HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Linn
 Linn Axis Akito - är det något att ha?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author  Topic Next Topic  

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2021/03/21 :  22:55:09  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Hallå folkens

Jag fick en skivspelare med på köpet a en Primareanläggning, jag kan ingenting om vinyl.

Tror att det är en Linn Axis Akito med en Ortofon röd?

Är detta en bra spelare, vad är värdet på denna?

Tacksam för ökad insikt här!

//K

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2021/03/22 :  21:35:22  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Skivspelaren borde heta Linn Axis och tonarmen Akito. Det är en bra spelare i grunden. lagret och skivtallriken och remmen är samma som på LP12. Den har inbyggd motorstyrning så man kan ändra hastighet med knappen, något som inte fanns till LP12 när Axis introducerades.

Om prylarna är i bra skick borde spelaren vara värd runt 4-5000kr kollade på hifishark och prisbilden är spretig minst sagt så ta mig inte för bokstavligt.

Motorstyrningen behöver sannolikt lite service vi det här laget jag har servat min, du kan kolla här:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=96262

Tänk på att om den inte funkar bra när du testar den så dra ur nätkabeln, motorstyrningen är spänningssatt så fort nätkabeln är ansluten och om fel kondensator har tröttnat kan man bränna motorn.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

kebarb
Member

213 Posts

Posted - 2021/03/24 :  23:10:46  Show Profile Send kebarb a Private Message  Reply
Ok, jag fick den i låda med allt. Men den är nedmonterad.

Fick med ett musical fidelity RIIA också men det har jag ingen aning om vad det kan vara värt.

En sak jag noterade var att en ledning som jag tror är för att leda bort statisk elektricitet ser ut att vara avklippt/kapad.

Kanske man måste köpa nytt kabelpaket?

Hydrauliken som lyfter armen har tagit natten, men jag tror man kan fylla på lite tjock olja här och få fart på den igen? Någon som testat?

Hur står sig denna spelare idag, är den bra eller kan man med lätthet finna något som är ett bra kliv upp för ungefär samma pengar eller plus några lappar? Den är ju inte så sexig att se på, men om den spelar bra så är det innanför för min del.

//K
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2021/03/24 :  23:16:16  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Många verkar tycka om den.
http://www.audioreview.com/product/analog-sources/turntables/linn/axis-turntable.html

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2021/03/25 :  20:17:07  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Svårt att veta vad det där med kabeln är för något utan bilder.

Lyften är med största sannolikhet mekanisk och rörelsen dämpas av tjockt silikonfett, försök med största försiktighet hjälpa tonamslyften på traven med en penna eller liknande icke repande tillhygge och se om den går att rubba ibland kan man motionera upp den, det kan hjälpa att värma på den med en hårtork.

Se till att du inte utsätter armen för några påkänningar när du gör det här, jag har läst att första generationens Akito hade känsliga lager.

Lockets gångjärn brukar vara självförstörande på äldre Linn men det finns nya att köpa det är samma som på LP12.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page
   Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000