HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 HQPlayer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/06/24 :  18:47:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Någon som testat detta? Innehåller uppsamling som ska konkurrera med MScaler och kan integreras med Roon.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/24 :  21:05:02  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag har Audiolab M-DAC med många olika valbara filter med fjärrkontroll. Sedan har jag kvar min Musical Fidelity X-DACv3 med uppsampler SRC4192 och DAC PCM1792. Alltså på pappret lät det bra med överdängar filter och upsampling. Men i praktiken då ? Min åsikt är att skillnaderna är små, digitalfilter kan vara intressantare än uppsampling. Uppsampling är inget magiskt, som gör shitty 44.1kHz 16bit till hires. Nej hur man än räknar och skapar blir det inte hires. Så nu är jag ganska skeptisk till att förvänta sig något större lyft med uppsampling.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/06/24 :  21:07:35  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Varför inte låta Roon själv göra uppskalningen?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/24 :  21:11:37  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Däremot är dac generationer och bit upplösning något värt att satsa på.
PCM1792 .. ESS9018 .. ESS9038
24bit .. 32 bit ...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/06/24 :  22:27:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
HQPlayer ska ha en mer avancerad uppsamlare än den som finns i Roon. Ska enligt några testare tävla med den som finns i Chord MScaler som kostar en hiskelig massa pengar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/06/24 :  22:42:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har bara provat kort, och tycker HQPlayer kan tillföra något i vissa fall. En del DACar gillar att bli serverade högupplöst musik vilket låter dem omvandla till analog signal på ett naturligt och trivsamt sätt.
Generellt tycker jag ofta att uppsampling kan tendera att "kasta ungen med badvattnet" lite grann, att man mjukar upp och snyggar till och samtidigt tar udden av transienter och "liv". Fagert, men inte givande i längden.
Jag tycker Roons uppsampling är helt OK, den fungera också bra, men HQPlayer erbjuder fler inställningar och anpassningar men kräver också ordentligt med hårdvara!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/06/25 :  08:38:49  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag har svårt att se att uppsamplingar med basen 44,1 kHz (44,1 kHz, 88,2 kHz osv) respektive 48 kHz (48 kHz, 96 kHz osv) kan vara mer eller mindre avancerade.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2021/06/25 09:28:41
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/06/28 :  09:32:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Om det bara handlar om att framställa en sinusvåg , så är det inte avancerat. Men så enkelt är det inte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/06/28 :  12:53:38  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
man mjukar upp och snyggar till och samtidigt tar udden av transienter och "liv". Fagert, men inte givande i längden.
Så sant, så sant!
Jag tycker detta även gäller många remastrade utgåvor också

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/06/29 :  13:42:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tack för kommentarerna. De gånger jag testat uppsamling så har jag inte upplevt någon nämnvärd skillnad. Folk betalar ju dock 50.000 kr för en MScaler, så när någon skriver på internet att HQPlayer gör jobbet lika bra, så blir jag nyfiken. Nu ska man ju inte tro allt man läser på internet.

Uppsamling är ju inget nytt, det fanns redan på andra generationens cd-spelare för att man ska kunna använda mjukare filter högre upp i frekvensområdet. Kallades oversampling på den tiden och jag tror inte att man interpolerade fram nya värden. Det började man tala om i början av 90-talet vill jag minnas. Pioneer och Denon lanserade sådan teknik då.
Gör man idag DA-omvandling utan oversampling? Om inte, vad innebär det i så fall att aktivera upsampling om det ändå måste göras en sådan?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/30 :  18:29:35  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Det finns NOS dacar (non oversampling / upsampling) och jag har testat. Ibland riktigt trevligt, men inga milsvida skillnader till uppsampling. Ungefär lika stora skillnader som med olika digitalfilter. Dessutom är det rejält svårt att bygga non oversampling i dag. Åtminstone om man vill ha 24bitars bitdjup, 192kHZ sampling och 140dB SNR.

Edited by - MartinN on 2021/06/30 18:38:02
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/30 :  19:02:38  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
För övrigt var jag ute när https://metrumacoustics.com hade snålversioner av diskreta NOS dacar. Jag måste medge att jag är dac-fanatiker.

Edited by - MartinN on 2021/06/30 19:04:00
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/06/30 :  19:44:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag förstår ärligt talat inte NOS. Det var ju i princip vad den första generationens cd-spelare var, vilket krävde extremt branta analoga filter som påverkar ljudet negativt. Det var ju detta som ledde till att man började använda oversampling. Hur gör man för att komma runt detta problem i NOS Dacar?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/06/30 :  19:59:52  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
krävde extremt branta analoga filter


