Author |
Topic |
Dato
Member
292 Posts |
Posted - 2021/02/24 : 19:53:29
|
Jag har en Aiyima tpa3255 som jag nu , för skoj skull och för att jag är nyfiken, växlar OP ampar i. Växlar mellan ne5532 och lm4562.
Jag är intresserad om man hör någon skillnad . På det svarar jag ja , MEN jag har klantat till det . Har givetvis läst om vilken typ av ljud som tex lm4562 ger. Då är frågan: är skillnaden jag hör verklig eller inbillar jag mig bara det baserat på vad andra skrivit? Har bla läst på några amerikanska forum. En del är som eld och lågor men de ( de mest entusiastiska) verkar samtidigt vara lite av knäppgökar, så jag vet inte vad jag ska tro.
Har ni några erfarenheter vad det gäller skillnader i ljud mellan olika OP ampar? |
https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/ |
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2021/02/24 : 21:08:39
|
Jag har förr i världen byggt ett par testriggar med OP-ampar. Grejen med dessa är ju att de har extremt hög råförstärkning och usel bandbredd. Följaktligen så är alla audioapplikationer utförda med hårt motkopplade OP-ampar (extern eller intern kompensering). Då får man önskad förstärkning och väldigt bra linearitet (och en användbar bandbredd). I och med den hårda motkopplingen är de i princip linjära som aktiva element, och min uppfattning är att de då inte bidrar till att färga ljudet (signalen är oförvrängd). Att man kan få olika "slutresultat" i en apparat där man byter ut en OP-amp mot en annan, beror sannolikt på att interaktionen mellan OP-amp och kringkomponenter kan bli lite annorlunda (nån impedans är lägre/högre, nån spänningsnivå blir annorlunda, etc). Troligen (min personliga uppfattning) är att OP-ampar av det slaget du nämner, inte "låter olika", men att slutresultatet i en viss given apparat (krets) blir olika med olika OP-ampar instoppade. |
|
|
Dato
Member
292 Posts |
Posted - 2021/02/24 : 21:44:01
|
Aha, intressant. Nu är jag inte så teknisk kunnig men ändå. Aiyiman är en klass d förstärkare , om det spelar någon roll. Ska se framöver om det går att utföra någon typ av blindtest med en polare. Bäst vore ju om man hade två identiska förstärkare med olika OP-ampar i sig då. Fast vi kan ju alltid byta oppisar i min. OP-amparna sitter på en sockel så det är enkelt och det går snabbt. Jag ger mig fan på att jag bara inbillar mig att det är någon skillnad i ljud. |
https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/ |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2021/02/25 : 10:41:30
|
quote: Hade jag inte läst recensionerna innan jag såg Jurassic Park, hade jag tyckt den var riktigt bra.
Självklart skapar läsandet av en artikel eller foruminlägg en förväntan hos dig. Nu är du fördärvad men ett knep att komma bort från fördärvet är att skaffa ett gäng OPAmpar av olika kvalisort och tejpar över dem (markera bara var du har pinne noll!), blandar runt dem och sedan skriver nummer på dem. Du ska inte veta vilken som är vilken.
Lyssna sedan på dem i tur och ordning och skriv ner dina upplevelser och titta sedan vilken OPAmp som gav vilken upplevelse. Om du nu finner att den förstärkare som lät bäst var en LM747, är det nog bäst att du glömmer det hela ....
Edit: Glömde glömmer. |
Edited by - soundbrigade on 2021/02/25 12:30:13 |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2021/02/25 : 11:15:18
|
Bra tips ! |
|
|
Dato
Member
292 Posts |
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2021/02/25 : 19:43:59
|
Det är trixigt, jag har just byggt 2 slutsteg som skiljer sig en del och efter kanske 50 timmars lyssning tror jag mig lätt kunna skilja det ena från det andra allt annat lika. Om jag tycker det ena är bättre än det andra har dock varierat en del över dessa timmar, de är helt enkelt lite olika men inte nödvändigtvis bättre eller sämre. Med det sagt kan det ena passa bättre med annan utrustning än det andra. Om jag inte hade gjort mina timmar och hamnade i en blindtest i ny miljö tror jag inte jag hade kunnat särskilja dem statistiskt.
