HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Usch vad dyrt!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/06/10 :  09:28:06  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Nu har priserna gått upp till det dubbla på matrialet och högtalarelementerna stiger i pris. Nu får man fundera på om det är värt att bygga högtalare längre.
Hur tänker ni?
Har inte sett så många projekt här längre.
Det finns ju gränser på om det är värt pengarna. Har byggt 5 par själv de senaste åren. Nja jag står nog över i år.

Perfector
Member

475 Posts

Posted - 2022/06/10 :  10:50:06  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Du kan ju ta begagnat från Tex Tradera och bygga med egna element så du inte tappar kontakten med kunskapen.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2022/06/10 :  16:57:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, det har blivit dyrt.
Jag byggde ett par ganska stora baslådor av (mestadels) spånskiva förra året, för samma pengar hade jag nog kunnat bygga dem av plywood för några år sen. En bekant som jobbar på bygghandeln nämnde att en OSB-skiva gått upp från 150: till 350:- pga. pandemin.

På komponentfronten är det illa ställt också, brist på både rör och halvledare och koppartråd till trafos och spolar har gått blivit svindyrt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2022/06/10 :  17:32:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Beställde en trafo från toriody i Polen på 65VA i hifi utförande tror den gick på 1200 med frakt.
För ett år sedan gick den på ca 7-800kronor.
Jag höll på att tappa hakan med vad ska man göra...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/06/11 :  18:11:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det har aldrig funnits så mycket prylar gratis som nu.
Och det man inte finner på loppis eller sopstationen finns att köpa begagnat.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/06/12 :  20:51:48  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Vad menar du med gratis grejer?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/06/13 :  10:56:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vi lever i ett "slängsamhälle" utan dess like.
I lördags när jag slängde skräp på sopis, lyckades jag hejda en person som skulle kasta en säkert 100år gammal ek-möbel. Den var sliten och kosmetiskt ful. Eken är av en kvalitet som knappast går att köpa i dag.

Förra veckan så bytten min tjej ut sin spishäll. Glashällen hade en spricka, så den hade gjort sitt som spis. På kretskortet satt dock 8 st 400V 0,47uF polypropylene (folie) kondensatorer. Motsvarande kondensatorer i hifibutiken kostar 600-800 Kr/st. Drosslar, transformatorer, rörhållare och annat finns att hitta på samma sätt.

Jag vet att återvinningsstationerna inte längre tillåter att man tar slängda saker. Dock kan ingen hindra att man frågar innan sakerna hamnar i containern.

Läng ut en annaons att gamla saker köpes/hämtas. Men gör det på andra platser än hifitorget eller där de likasinnade hänger. Jag vet en person som fick en Thoréns TD124 med SMe 3012-arm som plockades upp för kaffepengar.

Det finns oändligt stora möjligheter att bygga själv nu, än tidiagre

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/06/13 :  13:14:17  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Hemma i Solberga i södra sthlm så händer det då å då att de e slagsmål i grovsoprummen mellan sopletarna pga allt användbart som slängs.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/06/13 :  18:19:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kvalitet och pris hänger inte alltid i ihop.
Konstigt nog tycks ett högt pris ses som en garant för god kvalitet, vilket det långt ifrån alltid är. Skall man söka delar till en hel anläggning på återvinningen så lär det ta lång tid. Med mitt inlägg så menade jag att där finns alltid alternativ.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/06/15 :  10:09:02  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag får hålla med pix angående detta. De e otroligt vad folk kastar. Tyvärr köper folk ofta kalleanka-stereo som går i sopen efter 3 år också. Istället för fina begagnade saker som kan hålla i evighet. Inge vidare för miljön är det heller. Måste va bättre att den där foliekondensatorn får fortsätta att vara kondensator istället för att återvinnas på även det renaste sätt?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/06/15 :  11:32:32  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
pix
Kvalitet och pris hänger inte alltid i ihop.
Prisökningen verkar stuckit iväg. Men att även finishen ökat ser jag som positivt. Tyvärr verkar ljudkvaliteten inte alltid utvecklas i samma takt som entusiasm kring skalet.

