HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 400 st äldre förförstärkare bortskänkes
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2022/05/13 :  17:15:57  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Det är någon som avvecklar firman och råkar ha 400 st legotillverkade förförstärkare på lager som bortskänkes (eller skrotas):

https://etn.se/index.php/nyheter/69038-bortskankes-400-aldre-forforstarkare-i-originalkartonger.html

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2022/05/13 17:17:16

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2022/05/18 :  19:24:38  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Åh, Jbn. Min andra "disco-anläggning" någonstans skiftet mellan 80 och 90-tal, hade precis ett sådant. Använde hög- och låg-utgångarna för att driva toppar och baslådor. Har för mig att vi köpte Inkel slutsteg av Jbn också och Jan svarade villigt på frågor. Bryggade Inkel som gav 800w till resp baslåda och ett Lab1000 av den tidigare modellen drev topparna. Prylarna fungerade alltid, utan krångel, trots ibland omild behandling. Rejält.
Nostalgi att se detta.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2022/05/30 :  15:45:57  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Det står att det ska vara Crossover Network på den är det någon som har koll på hur denna förförstärkare fungerar.

Fick hem ett par stycken idag så jag har inte hunnit starta upp den än.
Ser inga synliga inställningar på att man kan ändra delningar någonstans.

//Niklas
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2022/05/30 :  21:03:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Specarna ser ut som att det är fördefinierad delning för att skicka till resp. förstärkare? Plus nivåjustering och eq då. Finns även en Line Out om man vill skippa delningsdelen ser det ut som. Oavsett slår du slår väl på Bass Boost så att du får "en TURBO-effekt, fast i ljudsammanhang"?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2022/05/31 :  16:34:01  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Har kopplat upp den nu och testat lite och
bas filtert upp till 400 Hz fast mono
Mellan 100Hz - 1000Hz
Diskant 400Hz - 35kHz

Bass Boost fungerar bara på Bas utgången

Får se om jag hittar något användnings område för dem

//Niklas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000