Allt annat lika och med bekant utrustning är min uppfattning att op ampar gör skillnad MEN det är oxå min uppfattning att allt annat lika och en tillräckligt bra op amp så är upplevelsen densamma så länge ditt system är i balans (med vilket jag menar frekvens neutralt och utan "fel" som genererar överdriven distorsion) och ens "mindset" inte letar fel.
Nu är ju detta en hobby och personligen tycker jag det är kul bygga om och testa det mesta och blir det lite bättre (även om det är subjektivt) med annan annan op amp så är jag nöjd :) |
|
|
Dato
Member
292 Posts |
Posted - 2021/02/25 : 19:57:45
|
Tack för info A8. Mycket intressant Jag köpte faktiskt Aiyiman just för att jag var nyfiken på klass D OCH för att jag visste att det är lätt att byta oppisar i den. Köpt för att lyssna och testa. Sen att man lärde sig lite på kuppen om detta med hur klass D fungerar , vikten av bra strömförsörjning ( den går på DC , var tvungen att fixa en transformator), lite om hur man på Texas Instruments sida utläser data på chippet TPA3255 , osv osv. Det detektivarbetet har nästan varit roligare än att lyssna på den.
Okej jag erkänner det har varit roligare, mer givande , än att lyssna på den Med det sagt inte att den låter dåligt. För det priset helt ok ljud. |
https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/ |
|
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2021/02/25 : 20:45:21
|
Ser inte helt fel ut speciellt med tanke på vad den kostar och vad man mest troligt kan lyfta den till med en stabil och tyst dc matning https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/aiyima-a07-tpa3255-review-amplifier.18984/
Opampar och det mesta annat man ev ändrar är beroende av sin omgivning så en op amp kan uppfattas bättre än en annan beroende på sitt sammanhang. Som exempel har en op amp med högre bandbredd större/andra krav på lokal "decoupling" och jordbanor etc för att prestera på spec.
Generellt (och tvärt emot mina tidigare erfarenheter) är min uppfattning att 5532 är mer eller mindre helt neutral. Mest troligt har 90%+ av allt material gemene man har tillgång till passerat 5-10 5532 op ampar innan vi spelar upp det hemma.
Typiskt har en 5532 -120dB distortion, ett slutsteg -60dB till -90dB och högtalare mycket mer än så.
Tror jag köper 2 Aiyima steg för att se hur "bra" det kan bli :)
|
Edited by - A8 on 2021/02/25 20:56:20 |
|
|
Dato
Member
292 Posts |
Posted - 2021/02/25 : 21:32:18
|
Kul , köp några. Kommer bli kul att höra vad du tycker
Jag kör med Mean Well RPS -200-36 (36 W, 5,56 A) trafo. Konvektionskylning. Men du kan mata in 48 W.
Söker du på : Texas Instruments tpa3255 så får du fram data om chippet. Distorsionsnivåer bl.a. Fast det där känner du säkert redan till. Kolla på chip dvs. |
https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/ |
|
|
Dato
Member
292 Posts |
Posted - 2021/02/25 : 21:46:27
|
A8 jag suger i mig vad du säger. Jag blev så pass fascinerad av förstärkeri och OP så jag ska testa att bygga denna framöver : https://youtu.be/0Os8MxX6-cQ Obs han som bygger den mäter sedan prestandan . Uppenbarligen blir det väldigt låg distorsion med så låg gain . Det plus en OP amp några motstånd och kopplingskondingar verkar i sig inte skapa hög distorsion.
Kan egentligen inte så mycket om elektronik och förstärkeri men den ser ju inte supersvår ut att bygga. Fördel : Går på batterier . Drar mig för att mecka ihop något där jag blir tvungen att driva det med 230 AC. Vet inte riktigt vad jag ska ha den till men strunt samma, en kul grej bara. |
https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/ |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2021/02/25 : 22:06:25
|
Det är väl ingen som bygger en OP-amp för HiFi-världen? De byggs för att tillgodose behovet av förstärkare av ett visst frekvensband och som sagt är de i princip småsignalförstärkare från DC till nån övre gränsfrekvens, som man anpassar med yttre kretsar till det man vill ha dem till. Man får välja mellan hög förstärkning och stor bandbredd, men har fördelen av att de i princip är linjära inom sitt arbetsområde. Nåt annat är de inte. Operationsförstärkare byggdes även med rör, som plug-in enheter i större anläggningar. Lite andra matningsspänningar, men samma principer.