Edited by - Passerati on 2022/06/15 11:33:54
Go to Top of Page

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2022/06/17 :  21:12:54  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Kan inte annat än hålla med om saker som slängs.. Jag kör laptop och stationär PC som är 7-13 år gamla, har en stereostapel med Primare komponenter som jag köpt för bråkdelen av nypriset osv..

På beg. marknaden får man fina grejer för relatvit små pengar, och jag törs påstå att man kan fynda en del udda gamla Kinapryar som var poppis för 20 år sedan. Xindak, Korsun, Jungson osv.

Angående priserna så tror jag aldrig det kommer bli billigt igen. Köpkraften vi såg för 20 år sedan har stadigt minskat, och alla tror det blivit rika när bostadsmarknaden skenat. Men i själva verket är vi pinsamt fattiga idag, och man talar i medierna om att spara på lyxkonsumtion som att äta ute.

Det mest skrattretande jag sett hittils är svt.se som hade en artikel om hur "inflationen äter bostadslånet". Som vanligt har väl journalisten knappast gått färdigt grundskolan, för det är löneökningen och inte inflationen som äter upp skuderna.. Och löneökningarna låg runt 2% i år, täcker inte ens upp kostnaden för räntekostnader.

Njut alla ni som har HiFi som hobby, för nu kostar en full tank på motorcykeln lika mycket som en full tank på bilen kostade i fjol.

//K
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/06/20 :  07:24:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Kebarb
quote:
Som vanligt har väl journalisten knappast gått färdigt grundskolan


Negativ ränta är en ekonomi på sterioder. De senaste åren har den normala konjukturcykeln satts ut spel. Låg ränta är inget annat än en framskjuten lågkonjunktur, vilket vi nu ser början på.

Män så här går det när mäniskor slutar tänka, och när bankens låneklöte blir gränsen för vad Svenson skall spendera.
Tyvärr får vi kollektivt betala notan, för att vissa spenderat över sina tillgångar.

För att inte skena iväg OT, så varför inte se detta som ett sätt att inte utveckla hifihobbyn med sin plånbok, utan genom kreativitet och skapande. Scanna regelbundet av omgivningen, för att se den enorma tillgång på saker som faktiskt går att bygga utmärkt hifi med.
Själv hämtade jag hem en Yamaha DSP AZ2, som skulle gå i bingen i helgen. Inte en ren hififörstärkare, men den kan ändå brottas med ganska dyra apparater från fina gatan.
I fredags plockade jag upp ca 200 LP. Mest 60-tal blues, men även lite Beatles och RS Vaughan. Skivorna var kanske inte mint. Och med tanke på att jag betalade 200Kr så får man vara nöjd.

Jag menar inte att hifihandeln är fel. Jag menar bara att där ofta finns alternativ. En tjock plånbok kan i många fall ersättas med tid engagemang och att tänka själv. Höga nypriser behöver inte vara själ att inte pyssla med hifi.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2022/06/20 07:25:40
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/06/20 :  15:25:00  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
pix
Som vanligt har väl journalisten knappast gått färdigt grundskolan


Negativ ränta är en ekonomi på sterioder. De senaste åren har den normala konjukturcykeln satts ut spel. Låg ränta är inget annat än en framskjuten lågkonjunktur, vilket vi nu ser början på.

Män så här går det när mäniskor slutar tänka, och när bankens låneklöte blir gränsen för vad Svenson skall spendera.
Tyvärr får vi kollektivt betala notan, för att vissa spenderat över sina tillgångar

När ämnet är prisökning, inte inflation. Mao inte samma sak. Kan vi diskutera monetär mekanik med ökad (själv) reflektion och kunskapsinsikt. Fler behöver förstå för ökat medvetande.

Att banker lånar ut betalningsmedel som ej tidigare existerst ur vinstmaximerings perskeptiv i nivå efter återbetalningsförmåga kan ses primärt, skuldhöjden sekundärt. Prisökningar kan vara en konsekvens av inflödet i realekonomim dvs inflation. En fundament man behöver ha koll på när det kommer till den cirkulerande penningmängden.

