HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Baffelstegs kompensation
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2022/01/22 :  17:22:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nån som använder det?
Jag har provat det som står beskrivet i: https://sound-au.com/bafflestep.htm
Men jag tycker att detaljerna i övre registret försvinner lite även fast potten står på 0.
någon som testat detta eller BSK i högtalar filtret?
Och vill delge sina erfarenheter.



Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2022/01/22 :  22:59:54  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har prövat både med och utan. Tidigare tänkte jag att det var A & O att baffelstegkompenseara. Nu är jag inte lika säker längre. Jag har haft ett par små bredbandselement i TL som mådde utmärkt av en enkel baffelstegskompensation (BSK) bestående av en spole och ett motstånd parallellt. Dock har jag inte märkt, eller inte lyssnat efter, att detaljer i de övre registren försvinner. I senare byggen med flervägare har de interagerat med rummet så pass mycket i basområdet att BSK inte har varit aktuellt. Bredare bafflar flyttar ner var baffelstegseffekten börjar visa sig i frekvens något och beroende på hur högtalarna står placerade i rummet påverkar rumsbidraget olika mycket. För närvarande behöver jag begränsa mängden bas i den lägsta oktaven samt försöka minimera utsläckning från golv och väggstuds. Som jag ser det för tillfället så designar jag ingen specifik BSK (passivt eller aktivt) utan mäter hur högtalaren interagerar med rummet och försöker hitta en modest EQ kurva för att skapa en så god åtargivning jag kan. Jag hävdar inte att EQ på något sätt är grejen men jag tror däremot att mätmicken och att mäta hur det ser ut i just ditt rum ger viktig information för vidare funderingar.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/03/21 :  11:15:44  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Baffelstegskompensation är väl normalt en del av varje kommersiellt och passivt delningsfilter och ingenting man kompletterar med i efterhand?
För självbyggare är det en grej man labbar med förstås och delar man med tex DSP löser man det med en LP shelf.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2022/03/21 :  11:55:12  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja brukar ha baffel stegs kompensering i mina filter.
Ja räknar fram et värde på baffelsteget å sen lyssnar ja mej till å mäter lite för att få rätt värde.
De kan skilja en del mellan de värdet man räknat på å det värdet man föredrar.

De e rätt pyssligt å få till.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2022/03/21 :  17:21:20  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
I en tvåvägshögtalare ser jag inte hur man kan få det bra utan baffelstegskompensation. Däremot i 3-vägs (eller högre), där man lägger delningen ungefär där baffelsteget kommer, kan man slippa.

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000