HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stora högtalare i små rum - vad är haken? (noob)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2021/08/27 :  15:08:39  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Kanske en nybörjarfråga, vad vet jag?

När man är och testlyssnar i butik eller läser om nya högtalarserier får man inte alltför sällan veta att den stora högtalaren i toppen av modellserien passar för stora rum men den mindre passar i mindre rum.

Jag gjorde ett ovetenskapligt test nyligen där jag frågade några olika handlare om den större i en viss serie passade mitt förhållandevis lilla rum eller om jag skulle välja den något mindre (och billigare skall sägas).

Alla handlare utom en tyckte att den större skulle fungera. En handlare tyckte att det skulle bli för mycket bas.

Men hur är det egentligen idag?

Vad är faran med att välja en subjektivt stor högtalare mer än basen?
Eller är det enda faran?
Borde man inte då kunna lösa det med DSP typ minidsp eller dirac eller vad man nu väljer?

Som sagt, kanske en riktig noob-fråga men jag bjuder på den isf.
Tack på förhand.

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/08/27 :  16:46:08  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Det finns ingen hake mer än att rent visuellt så blir stora högtalare dominerande!
Om du akustikbehandlar rummet enligt "regelboken" och har en EQ eller DSP så kan du få ordning på basen också.

Mer bas åt folket!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/08/27 :  17:06:05  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Håller med. Eq is the shit. Oavsett storlek på rum eller högtalare men desto viktigare ju större högtalare och mindre rum. Sen har jag märkt att med stora högtalare blir det också viktigare med vettig akustik då dom skickar ut betydligt mera klang och ljudenergi i rummet. Finns en annan aspekt också och det är om högtalarens olika register hinner summera på lyssningsavståndet. Det beror på hur högtalaren är konstruerad.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/08/27 :  17:44:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
dämpning av reflexer och bas är is the shit enligt mig. Har kört flera väldigt stora högtalare i min lilla källare med bra resultat men som sagt jag har gjort en del för att det ska vara möjligt

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/08/27 :  17:55:53  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Alla högtalare har ett optimalt lyssningsavstånd. Tyvärr förs avståndet inte fram av de flesta tillverkare.
Jag kan inte tro att detta förhållande skulle undanhållas konsumenterna pga tillverkarna inte vet, men vadvet jag...

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2021/08/27 :  20:11:13  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jo - att fixa akustiken är the shit, det fattar jag absolut!
Men om man inte gör det - vad händer då?

Alltså - jag är helt och hållet med på att ett kalt rum inte låter bra. Men om man har "ett vanligt vardagsrum" med nån diffuserande bokhylla, matta på golv och en tjock soffa samt kanske en matta på en vägg om man känner sig lite kulturell och med det anser att en mindre högtalare låter ok. Vad gör då en "stor" högtalare med detta rum?

Alltså, detta blir ju grymt hypotetiskt inser jag.
Kanske inte ens värt att diskutera. Men det är ju å andra sidan fredag.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2021/08/27 :  20:13:20  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
AndersP, detta är väldigt observant tycker jag.
Det är fasen inte ofta man kan utläsa detta. Detta är väl grunden i varför man inte bör välja den större högtalaren mot den mindre.
Men ändå blir man rekommenderad den större av alla handlare förutom en.
Tokiga tider.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/08/27 :  21:02:07  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Tack. Håller med om det du skriver.
Enligt min erfarenhet passar 3-4-vägare bättre på längre håll och coaxialhögtalare, bredbandare och små 2-vägare på kort håll. Kortast möjliga avstånd har hörproppar av ethymotictyp som huserar någon centimeter från trumhinnan
Hemma hos dom flesta jag besökt har man för stora högtalare i förhållande till lyssningsavståndet.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/08/27 :  21:07:28  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag har exakt det, stora högtalare i ett vanligt vardagsrum:



