Funkar perfekt för högtalarkablar men ska inte användas i signalsammanhang.

ett exempel: https://www.thecableco.com/alpha_core_goertz.html


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/08/10 :  10:13:37  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Bra tips.
Dock lite dyrare än jag hade hoppats på.
Kablar är en djungel.
Den ena är bättre än den andra.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/08/10 :  10:55:04  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Har ni provat att förtenna kopparkabel?
Lödkolv och tenn. Borde väl hålla oxiden borta eller?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/08/10 :  11:55:51  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@ Leif B

Att förtenna kabel görs inte med lödtenn. Det ångades på kardelerna och var bara några my (miljondelar) tjock.
Att lägga på tenn med lödpenna, så kommer tennet snarare bli en ledare, och ryvärr en ganska dålig sådan (jämfört med koppar).
Lödtenn innehåller en rad substanser förutom tenn. Så detta är inte samma sak.

Dessutom har redan kopparen oxiderat då den exponerats för syre. Skall detta ha en skyddande effekt så måste det ske i samma process som när man drar kopparn till kardeler.

Förtennade ledare hör till historien, och i stället kan vi köpa försilvrad kabel med PTFE-isolering. Jag brukar förespråka gamla grejer, men just i detta fallet så finns inga fördelar med förtennad kabel.

Störst problem med oxidering är ju i ändarna där den exponeras av syre. Problemet är dock betydligt större med föroreningar som cigarett-rök mm. Så fokus bör kanske läggas på kontaktering i terminalerna, snarare än kabeln i sig.
Ett sätt är ju att löda kabelns anslutning i stället för att använda terminaler. Så gjorde ofta Sakuma-san (en legendarisk rörkostruktör från japan) Ett annat är att årligen kapa av en centimeter av kabeln, så man sår fram en fräsch kontaktyta.
Ett trdje är ju att sluta röka (om man nu gör detta )...

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2022/08/10 12:34:42
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/08/10 :  16:09:43  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
När man löder (lägger på tenn på koppartrådarna) används ett flussmedel som löser upp oxiden så att tennet fastnar. Lödtenn var tidigare 60/40 % Sn/Pb, numera är det ca 99% Sn, 0,3% Ag och 0,7% Cu och allt elektroniklod innehåller oxidlösande flussmedel sedan urminnes tider.

En bra (strömtålig och med god kontakt) termineringsmetod är att löda fast riktiga labproppar (4 mm banankontakter) på kabeln och att ha bra bananhylsor i apparaterna. I högtalaren kan det ju med fördel vara fast kabel förstås.

Jag förstår inte oron för ytoxid på kopparn här. När man kontakterar pressar man igenom oxiden (eller tar bort den vid lödning). Koppar oxiderar inte som Aluminium direkt vid exponering; enligt tillgängliga kemiläroböcker oxiderar koppar endast sakta och knappt alls i torr luft.

Edited by - lampuradio on 2022/08/10 16:11:37
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/08/10 :  17:56:33  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Oxid förstör ljudet.
Livlöst och diskanten försämras.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/08/10 :  18:36:21  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
OK...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8254 Posts

Posted - 2022/08/10 :  19:00:57  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tänk på alla kablar och kontakter till 230 volts nätet (jag menar alla säkring skåp och och transformator stationer)när dom oxiderar uj uj uj vad dåligt ljud det blir.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2022/08/10 :  19:33:04  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja kör me denna högtalarkabel å e väldigt nöjd m den.

https://www.supersonic.se/product.html/klotz-ly225k--koaxial-hogtalarkabel

Tyvvär så säljer inte supersonic t privat personer.
De kostar runt hundringen per meter.

Rekommenderas varmt...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2022/08/10 :  19:37:22  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vilken diameter är det på själva ledaren i den kabeln ?
Och det var inte den som du körde hos Johan ?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/08/10 :  19:46:20  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Står 2,5 kvadrat mm i länken. Min första koaxial-högtalarkabel (Sommer cable) var också det. När jag skulle köpa mera var den slut så det fick bli 4mm2. Märkligt nog lät den bättre i samma längd - öppnare och friare samt bättre nyansering neråt med mera så nu kör jag den i båda riggarna. Har ingen teori om varför.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/08/10 :  20:42:11  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Det är inte lätt att förklara allt i världen. Man har mest tur att man hittar rätt ibland. Har du kollat om den har oxiderat?
Ryssen
Strömsladdar har jag ingen erfarenhet av.
Vet inte om dom kan påverka ljudet. Dela gärna med dig av dina erfarenheter.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2022/08/10 :  20:42:55  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Till protokollet vill jag tillägga att Biltemas högtalarkablar består av "Mångtrådig kabel av syrefri koppar (OFC)". Detta enligt deras hemsida.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/08/10 :  20:44:29  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Då tycker jag du ska prova dom.
Mina är gröna nu.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8254 Posts

