HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör historia
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2022/02/08 :  17:21:42  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Priserna på NOS ECC88 har dragit iväg rejält på senare år på Ebay.
Men kollar man på nytillverkade ECC88 så ligger dom i samma pris spann som ECC82 å ECC83.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2022/02/08 :  22:17:08  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
quote:
Utan att skryta var det nog undertecknad som började använda ramgallerröret ECC88 med ekvivalenter i audioförstärkare. Vanligtvis användes de gamla klassiska ECC82-83 mm. Jag fann att ramgallerrören var helt överlägsna i ingångs och driversteg. Detta dels genom den högre brantheten samt det lägre inre motståndet dessa rör besitter. Framgången med Edison 12 mfl berodde mycket på användningen av dessa rör.



Nja det förekom lite till och från redan på 50/60 talet men det var inte så vanligt, kolla på schemat på Marantz 9 eller dunderklumpen McIntosh MC-3500 det finns fler exempel. Om man kollar annonserna gamla elektroniktidningar från tiden ser man att ECC88/6DJ8 var dubbelt så dyrt som ECC81/82/83, de senare var nog svåra att konkurrera med då de måste vara de mest masstillverkade rören i historien.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2022/02/08 :  22:35:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
ECC88 började dyka upp 1957 om jag inte minns fel. Det är mycket möjligt
att det förekommit i någon förstärkare men det var i så fall mycket ovanligt. ECC88 användes även för andra ändamål tex i Studer C37.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2022/02/09 :  06:09:05  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
ECC88 / 6DJ7 tål inte så höga spänningar. Alternativet heter E88CC / 6922 .
Sitter det E88CC i en förstärkare bör man inte ersätta med ECC88

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2022/02/09 :  10:25:01  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Det stämmer enligt databoken men E88CC blev till senare och enligt vad jag hörde var det dyrt och onödigt att tllverka två så lika typer.
Så man började enbart tillverka E88CC men stämplade vissa av dem som ECC 88. Dock med guldplätterade stift på de som märkdes E88CC. Till den gruppen hör även E188CC samt 6922. Men med en tidig ECC88 bör det inte vara något problem om inte anodspänningen överstiger 140 volt och det gör det sällan.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/02/09 :  17:59:01  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
http://www.r-type.org/exhib/aaa1527.htm

"The ECC88 is a VHF double triode with separate cathodes. The ECC88 was designed for service as a cascode amplifier in the front ends of VHF radio receivers. One triode acted as the local oscillator and the other as the mixer (frequency changer)".

"Type ECC88 was first introduced in 1958".

"Mullard describe the E88CC as being for use in cascode circuits and as a multivibrator and cathode follower in computers. The special quality in this case referred to its long service life and not, as normal, to its being a rugged version.
The E88CC and the very similar ECC88 found great use in oscilloscopes of the early 1960s. This frame-grid double triode was not designed for operation such that it would be at cut-off for long periods of time. The Mullard advert in 1957 introducing the E88CC gives the application areas as computing, switching and scaling.
The thin glass tube envelope is 20#8201;mm in diameter and, excluding the B9A base pins, is 45#8201;mm tall.
References: Data-sheet & 1040. Type E88CC was first introduced in 1958".

The Valve Museum har enligt vad jag hört inte alltid rätt i alla detaljer men vem har väl det?

http://www.r-type.org/search.php?zoom_sort=0&zoom_query=e88cc&zoom_per_page=10&zoom_and=1
Här kan man söka.


Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/02/09 :  21:55:33  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Lite petigt, en "cascode amplifier" är en kaskodkopplad förstärkare, medan en blandarkoppling är nåt annat, även om det kan realiseras som en form av kaskodkoppling. Ett enkelt kaskodkopplat ingångssteg kan nog vara nåt för en MM phonoförstärkare (lågt brus, bra förstärkning), men en blandare har nog knappt nåt användningsområde alls i en ljudförstärkare...
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2022/02/10 :  10:28:57  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
The Valve Museum har väl uttryckt sig lite tokigt tycker jag,
samtliga trioder med separata katoder går att koppla i kaskod
denna koppling blir tämligen högohmig samt påminner mer om en
pentod. I VHF,FM,TV mottagare användes denna koppling som HF
föratärkare. Fördelen med denna koppling jämfört med pentoden
är att bruströskeln minskar. Triodblandning var vanligt tex i
FM radiomottagre under 50-60 talet där användes ofta röret
ECC85 där ena triodhalan kopplades som enkelt förstärkarsteg.
samt den andra som ocillator/blandare I TV apparater krävdes
högre förstärkning och efter en kaskod
på ingången pentodblandning användes med tex ECF82. Vem minns
inte "myrornas krig!" mao högt brus. Triodblandning förekom
även på äldre AM mottagare främst från 30/40 talet detta berodde
på patent och tokigheter som gjorde att andvändningen av Heptod
och Hexod blandning innebar dyra patentkostnader till vissa firmor
som tillverkade vissa rör.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2022/02/10 10:36:07
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/02/10 :  15:57:44  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är ju "rörhistoria" i denna tråd. Man kan då påminna om "kaskadkopplingen", som ju är ett annat sätt att utnyttja en dubbeltriod. Det brukade i Philips databok ingå som exempelschema för ECC82 och är inget konstigare än de två halvorna kopplade efter varandra. Man får en rejäl förstärkning (> 150 ggr) och det kan ju jämföras med vad man får av en enda småsignalpentod när man bygger för hög förstärkning, men skillnaden kan nog ligga i brusnivån. Jag har dock inte sett några siffror på detta med bruset. Det fanns ju speciella lågbrusiga pentoder (EF37A) för mikrofonförstärkare.

Nån som vet hur E88CC eller ECC88 ligger till vad gäller brus, jämfört med våra klassiker (ECC81-83)?

