HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har slutat tänka på hur det låter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2022/04/10 :  10:06:22  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Åtminstone har jag slutat tänka på hur anläggningen låter.

Eftersom min musiksmak nästan helt handlar om "klassisk musik" numera, så finns det en uppsjö av inspelningar av samma verk. Dessa är alla mer eller mindre olika både beträffande framförandet och det ljudmässiga. Den aspekten på hur det låter är fortsatt viktig och jag fixar inte att lyssna på "sunkiga versioner".

Men, hur anläggningen låter, det har jag tappat allt fokus på. "Den bara är där, liksom."
Funderingar som "Undrar hur det blir om jag vinklar om högtalarna en aning"; "Vad blir skillnaden om jag växlar mellan DAC:ens olika filter?"; "Är inte diskanten aningens för mycket hissad?"; "Det vore intressant att låna hem en XX och höra vad skillnaden blir."
Allt det där tycks ha tappat mitt intresse. Det finns ingenting som "gnager", ingenting som distraherar mig från att fokusera på musiken, så länge inspelningen är tilltalande.

Förklaringen till att mitt anläggningsfokus tycks ha avtagit behöver absolut inte bero på att anläggningen är jättebra och att de akustiska förutsättningarna i rummet är fantastiska.
Det kan lika gärna bero på mig själv. Troligen är det en kombination.

Reflexioner kring detta?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2022/04/10 10:12:20

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/04/10 :  11:40:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Att det är dags att sälja anläggningen och börja om från början igen. En sann hifi entusiast vet att det är vägen som gör resan meningsfull, inte målet. Har man nått till vägens ände och sitter nöjd med att bara avnjuta musik, då gäller det att starta en ny resa, annars riskerar man att degraderas till en ren musiklyssnare.

Nej, skämt åsido. Att sitta och lyssna på ljud och leta efter fel i stället för att lyssna på musiken är osunt och förtar mycket av lyssningsglädjen. Där har jag varit och dit vill jag inte igen,
så jag kan bara gratulera att du befinner dig på rätt plats med din hobby, Strmbrg. Vägen är inte målet, målet är lyssningsglädje.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2563 Posts

Posted - 2022/04/10 :  12:30:42  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De e ju trevligt att du e nöjd.
De e inte alla som e de m denna hobby.

Du skulle kunna börja å bygga en anläggning till som funkar m säre inspelningar åxå.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/04/10 :  19:57:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tänker osökt på hemulen som är filatelist och har till slut fått ihop en komplett samling #8230;

Jag har nog aldrig jagat att det ska #8221;låta bättre#8221;, utan är helt nöjd med det jag har just nu. Däremot är jag nyfiken på nya konstruktionen, speciellt billiga lösningar.

Sedan är musiken viktigast i alla fall och precis som Strmbrg har jag åsikter om musik som låter sunkigt (illa mastrad), och visst hade man velat kunna återställa något som en galen producent mastrat sönder, men det är ju som att fixa en levande ko av några kilo köttfärs.

Just detta att jaga #8221;bästa ljudet#8221; kan ju också ta fokus från själva musiken.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/04/10 :  21:44:57  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
Strmbrg
Åtminstone har jag slutat tänka på hur anläggningen låter.
Underbart, grattis!
Go to Top of Page

Perfector
Member

477 Posts

Posted - 2022/04/10 :  23:32:24  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Behöver man en subba för att få det som ligger "lågt", ja då har man fel högtalare.
Så, Grattis Strömberg till din "frälsning"

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2022/04/11 :  15:51:24  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:
Däremot är jag nyfiken på nya konstruktionen, speciellt billiga lösningar.

Ja visst finns det något spännade i att hitta guldkorn eller "det där har ngt" Det har inte allt. nää men det har lite karaktär o ett sound. Kom hem o grannen spelade på en aktiv sub o två satteliter för 2999kr som han precis köpt. Han spelade bara med mobilen. ja sa bara,,, de va som faan o började ifrågasättade min egna livsresa där en stund. :-)
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/04/11 :  16:40:03  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Intressant diskussion. Jag kan känna igen upplevelsen att på nåt sätt "glömma" anläggningen och bara lyssna på ljudet. För min del tror jag det är ett resultat av flera års trixande med samma grejer (ändra motkopplingen lite? Byta slutrören? Dra om kablarna (störningsjakt)?), och kanske av insikten att man retar sig mer på dålig mastring (se ovan...!) än på den egna anläggningen. Det är rätt skönt... fast jag misstänker att det finns risk för återfall i förbättringsjakten.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/04/11 :  18:57:10  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
"visst hade man velat kunna återställa något som en galen producent mastrat sönder, men det är ju som att fixa en levande ko av några kilo köttfärs".

Lysande liknelse!!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/04/11 :  21:28:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag körde en av mina Göteborgs-DIY-CD i bilen idag och började fundera på OM den musik man normalt lyssnar på har något med detta att göra.
Är man mer benägen att tweaka om man lyssnar på akustisk musik än om man lyssnar Kiss & Nathanssons Betongrock, alltså musik som dels är elektrisk och dels i sig ofta distad?

Jag som mest lyssnar på progressiv rock är kanske inte så mycket hjälpt av att lägga mer pengar på min stereo - jag kanske inte kommer att höra så stor skillnad alls. Medan den som lyssnar på bra producerad kammarmusik kanske märker mer av detaljer och mikrodetaljer med vassare högtalare eller mer intrikata DACar.

Edited by - soundbrigade on 2022/04/11 21:30:10
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2022/04/11 :  21:46:27  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Tips på bra klassiska inspelningar: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=97275.

Edited by - Jolojl on 2022/04/11 21:46:52
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2022/04/12 :  18:53:33  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Min högst personliga hållning är att "akustisk musik" kan ljudkvalitetsbedömas på ett annat vis än "artificiell musik". Den förra kan bedömas utifrån verklighetstrogenhet, vilket blir omöjligt med den senare.
Det skall INTE tolkas som någon antydan om att den förra är på något absolut sätt "bättre" eller "högre stående".

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/04/13 :  11:48:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Är det inte ofta så att man efterlyser musik med klarinett då klarinetten "ligger nära" den mänskliga rösten och därför är lätt att ha som referens.

Jag ger mig bängen på att det finns nån tråd om STORA musikupplevelser men jag har själv två sådana stora (nästan religiösa) musikupplevelser som inte är kopplade till High-End eller ens HiFi. King Crimsosn Epitaph från en transistorradio vid en magisk solnedgång och Soft Machines Soft Weed Factor från en bilstereo när vi passerar Vättern en sen afton.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2022/04/13 :  19:40:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Ja, ofta så är musiken mer lättillgänglig under ganska dassiga omständigheter. Har lyssnat på nedladdade vax i bilen via earpods eller va di heter. Streamade samma vax hemma via dyrhifin och det blev inte alls samma kick.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000