Posted - 2022/08/10 :  21:08:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det var mest ett tanke experiment.
Så många kopplingar o dyl (där en kabelsko klämms fast) och så mångakopplingspunkter som kan oxidera.
Nej jag vet faktisk inte om det har nån betydelse för ljudkvaliteten..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/08/10 :  21:13:40  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Nej jag vet inte heller.
Jag tror inte man hör skillnaden förrän man byter kablar och jämför.
Ljudminnet är så kort.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2022/08/10 :  21:19:26  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
quote:
Det är inte lätt att förklara allt i världen. Man har mest tur att man hittar rätt ibland. Har du kollat om den har oxiderat?


Ingen oxid vad jag sett. Jag har en kompis som är kabelmakare och jag har provlyssnat det mesta och en slutsats är att allt påverkar. Isolationsmaterial osv låter olika när han endast ändrar en parameter. Det är lite jobbigt att små skillnader i just den länken som borde vara relativt robust ändå hörs väl.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/08/10 :  21:42:43  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Vad som händer med koppar har med miljön att göra. "Smutsig luft" med fukt ger snabbare oxidation och ärg, medan torr, frisk luft ger mycket långsam oxidation till Dikopparoxid (gulröd) som senare oxideras vidare till kopparoxid (svart). Men reaktionerna kräver endera lång tid eller hög temperatur. Om det blir grönt i en kabel, har det trängt in fukt och/eller andra aggressiva ämnen. Det är dock endast ytan som angrips till en början.

Silver oxideras inte i normal miljö. Det svarta på silverföremål är nästan alltid silversulfid.

Vid professionell kontaktering brukar man pressa med sådant tryck att kardeler och annat i kontaktpunkten i princip svetsas ihop. Det bildas en metallisk strömbana oavsett nån ytoxidation på kardeler eller en enkel tråd. Skruvkontaktering bygger lite på samma princip; så länge trycket finns kvar i kontaktstället lär det fortsätta ha en god ledningsförmåga

Det viktiga är inte om det är oxiderat på ytan, för där går i så fall ingen ström. Strömmen lär gå i den metalliska delen av ledaren, där ledningsförmågan är som bäst. Om man nu är orolig för att oxidationen äter upp arean i ledaren, så bör man nog tänka på att det tar en bra tid innan kopparn är uppäten. Möjligen att enkelledare är ett bättre alternativ än mångledare, för där är det ju mindre yta per ledarearea, så att säga.

Men hela resonemanget blir väldigt exotiskt. Det finns ju massvis med riktigt gamla kablar som är inskarvade på olika sätt i verkligt viktiga och känsliga system, som INTE bryter ihop ens efter många tiotals år (allt från telekablar och signalkabler till starkströmskablage för hundratals Ampère). Att de byggmetoderna inte skulle duga för högtalarkablage inomhus känns svårfattligt.

Höga ljudeffekter kräver höga strömmer vid de låga impedanser som normala högtalare har. Därför ska man välja kablage med stor area och med goda kontakter som sitter fast i kabeln på ett vettigt sätt. Det är inte mycket annat att fundera över, enligt min mening.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/08/10 :  21:53:31  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jag tror inte så många tänker på att kablar blir sämre med tiden.
Man bör kanske byta kablar oftare.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2022/08/11 :  07:09:47  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Behövde en enkel Förlängningskabel till hörlurar när jag vill se film utan att störa och det blev en tillverkad i Tyskland och inte i Kina. Kan man undvika Kina så tycker jag det är bra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2022/08/11 :  07:39:09  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag har ett par biltemakablar liggandes sedan jag, för ett antal år sedan, testade att flytta högtalarna och behövde då långa kablar.
Kopparen ser ut som ny. Kan inte se någon som helst oxidering med blotta ögat.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000