En integrerad krets, som innehåller "allt" som krävs för att lämna uteffekt är inte per definition en operationsförstärkare. Det finns diverse "chip" som kan lämna många W ut i låg impedans med en ingång som ligger på linjenivå, men hur kul är det att jobba med.
Eftersom själva idén med OP-amps är att bygga på en hysteriskt hög grundförstärkning som man sedan tyglar med hård motkoppling, är det ju inte alls konstigt att man kan få låg distorsion om man nöjer sig med låg gain - det är klassisk förstärkarteknik sen anno dazumal. |
|
|
Dato
Member
292 Posts |
Posted - 2021/02/25 : 22:17:09
|
Men Youtubelänken ovan är ju en förförstärkare .
För mig är detta med gain och vad hette det bowplot? nytt. Det är ju det som är kul när man är nybörjare. Allt är just ...nytt
Vänta nu. Skulle inte den duga till som en förförstärkare till ett slutsteg i en hifi- anläggning? Den förförstärkaren en DAC och sen vips plugg in i slutsteget ? Funkar det bra så slipper man ju köpa en dyr förförstärkare Om man nöjer sig med en ingång , ej fjärr .
Räknade på det . 166 timmars batteritid , två 9 V batterier . Inte så pjåkigt. |
https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/ |
|
|
Dato
Member
292 Posts |
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2021/02/26 : 08:51:32
|
Jag svävade ut lite där, tyvärr. Det som jag ville skulle komma fram, var att en OP-amp är byggd just precis för att kunna vara linjär (låg dist) när man inte utnyttjar full förstärkning. Det området är de riktigt bra på. Sen är själva begreppet "Operationsförstärkare" lite av en etikett för en enhet, med ett flertal komponenter och förstärkarsteg, som kan ges definierade och pålitliga prestanda genom enkla yttre kopplingar. Man styr förstärkningen genom motkopplingsslingor och det brukar finnas en inverterande och en icke-inverterande ingång och själva OP-ampen är därmed lämpad för massproduktion. Användaren får till lämplig funktion för just sitt eget ändamål genom enkla justeringar i yttre kopplingar.
Att bygga en förförstärkare med OP-amp som aktiv del är inte en dum idé alls, men man kan inte utnyttja kretsens råförstärkning, utan man måste dämpa "gain" så att man får linjäritet och tillräckligt frekvensområde. Man kan dessutom vara tvungen att fundera över utgången till slutsteget, det kan behövas ett enkelt buffertsteg för att hantera belastningen från slutstegets ingång och från kabelkapacitansen. |
Edited by - lampuradio on 2021/02/26 08:52:25 |
|
|
highfive
Member
656 Posts |
Posted - 2021/02/26 : 12:07:05
|
Hej Det är skillnad på olika operationsförstärkare!
Radio & Television lät utföra mätningar och även lyssningsförsök och publicerade en artikel på det härliga 1970-talet.
Jag bytte ut en 1458 till en erkänt bättre operationsförstärkare i min Nakamichi 430 tuner. Det gjorde stor skillnad i klangen!!! När jag lyssnar på P2-s mycket högklassiga utsändningar, så är klang och dynamik i toppklass! Dr var det inte med 1458 i signalvägen, det var som det låg en slöja över musiken.
Viktigt när man "swappar" operationsförstärkare är om de är pinkompatibla, om de har intern eller extern frekvenskompenstaion.
Burr Brown, Analog Devices, Linear Technology, har utvecklat och säljer de bästa operationsförstärkarna på marknaden. En del är framtagna för att passa de höga krav som ställs på förstärkarsteg i mätutrustning. De passar utmärkt i ljudapplikationer! De har också operationsförstärkare avsedda och designade för just ljudåtergivning i toppklass!
Ingvar Ahlberg, HAD, designade ett RIAA-steg uppbyggt kring operstionsförstärkare, han kallade det RIAA Wägner, vill jag minnas! Har tyvärr inte lyssnat på det.
Rätt använda i rätt design, kan operationsförstärkare ge välljud i yppersta klass!
Det är löjligt att påstå att det inte är skillnad på operationsförstärkare! Kolla på trådarna i DIY-audio, där finns stor kunskap och erfarenhet av att använda operationsförstärkare i väljudssammahang.
