HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 youtubetips om principerna bakom audio grejer.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/20 :  11:21:16  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply

Det vore kul om vi skulle kunna tipsa varandra om videor som handlar om principerna bakom vår hobby (i breda termer) och gärna också skriva en rad om vad som man finner intressant i det man tipsar om.

Här är mitt första tips


Bennet Prescott jobbar för B&C Speakers och har kört ett antal mycket intressanta livestreamar Eftersom jag bland annat är intresserad av hur man kan återge basregistret trovärdigt och med kraft är denna (med flera) video mycket intressant. Det kanske inte är en nyhet för många men för mig fick jag en ny förståelse vad som menas med att TS parametrar bara gäller för små signaler och att de ändras så snart signalen blir starkare och talspolen flyttas från centrumpositionen i elementet. Att högt BL är bra var känt för mig men att hitta ett element där BL också är linjärt över en stor sträcka av talspolens rörelse är också viktigt för att högtalaren ska behålla sin karaktär när man vrider upp volymen, var lite nytt.

Videon har jag hittat själv men det var förstås Martinsson som pekade mig i rätt riktning - igen




Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2021/11/20 11:34:08

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/27 :  23:25:52  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Dog Jones från Danley Soundlabs sammanfattar begreppet decibel på ett intressant sätt

https://www.youtube.com/watch?v=__bNwkWa69g

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/28 :  01:16:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
En till från Danley Sound Labs. Om byggandet av the Matterhorn

https://www.youtube.com/watch?v=Zbf3bzpgml8

Lagom till hembion kanske


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2021/11/28 01:16:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000