Edited by - lampuradio on 2022/02/10 15:59:11
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2022/02/10 :  19:16:03  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Generellt är att ramgallerrören har lägre brusnivå, men bruset får också ses i förhållande till rörets förstärkningsfaktor.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/02/11 :  20:16:31  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Lite rör-resonemang och rörhistoria: http://www.hifi-tunes.com/the-evolution-of-a-constant-glow-in-high-fidelity/
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2022/02/11 :  21:40:04  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Intressant.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2022/02/16 :  20:25:24  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Intressant läsning men väldigt USA centrerad, man ignorerar i stort sett allt som Philips och Telefunken gjorde och det var inte lite det! Rör branschen likriktades(!) till stor del efter andra världskriget, innan var det inte vanligt med internationella rörtyper som tillverkades av alla.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2022/02/16 :  22:26:17  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Har i princip noll koll på rörförstärkare, men jag har funderat i rör banor ibland och jag har hittat något som jag tror skulle funka och inte kostar mycket(Edison 18) Men jag har än idag inte lyckats få reda på om det funkar med ett vanligt försteg eller om det måste vara passivt. Så jag tror att det kommer bli en vanlig integrerad trisse till slut ändå, men 100% säker är jag inte då det beror på vilka högtalare som jag har när det blir aktuellt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/02/16 :  23:37:28  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Min lekkamrat har en Edison 18 med en volymkontroll inmonterad. Eftersom han bara spelar CD fungerar det alldeles utmärkt.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2022/02/17 :  06:26:49  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Den bästa förförstärkaren är ingen förförstärkare alls!!! Den kan bara försämra ljudet inte förbättra.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2022/02/17 :  08:25:08  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Delar av förförstärkaren är nödvändig, RIAA t.ex., impedansanpassning för att driva
band eller datoringång utan att lasta andra källor. Relästyrning av ingångar, fjärrstyrd
volymkontroll är saker som gör livet enklare, utan att sitta i signalvägen men dess
kraftförsörjning kräver ett powersupply som kan störa. Vissa källor kan behöva nivåanpassas
( höjas) då behövs ett aktivt steg.
Men jag håller med, ju mera saker desto störra risk att ljudet påverkas.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/02/17 :  09:37:00  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Om ett försteg (förförstärkare) passar till ett slutsteg beror endast på om det finns vettig nivå- och impedansmatchning. En rörförstärkare kan byggas för väldigt hög inimpedans (> 1 MOhm) och då kan den drivas av vadsomhelst. Normalt jobbar man inte med så höga impedanser vid linjenivå, utan det brukar röra sig om några tiotals kOhm, om man inte har gått in för 600 Ohm eller nåt liknande. Så, med ett rörslutsteg behöver man nog bara läsa specen och ta reda på dess inimpedans och känslighet (vilken nivå behövs för utstyrning) och sedan kolla om det tilltänkta försteget kan leverera. Angiven utimpedans (lastimpedans) från försteget får inte vara högre än ingångsimpedansen på slutsteget, åt andra hållet är inget problem.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2022/02/17 :  10:30:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Av de som fortfarande kör vinyl är det mycket vanligt idag att en extern RIAA enhet används. Sedan kan ett slutsteg ha en tillräckligt hög känslighet på ingången samt förses med ingångsväljare och ev fler kontroller. Det finns absolut ingen anledning att använda ett försteg med extra impedans konvertering och andra ev signalförstörande kopplingar. Sedan blir det en enhet mindre med kablelproblem och annat i signalvägen. Detta med separata delar är nog ett arv från äldre brittiska lösningar där enheterna byggdes in i ett kabinett. Ett typexempel på detta är Quad 2-22.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2022/02/17 :  11:19:00  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
@ Erik... Jag har ingen annan åsikt. Det jag menar, är att beroende på slutstegets (effektenhetens, whatever) känslighet och inimpedans, kan man mata det på olika sätt. Finns en volymkontroll i slutsteget är det såklart troligt, att det går bra med CD in direkt, exempelvis. Ett "försteg", eller kontrollenhet, behöver ju inte ha aktiva kretsar inkopplade i alla lägen, men ska man köra RIAA med MM eller MC lär man skrämma upp nivån lite för att den ska räcka till de flesta slutsteg.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2022/02/17 :  11:31:52  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag har i nutid kommit över en Edison 12 och körde den med extern volymkontroll på mina Hesselvall 1 högtalare. Jag var intresserad vad jag ställt till med när jag sålde dem för länge sedan. Det hela lät alldeles utmärkt med ett ljud som definitivt gick att leva med. Rörbestyckningen är 3 st ECC88 samt 4 st EL84. Nu fick jag lust att leka lite och triodkoppla EL84:orna, det blev mindre bra, EL84 är ett bra rör men skall för bästa resultat pentod eller ultralinjärkopplas. Som triod visade det sig vara för olinjärt för att vara intressant. Detta bla beroende på att bromsgallret är internt ansluten i röret. Jag har tidigare tittat snett på röret EL83 vilket är en bredbandspentod använd som videoförstärkare i bla äldre svart-vita TV. Jag plottade linjäriteten på detta rör triodkopplat vilket fungerade utmärkt då bromsgallret är kopplat till ett stift i sockeln och då kan läggas direkt upp på anoden tillsammans med skärmgallret. Efter vissa komponentändringar kopplade jag in dessa på 12:an. Uteffekten blev då c:a 4 watt vilket stämde med mina beräkningar. Men h-vete vad det spelade!!! Dynamiken och detaljrikedomen ökade enormt för att nu inte tala om röster vilka fick en helt mer naturtrogenhet. Det är märkligt att denna enkla förstärkare kan leverera detta!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2022/02/17 :  11:37:55  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Jag får tilägga att jag testade med att lyfta bort motkopplingen, men då blev röret för högimpedivt och sabbade diskantåtergivningen. Lite mindre motkoppling blir det ändå då den totala förstärkningen minskar i förstärkaren och därmed "öppnar upp" den lite.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2022/02/17 :  20:00:21  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Intressant de där m EL84.
Det är va ja kommit fram till åxå.Inte triod koppla EL84.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2022/02/18 :  09:15:43  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Det är faktiskt intressant! Jag har inte reflekterat så mycket på det tidigare. Jag har ju de sista 25 åren eller så enbart arbetat med rena trioder. Men det verkar logiskt att ett jordat bromsgaller snor elektroner och därmed även ändrar karateristikan i röret. Detta gäller givetvis även metallplattorna i stråltetroder. EL 34 däremot har bromsgallret kopplat till ett stift på rörsockeln likaså bredbandspentoder som tex. E180F, E280F, mfl. Jag skall i mån av tid och lust försöka utreda detta.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2022/02/18 :  11:38:01  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Det ser vi fram emot

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000