HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Voigthorn på gång med Tangband W8
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

928 Posts

Posted - 2022/04/09 :  13:28:06  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Sho! Jag blev nyss med två bredbandare. Blev inspirerad av Tech Ingredients på Youtube om #8221;Världens näst bästa högtalare#8221; och insåg att nu kanske man kan få in såna här högtalare - det är full takhöjd i utbyggnaden som just nu blir till. - Fjorton år efter inflytten, @Pac! Så lång tid kan det också ta innan man kommer till skott.

Gläds med mig:) Jag har varit duktig och hållit mig ifrån att beställa extra rör i alla väggar för signalkabel och nätverkskabel, och har inte krävt att få ett bashorn inbyggt under tänkt plats för soffan eller påbjudit ett gigantiskt förstärkartempel i rummets mitt, så jag tänker att jag kanske har några bonuspoäng tillgodo och kan få äska plats för ett par koola monoliter iallafall (stereoliter kanske då). Rent formmässigt tror jag faktiskt att de kan bli accepterade, jag tror att högtalarna (för första gången i historien för oss) kommer att passa fint i det rummet jag tänkte ha dem.

Är också lycklig över att slippa omedelbart behov av delningsfilter och en eller två basar, även om jag är frestad att lägga till ripol(-er) så småningom.

Nu undrar jag om nån här har erfarenheter av att bygga Voigtpipa? Hur har det låtit, tycker du?
I Tech Ingredientsvideon så skiktlimmar han med viskoelatiskt lim på insidan för att få bort en del vibrationer. Är sånt nödvändigt i ett såhär pass långt och smalt kabinett? Minns att jag testade dubbelhäftande asfaltmatta, borde väl också funka? Möjligen på något mindre ytor isåfall, såvida inte sånt finns billigt på Biltema numera.
Materialval för hornmynningen där nere är aluminium skiktlimmat med plywood eller liknande. Verkar vanligt att bara köra plywood där annars.

Placering mot vägg - är det realistiskt att få dem att funka med ungefär vanlig väggplacering? Runt en meter från vägg alltså. Klart att man vill kunna dra ut dem i rummet också emellanåt, så spikes är kanske inte bästa valet för mig. Här är videon:
https://youtu.be/EEh01PX-q9I

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2022/04/09 15:27:26

Passerati
Member

3250 Posts

Posted - 2022/04/09 :  15:29:48  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Kul projekt! Snygga högtalare i björkplywood finish.

Minns spelglad musik med Everest horn under 90-talet. Baslådan var 3-kammarlåda med 2 aeroportar.
(Baselementen spelade mot varandra in i en portad låda. Ena baselementet fick en 5:e ordningens och det andra en 7:e ordningens baslåda.)
http://www.audiodesignguide.com/full/kvartsvag.html
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

928 Posts

Posted - 2022/04/09 :  22:22:05  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Tack för länken till den sidan, en hel del matnyttigt där! Står även där om att det är viktigt att få pipan / lådan i våg på golvet, och tips om betongplatta i botten för att få det stadigt. Tror inte betong behövs på denna, den är lite bredare i botten. Ska hitta nån som kan hjälpa mig skära ut bitarna, jag har ingen plats att såga stora grejer hemma just nu. Men det går nog bra.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3250 Posts

Posted - 2022/04/15 :  18:19:40  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Hur går det, har du fått tillsågade skivor?

Lite om filter:
https://www.drkrupp.se/hifi/filter_kopplings_scheman.html#6db
Go to Top of Page

DrBoar
Member

455 Posts

Posted - 2022/04/25 :  19:49:09  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Jag har byggt en radda kvartsvågspipor (kolla på tidigare postningar med mätningar)
Voigthornet är riktigt bra om man bygger dem efter uppdateringen i Radio & television av B .Börja.
Jag tyckte att "Decca Corner Horn" också är riktigt bra
När det gäller element så funkar moderna HiFi basar utmärkt, likadant med bredbandelement är konerna lätta fungerar även sådan med ganska höga Q värden.
Det som funkar sämst är tunga koner med låg Fr och högt Q värde, de är hemska. En del 8"PA element avsedda för mellanregister med en Fr på 80-100 Hz fungerar inte optimalt.
Kollar man på http://rutcho.com/speaker_drivers/default.html
Så har tangband W8 elementen ganska högt diskantlyft.
Philips 9710 med +10 dB över 2 kHz låter mycket bättre i Decca Corner Horn än i Voigthornet, Tangbandelemeneten är lite lugnare med ca 5 dB och mer gradvis stegring så de kan nog fungera i båda konstruktionerna.

Everest har jag inte byggt men rent spontant en rak linje mellan element och pipöppning, det kommer att komma ut en massa mellanregister ur den öppningen som blir svår att dämpa. De andra konstruktionernas böjar fungerar som lågpassfilter och rensar bort en hel del (o)ljud.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

928 Posts

Posted - 2022/05/26 :  17:12:08  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Tack för tips och insikter, DrBoar!
Passerati: Inga skivor tillsågade ännu, det är rätt intensivt med utbyggnaden just nu och mycket att besluta/tänka med den. Snickarna kanske skulle kunna skära ut, men de har ju lite annat att göra nu#8230; däremot verkar det som om de kan hjälpa till med björkplywood, det har annars varit svårt att få tag i. Delningsfilter behöver jag inga ännu, har lagt separata basdelar på hyllan tills vidare, viktigt att få Voigtpipan byggd först.
Har inte dämplim eller acousta-stuf ännu heller. Var köper man sånt? Tror att nån firma i Gbg hade dämplim, men luddet vet jag inte vart man får tag i.

Edited by - zix on 2022/05/26 17:13:03
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

928 Posts

Posted - 2022/05/26 :  17:22:13  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Just det, det är 1772:an som jag har köpt, den är lite mindre stigande i diskanten och droppar lite tidigare än 1808:an. Gissar att lyftet i diskanten jämnar ut sig OK med lyftet i mellanregistret från pipmynningen?
Tech Ingredients har gjort rätt mycket mätningar på hur pipan inverkar, tror att de fick med det i videon.

Edited by - zix on 2022/05/26 22:00:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000