Jag kör med Dirac och aktiv 3-vägs delning. Har provat väldigt många högtalare i detta rum. Det här är det som låter bäst. Mycket stor skillnad till det bättre med soffgruppen i mitten av rummet. Dirac gör stor skillnad. Men jag har även ett annat bättre akustikbehandlat rum men det är mycket mindre. Det är två helt olika lyssningsupplevelser. I vardagsrummet blir det inte samma fokus på ljudbild utan en mer liveinriktad upplevelse. Jag gillar den extremt bra ljudbilden och insikten i inspelningen man får i akustikbehandlade rum så vardagsrummet måste jag fokusera på andra kvaliteter som klang, stor ljudbild och dynamik, förmodligen mer äkta mot en riktig upplevelse av musik. "Studiolyssningen" blir kanske lite konstlad, men väldigt häftig. Så visst funkar det i vanliga vardagsrum också men det beror på vad du är ute efter att optimera.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/08/27 :  21:58:50  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Och så här ser det ut hos mig:


quote:
Alla högtalare har ett optimalt lyssningsavstånd
Om högtalaren är "rätt" byggd så är ljudbilden inget problem. I mitt rum (24m²) så sitter jag på knappt tre meter och ljudbilden är homogen, alla register sitter ihop.
Däremot bör man undvika stora hornhögtalare då de "kräver" längre avstånd innan ljudet blir sammansatt, homogent.

Du är välkommen på en lyssning...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2021/08/27 :  22:39:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det här med rum är knepigt och inte alltid som man tror. Det bästa ljud jag haft hade jag i ett litet rum på ca: 11kvm och där spelade jag på ett par Dynaudio Contour S3.4 som de flesta skulle ha sagt att de är ett för litet rum för dem, men det var det bästa ljud jag haft genom alla år med denna hobby som nu är uppe i 31år. Hade jag dämpat lite mer i det lilla rummet så hade jag haft ännu bättre ljud, något som man nu har mer erfarenhet kring.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/08/28 :  11:34:19  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
quote:
Men om man inte gör det - vad händer då?


Det som händer är att basen blir väldigt ojämt stark på olika platser i rummet. Vissa kan den vara väldigt stark på andra nästan obefintlig. Din lyssningsplats kan alltså ha massor av bas eller ingen alls, trots fina högtalare.

Sedan får du en maskning av detaljer och ljudet uppfattas ofta som lite jobbigt att lyssna på, typiskt när du höjer volymen.

När du sedan lyfter in dämpning av reflexer så kan du helt plötsligt lyssna mycket längre tid och kan somna trots hög volym.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/08/28 :  22:33:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag minns när jag installerade mina första golvhögtalare, Snell E3. Det slog lock för ena örat. Kunde inte fatta vad som var fel.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2021/09/04 :  14:03:41  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Jag kan bekräfta att koaxialer låter bättre i små rum.

Har kört tre olika uppsättningar på kort tid:

- Canton RCL
- Jungson Nr.6
- WLM Diva Tower

WLM skapar en enhetlig ljudbild som de andra inte klarar av. De är koaxialer.

//K
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/09/25 :  15:55:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag antar att stora högtalare ofta är avstämda för stora rum. De kräver då ett större avstånd till väggarna för att basnivån inte ska bli överdriven och som det sagts tidigare i tråden, ett större avstånd till lyssningsplatsen för att ljudvågorna från mer utspridda elementen i en större baffel med fler element ska bli samordnat där man sitter och lyssnar.
Mindre rum får också färre baspikar med längre avstånd till varandra i frekvensbandet som gör att de märks mer. I stora rum uppstår de längre ned i frekvenserna vilket gör att multiplerna kommer närmare varandra och därför får man en jämnare ljudnivå över basfrekvensbandet.
Större rum får naturligt mer basdämpning via skivväggar som gör basen mindre bumlig. Små rum med betongväggar dämpar ingen bas och djupare bas ger helt enkelt mer problem i basen.
Detta går naturligtvis att fixa med olika sorters basdämpare och nära placering av högtalare till vägg kan kompenseras med absorbenter på väggarna för att ta bort tidiga ljudreflexer som förstör ljudbilden. Men hur många har kunskapen och friheten att stöka till det i rummet med akustikförbättrande åtgärder?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2021/10/08 :  09:38:49  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Bra input, Björn-Ola. Tack! Känns självklart när jag läst det men tydligen inte eftersom jag frågade. :D
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2021/10/08 :  12:33:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag tror att "haken" ligger i att ha med rumsförstärkningen i kalkylen.
Mina JBL 4560 faller ca 8dB vid 150Hz (när hornet inte längre gör verkan). Men detta kompenseras av till stora delar av rummsförstärkningen.