Där har jag förstått att en lösning är att inte använda filter. Visst får man aliasing i högre frekvenser, men sådant får man även med MQA. Heheh.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/07/02 :  23:14:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag förstår inte riktigt vad du menar, Martin. Spegelbilder, det somliga kallar aliasing, uppträder runt samplingfrekvensen och uppåt, och det vill man tydligen få bort med filter. Men hur gör man med NOS dacar? Struntar man i filter och låter spegelbilderna vara kvar?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/07/03 :  07:13:34  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Just så, nos dac helt utan filter, med spegelbilden kvar. Det är en möjlighet, men jag har inte studerat hur alla nos dacar löser filterproblemet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/07/03 :  10:40:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag minns nu att jag en gång för länge sedan läste en intervju av en konstruktör ftån Audio Note om deras DAC som saknade oversampling och filter. Inget problem, ansåg han. Kanske rörförstärkare hanterar spegelbilderna utan problem p.g.a. begränsad bandbredd? Kan olika försärkare reagera olika? Kan högfrekvent skräp skada förstärkare? Kan förstärkaren i en DAC låta sämre om den även måste ta med det högfrekventa skräpet? Jag vet inte. Finns det dacar med analoga filter där man kan välja att koppla bort dem så är det väl bara att testa.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/07/03 :  11:55:49  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
https://www.project-audio.com/wp-content/uploads/2018/07/manual_dacboxfl.pdf

Denna köpte jag på skoj. Inte särskilt bra ljud, men priset är billigt. Skräpar nu i lådan för inbyte till något annat någon gång. Eller som dac på stugan.

Filter-less altså.

Edited by - MartinN on 2021/07/03 11:57:16
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/07/03 :  19:12:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Här är ett svar jag klippt från Quora


No, there#8217;s really no #8220;upscaling#8221; involved; the notion that the resulting analog signal is somehow #8220;higher resolution#8221; than the original digital version is incorrect. In any digital system, the signal that was originally sampled MUST be strictly bandlimited, to avoid aliasing. For instance, using the CD-standard 44.1 kHz sampling rate, the signal that was input to the A/D conversion process must be strictly limited to no more than 22.05 kHz bandwidth, and generally the filtering will be somewhat tighter than that (say, 20 kHz max) to ensure that no out-of-band components get through to the A/D.

At the other end of the process, it#8217;s common to see the output of the D/A represented as something that looks like a #8220;stepped#8221; sine wave, leading some to believe that there#8217;s data missing that somehow needs to be #8220;filled in#8221; in order to restore the nice, smooth sinusoidal appearance. This is the part that#8217;s incorrect - those #8220;steps#8221; represent components that were not present in the original signal, that are outside of the permitted bandwidth, and so simply need to be filtered out to restore the original exactly. This is the job of the mandatory reconstruction filter, which again cuts out anything above have the sampling rate such that what is left is only the information that was actually present in the original signal. That signal is recovered exacty - within the limits of the quantization error, but in a properly-designed system that error will be well under the noise floor of the original. Hence for all practical purposes, the signal that was originally fed into the filter ->A/D -> D/A -> filter chain is recovered perfectly, with no loss of any real information.

Jag har aldrig tänkt på filter efter DA-omvandlaren som ett sätt att rekonstruera den ursprungliga signalen och stegformen som blir vid omvandlingen som högfrekvent skräp som går att filtrera bort.
Då är min undring om upsampling helt enkelt är ett bättre sätt att rekonstruera ursprungssignalen som tar det hela ännu närmare ursprunget? Inte enligt svaret ovan som säger att man får något som är exakt som ursprunget. Men om det är så, varför ska man då köpa en MScaler för hiskeliga pengar?
Att kunna använda mjukare filter är inte svaret då oversampling redan fanns på andra generationens cd-spelare just för det syftet.
Självklart är det mycket jag inte förstår.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/07/03 :  19:13:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Irriterande förresten att olika tecken inte återges rätt när man klipper in och även skriver. Jag kan exempelvis inte använda situationstecken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/07/03 :  19:36:46  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Kom ihåg att hifigurun älskar att häva ur sig påståenden som på något sätt stöder de egna motiven. I allting finns oftast en gnutta sanning och mycket bullshit.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/07/03 :  19:43:39  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
För övrigt är dac teknikerna intressanta och säkert där framsteg kunde / kan göras men någon helig gral har inte hittats. 16bit 44.1 kHz sätter gränser. Tillverkarna käbblar om vem som har hittar ETT steg i rätt riktning.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/07/04 :  08:37:54  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Irriterande förresten att olika tecken inte återges rätt när man klipper in och även skriver. Jag kan exempelvis inte använda situationstecken.


Jo, det går att använda "citationstecken".
Och There's mfl.

Men det du citerade hade nog ett annat typsnitt med andra koder för dessa som detta forum/webläsare inte klarar av att avkoda.

Text kan se ok ut som preview, men inte i det publicerade inlägget.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2021/07/04 09:53:19
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/07/04 :  10:54:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
#8221;
Samma problem när jag själv skriver med en iPad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2021/07/04 10:54:56
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2021/07/04 :  18:31:11  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
#8221 är höger citationstecken.
Det är inte vanligt att man använder höger/vänster citationstecken så alla forum/typsnitt stödjer inte dessa.
Prova vanliga "dubbelfnuttar".

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/07/04 :  19:47:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har bara ett situationstecken att välja på. Varför skulle det finnas två tecken när höger och vänster ser identiska ut?

#8221;Blablabla#8221;

#8217;#8217;Blablabla#8217;#8217;

#180;#180;Blablabla #180;#180;

Olika försök, inga tecken fungerar.
Det ser okej ut i preview, men sedan kompileras det om vid publiceringen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2021/07/04 19:54:35
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000