Ett exempel där ett byte av operationsförstärkare är SENTEC SE-77 Den låter förskräckligt med den som sitter i som original. på Svalanders hemsida finna utmärkt beskrivning om hur man bygger om försteget, så att man kan lyssna på det och njuta av musiken! Jag har själv utfört denna modifiering på just den modellen och lovar att det gjorde en makalös skillnad!
Om du är experimentsugen så skaffa en SENTEC SE-77, PA-77 kombo, byt till nya elektrolykondensatorer, de som sitter i är ca 45 år gamla, utför modifieringen och du har en fin ljudutrusting, som det går att leva med, Johan Bernström visste vad han gjorde, mestadels, när han konstruerade. SENTEC-prylar går att få för småpengar.....
https://svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/elektronik/modifiering_sentec/
Med vänlig hälsning, highfive
|
|
|
Dato
Member
292 Posts |
|
Dato
Member
292 Posts |
Posted - 2021/02/27 : 08:54:07
|
Om någon vill sälja lite olika OP-ampar, som passar i en Aiyima tpa 3255, så köper jag gärna, t.o.m några som vederbörande tycker låter skräp ( kul att jämföra, vid kass OP- amp: billiga sådana). Helst bra såklart . Jag står givetvis också för frakten. Lovar att redovisa mina lyssningsintryck här.
Aiyima tpa 3255 behöver två Op-ampar . Två dual OP-amp. Tror att en av dem reglerar volymen och den andra förstärkningen . På något sätt . Vet inte riktigt hur det fungerar .
Men vänta då kanske man kan ha två olika OP- ampar i den? Har jag inte ens tänkt på tidigare. |
https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/ |
|
|
highfive
Member
656 Posts |
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2021/02/27 : 09:42:47
|
Många op ampar är designade för audio och jag tror 5532 var en de första och så sent som när BB släppte sina 1792/6 DAC chip så var 5532/4 rekommenderade för att nå lägsta distorsion och brus, från BB datasheet;
quote: An NE5534 operational amplifier is recommended for the I/V circuit to obtain the specified performance. Dynamic performance such as the gain bandwidth, settling time, and slew rate of the operational amplifier affects the audio dynamic performance of the I/V section
Mer om 5532 historia; https://en.wikipedia.org/wiki/NE5532
5534 är single varianten av 5532 och jag har bytt många 5532 men numera låter jag de sitta kvar och fokuserar i huvudsak på att förbättra strömförsörjningen och ev kondingar i signalvägen. |
|
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2021/02/27 : 09:50:44
|
Lite ideer och de är typiskt inte dyra, jag har använt OPA2134 många gånger och det har blivit mkt bra. har även provat OPA2604 för men massa år sedan och den var trevlig om man säger men tyckte den färgade ljudet lite väl mycket åt det varma hållet. Den jag gillade bäst när jag höll på med detta var OPA627 men den är en single amp.
https://www.diyaudio.com/forums/analog-line-level/187147-drop-replacement-ne5532.html
Generellt hittar du massor med info på diyaudio. |
|
|
Dato
Member
292 Posts |
|
Dato
Member
292 Posts |
Posted - 2021/02/27 : 10:04:29
|
Tack för tips!
Det är första gången jag har en klass D förstärkare , som dessutom drivs med DC. Strömförsörjningen, det listade jag ju ganska så snabbt ut att det för en klass D förstärkare som går på DC är A och O.
Att ha feta kondingar, elektrolyter som lagrar ström är väl för klass D ingen vits. Den är ju switchad. Eller tänker jag fel nu?
För att ha ström att ta av så bygger man upp det i förstärkaren med hjälp av en stor bank av kondensatorer och eller elektrolyter? Som ni märker är jag gröngöling. |
https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/ |
|
|
Dato
Member
292 Posts |
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2021/02/27 : 10:09:36
|
Det handlar mer om hur ren, stabil och linjär strömmatningen är. |
|
|
Dato
Member
292 Posts |
Posted - 2021/02/27 : 10:43:10
|
Ursäkta de nu basala frågorna A8 men jag är gröngöling .
quote: Det handlar mer om hur ren, stabil och linjär strömmatningen
Men vad då linjärt , en klass D går ju på DC. Det växlar ju. Blir ström oren när den går genom elektronik? Oren hur |
https://www.bokus.com/bok/9789174293883/moss-och-manniskor/ |
|
|
Topic |
|