Ett större broblem är kanske att elementen fysiskt hamnar långt ifrån varandra. Idealet torde ju vara en punktformig källa (typ koax).
Näst bäst är ju att elementen monteras på en vertikal linje, vilket jag tänkt mig göra när tid infinner sig. Diskanten skall då placeras på ett stativ över mid-hornet.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2021/10/08 12:38:42
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/10/16 :  07:34:45  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag tror att det är en fråga om spridning. Den lilla coaxialhögtalaren sprider bredare än den stora flervägshögtalaren. Om man vill slippa sitta fastspänd i sweetspot i en tandläkarstol passar ett större rum för den stora högtalare så man får en "sweet area".
Dom två exempel på d'Appolito-system här ovanför kan ses som en liten tvåvägare med en sub över och en sub under och torde kunna betraktas som en stativare med två subbar per kanal. Eller?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2021/10/16 :  18:37:48  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Jag tror tvärtom att stora element med hög riktverkan och kanske waveguide eller horn till diskanten är bättre i små rum. Man slipper mycket otrevliga rumsreflexer.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/10/16 :  19:21:07  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Jag ger både AndersP och jonasz rätt. Detta baserat på två tester i vardagrummet. Enklast var min JBL-rigg som hade väl kontrollerad spridning och relativt begränsad sådan. Det triggar färre problem i rummet. Men även Q-tron riggen jag har nu med mera spridning funkar. Dock annorlunda, i början körde jag basarna högre upp i frekvens och hade mera linjekälla-karaktär men det gav inte lika bra resultat som nu med basarna lägre ställda vilket ger mer spridning. För homogen spridning är nog coaxerna i Q-tron att föredra även om de triggar fler problem. Just den homogena spridningen är något som även Toole med flera forskat fram att många gillar. Man kan alltså sprida mindre och få färre problem men om man jobbar med lite akustik är även större homogen spridning bra.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2021/10/16 :  19:59:46  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Nja!
Qtron högtalarna här i tråden är inte stativare m subbar utan ett tre vägs system m dubbla basar.
Ja har varit med å utvecklat dom.
Det är stora högtalare m stor spridning.
Dom är tänkta för stora vardags rum men funkar fin i mindre rum åxå.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/10/16 :  20:13:25  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Imperial: Det häftiga med Q-tron högtalarna är i min mening att dom spelar med så otrolig homogenitet i klangen. Man tänker inte på att det är gigantiska högtalare man lyssnar på. Mest är det korrekta flyglar, gitarrer, trumpeter, ståbasar, trummor osv. som bara låter helt naturligt. Underbart och väldigt ovanligt.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2021/10/16 :  21:47:31  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jo dom lirar grymt bra.
Jag blev själv förvånad över hur dom spelade på Sweetspot mässan för ett gäng år sedan då vi hade et väldigt litet rum.
Basen satt som en slägga i magen när man drog på.
Men det var fortfarande inga problem att höra nyanser i musiken.


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2021/10/16 :  22:06:19  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Jag har haft Imperial horn å egenhändigt byggda Klipsch horn i små rum både i trä hus och betong hus.
Det har funkat bra i små rum.
Man behöver dock prova sej fram m vilka mellan register horn man ska ha.
Har man horn som har liten spridning å kastar ljudet långt så blir det problem å integrera systemet jämfört med om man har horn som sprider mycket å inte kastar ljudet lika långt.

Så med horn i små rum får man prova sej fram.
I övrigt så tycker inte jag att de e nåt problem m stora högtalare i små rum.
Ma får väl ge grannarna öron proppar o man bor i lägenhet.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7349 Posts

Posted - 2021/10/16 :  22:11:22  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Ma får väl ge grannarna öron proppar o man bor i lägenhet.

Man får besöka grannarna och dela ut öronproppar och tala om att man köpt nya högtalare...
För egen del så drömmer jag om att ha 2st DIY basmoduler med 15-tummare, då det är något med stora basar som jag gillar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2021/10/16 22:13:31
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2565 Posts

Posted - 2021/10/17 :  16:49:47  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har någonstans öronproppar från Cervin Vega.
Dom hade nån högtalare för massa år sedan som de följde med en ask m proppar å på den stod de att man skulle ge propparna t grannen.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000