Eftersom lån med påföljande avgift dvs ränta, inte kan återbetalas utan ökad skuldsättning. ex. Har du lånat 1 miljon kronor kan du inte betala tillbaka lånet 1 miljon + räntan ex 10% = 1.100.00kr. Räntan med motsvarande värde måste extraheras ur systemet. ex. Några individer kan återbetala sina lån genom att pengarna tar slut och resten får stå kvar med sina lån. (lån +avgiften ränta)
Rent mekaniskt.

Edited by - Passerati on 2022/06/20 15:49:31
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2022/06/20 :  21:35:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Passerati
Det där krävde en stunds eftertanke (och en jäkla massa kaffe...)

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/08/08 :  12:17:45  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Tittar lite på element från www.soundimports.eu och SB har höjt igen.
Alla redan dyra elementen fortsätter att stiga.
De flesta tillverkas väl i Kina.
Man får väl tänka till och hålla igen.
Det är ju inte värt hur mycket som helst att få njuta av musik.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2022/11/30 :  21:08:55  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Elektroniken är också dyrare. Värst hittills i år för hemmabyggaren är nog priset på trä. Men allt byggmaterial är ju dyrare nu. Till och med frigolit river ju djupt i plånboken.. . Vet inte om ens betong är ett vettigt byggmaterial längre (prismässigt alltså).

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2022/11/30 21:10:35
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2022/12/01 :  13:18:57  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Oavsett om det blivit dyrare är det otroligt mycket förtjänst med att bygga själv. Det är roligare att skapat något man kan klappa sig på axeln, och tänka detta har jag skapat helt på egen hand. Dessutom kan du göra din egen konstruktion på helt egna preferenser vad det gäller kvalitet och lyssningsintryck. Men så klart finns det gränser.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/12/01 :  17:07:28  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Vi lever i ett "slängsamhälle" utan dess like.
I lördags när jag slängde skräp på sopis, lyckades jag hejda en person som skulle kasta en säkert 100år gammal ek-möbel. Den var sliten och kosmetiskt ful. Eken är av en kvalitet som knappast går att köpa i dag.

Förra veckan så bytten min tjej ut sin spishäll. Glashällen hade en spricka, så den hade gjort sitt som spis. På kretskortet satt dock 8 st 400V 0,47uF polypropylene (folie) kondensatorer. Motsvarande kondensatorer i hifibutiken kostar 600-800 Kr/st. Drosslar, transformatorer, rörhållare och annat finns att hitta på samma sätt.

Jag vet att återvinningsstationerna inte längre tillåter att man tar slängda saker. Dock kan ingen hindra att man frågar innan sakerna hamnar i containern.

Läng ut en annaons att gamla saker köpes/hämtas. Men gör det på andra platser än hifitorget eller där de likasinnade hänger. Jag vet en person som fick en Thoréns TD124 med SMe 3012-arm som plockades upp för kaffepengar.

Det finns oändligt stora möjligheter att bygga själv nu, än tidiagre

Måste påpeka att visst finns det de som slänger allt möjligt. MEN samtidigt nu har man märkt att folk försöker sälja all smörja mellan himmel och jord, i alla fall på elektronikfronten. Titta in på Tradera.Och beg marknaden för ljud är ju dödare än den är mitt i sommaren. Mycket skulle jag vilja påstå. Det är som sirap i den nu sista månaderna så folk håller verkligen i pengarna nu så det lär bara vara dem med gott om pengar som står för den extrema Julhandeln som varit varje år. Jag har lagt ut en köpes annons på billig CD-spelare för max 500kr och inte äldre än år 2000, får se hur det går. För ett 1 år sedan hade jag fått många svar, men idag så sätter folk ett pris på 4-500kr på en häck ifrån 90-talet. Ligger ute trasiga budget maskiner ifrån hela 2000-talet för 100-200kr här och där, så inte ens de kastar de längre........
Så det har hänt förändringar i folks vanor.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000