Hej på er! Äger sedan många år ett par Canton Ergo RC-L. De som känner till högtalaren vet att de kommer med en liten låda som ska kopplas mellan för- och slutsteg. Denna låda är känd för att ha en dålig nätdel. Den har dock fungerat väl i många år, men för ett tag sen började den brumma, ett typiskt nätbrum. Har nu kopplat förbi boxen och brummet är borta. Frid och fröjd, men jag skulle hellre kunna köra med lådan då den enligt uppgift gör mycket för ljudet.
Jag har för mig att någon här på forumet visste någon som kunde fixa denna nätdel. Någon som vet? Jag bor i Göteborg. Tack på förhand!
Det enklaste är att fixa ny nätdel. Antingen för yttre eller för inre montage. Vad jag förstår är lådan en eq, skräddarsydd för högtalarna. Dom hör altså ihop. Hur mycket ström drar lådan och vid vilken spänning?
AndersP, på adaptern står det 15V och 150 mA. Det stämmer, den hör ihop med högtalarna, för att de ska låta som det är tänkt ska boxen kopplas mellan för- och slutsteg.
Vet inte hur man enkelt lägger upp bilder här men i den här annonsen finns det lite bilder på hur den ser ut:
Tyvärr är det väl nätdelen inne i boxen som felar. Eliminatorn har som uppgift att transformera ned 230V till 15V och stabiliseringen sker inne i boxen. Jag har svårt att se hur trafen i eliminatorn skulle vara den felande punkten.