HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Varm Sub
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2021/07/07 :  08:33:02  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Hej hej. Långskott här, men någon kanske har erfarenheter...
Heco celan sub30.
Sonen gjorde utflykt och köpte en beggad. Funkar fint, men han märker att förstärkaren i subben blir väldigt varm, även i tyst läge (stand by).
Varmare än ljummen, men inte så man bränner sig.
Det verkar i inte helt bra, då jag tvivlar på att det är en klass A förstärkare i den, och tänker att komponenterna måste åldras raskt. Har någon någon idé om vad detta kan vara?
Vill inte skruva isär ännu, då den ändå fungerar och låter bra (men hur länge?).

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

NSBVZY
Member

89 Posts

Posted - 2021/07/07 :  10:32:30  Show Profile Send NSBVZY a Private Message  Reply
Det låter ju inte jättebra.

Dock lever komponenterna ett hårt liv i en sub även i normala förhållanden, det vibrerar rätt bra vid högre volym och just det kan ställa till det.
Benen på större och framförallt högre komponenter har en tendens att vibrera så pass mycket att de tillslut går av. Det var jag med om på en sub, i det fallet var det resistorerna till slutstegstrissornas Emitter som lossade och slutsteget vart i obalans med förhöjd strömförbrukning och missljud som följd.

Jag skulle absolut öppna upp och avsyna.
Go to Top of Page

Perfector
Member

480 Posts

Posted - 2021/07/07 :  10:53:11  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Om den inte slår ifrån är det nog inte farligt.
Det kan ju tänkas att den går i ny klass A dvs. klass A upp till kanske 1 Watt och sedan går den över till klass B och relaterar ström till uttagen spänning (effekt)
Då blir den varm även på tomgång.
Har ni kollat om den blir varmare om man kör lite högre volym?

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2021/07/07 :  11:08:33  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Kan vara värt att kolla, men tvivlar på det. Borde stått med stora bokstäver i manualen, tänker jag.
Värmen borde väl komma från någon trissa? Vad kan föranleda hög värmeutveckling på tomgång? Vad ska jag leta efter?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Perfector
Member

480 Posts

Posted - 2021/07/07 :  18:44:25  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Kolla om du kan hitta manual för den, gärna med serviceschema. Där borde framgå om den ska ha förvärmning på sluttrissorna.
Jag kan bara referera till min gamla HK PM660 som hade inställning för bias och tomgångsström.
Den kunde man ställa in efter "behov" dvs, jag ställde ner biasen och fick högre uteffekt. Men innan dess drog jag upp biasen nästan fullt och då blev det så varmt på slutstegstrissorna att det blev brännmärken i taket på locket. Men att slå ifrån var för jobbigt tyckte den. Gissar att 80 W per kanal då blev runt 35 eller däromkring.
Rennermark som hade agenturen tyckte jag var galen men insåg att man kunde i princip A-koppla den hela vägen utan att skada elektroniken.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8251 Posts

Posted - 2021/07/07 :  19:50:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kolla om det går att ställa tomgångsströmmen.
Men då behöver man ju ett service schema..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2021/07/07 :  19:55:03  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Har inget kopplingsschema. Får se om jag kan hitta. Tack.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000