HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rekomendera ett lödtenn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2021/02/15 :  00:37:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kan någon rekomendeta ett bra lödtenn?
Köpte en rulle på ebay som skulle vara 60/40,men lödningarna blir dassiga gråa..
Kan nån rekomendera nåt bra tenn??

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2021/02/15 00:38:27

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2021/02/16 :  13:31:33  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Jag använder tenn från WBT som jag tycker är otroligt lättanvänt.

Köpte en rulle för längesedan då priset var vettigt, nu har det dragit iväg.

https://www.hificollective.co.uk/solder/wbt-0800-4-silver-solder-low-melting-point.html

Edited by - Guru on 2021/02/16 13:32:53
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/02/16 :  15:28:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
@Ryssen: tyvärr är det hart när omöjligt att få tag i riktigt lödtenn som funkar (läs tenn/bly). Svebry i Skövde hade blyat lödtenn, men någon anmälde dem och de fick sluta sälja.
Det skvallras att TME ska ha, annars är det väl Ebay som gäller.
Jag fick tag i två rullar lödtenn nyligen och ska ha en rulle silverlod, vilket är omöjligt att löda med om man inte ska ställa lödkolven på 500 grader och elda upp halva kretskortet.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2021/02/16 :  15:44:44  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Här finns lite att välja bland.
https://www.mouser.se/Tools-Supplies/Soldering/Solder/_/N-b11qq?P=1z0xha9Z1yysnw7

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

valvo
Starting Member

37 Posts

Posted - 2021/02/16 :  16:05:38  Show Profile Send valvo a Private Message  Reply
Hej åke !
Kolla med Erik Andersson .Han kanske har kvar någon rulle . Kan ha varit annons på Hifitorget .
Lycka till !

valvo
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2021/02/16 :  17:06:42  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Jag har köpt på mig några rullar Alpha Fluitin 1532, det är det bästa (och antagligen sista) blyade lödtenn jag haft.

// David
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2021/02/16 :  19:12:50  Show Profile Send deerhunt a Private Message  Reply
Jag köpte en rulle av Erik Andersson. Tenn/Bly flyter ut snabb o kontrollerat. Nästan så den #8221;klistrar#8221; ihop tråd o kretskort. Rekommenderas

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2021/02/16 :  19:15:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hittade 1532 på ebay,men vad betyder "no clean"?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2021/02/16 :  22:40:27  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Med "no clean" menas att den typen av fluss som tennet innehåller inte behöver tvättas bort. Fluss med höga halter av harts kan bli korrosivt över tid om du inte rengör lödställena efter lödningen.

// David

Edited by - Fostex on 2021/02/16 22:41:25
Go to Top of Page

Ampzilla
Member

133 Posts

Posted - 2021/02/28 :  18:54:59  Show Profile Send Ampzilla a Private Message  Reply
Jag använder Ersin Multicore solder 60/40 0.7mm

Det är svårare än man tror att löda riktigt
Det finns en risk att man värmer bort allt flussmedel i tennet och lödningen blir grå, matt och svag.
(Temperatur och tiden hur man värmer påverkar resultatet.)

https://se.farnell.com/search?st=ersin%20multicore%20solder

Liten test av lödtenn
https://www.byggoteknik.se/blyfritt-lodtenn-bast-i-test/comment-page-1
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2021/03/02 :  13:28:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad använder ni för temperatur när ni löder?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ampzilla
Member

133 Posts

Posted - 2021/03/02 :  21:01:03  Show Profile Send Ampzilla a Private Message  Reply
Ett bra sätt man kan göra är att testa lödningar och lödtennet på ett labbkort med lite komponenter ,testa lödningar vid olika temperaturer.
(Skaffa även en lupp med ca 4ggr förstoring och kolla resultatet.)

Själv har jag ca 300-400grader(justerbar) beroende på komponent storlek och på vad som ska lödas.
Ligger normalt på ca 150 grader mer än smältpunkten på lödtennet.

(Har tidigare i min karriär gått lödkurs/kvalitetsbedömning och fått löda i flygelektronik.
Men man tappar mycket av lödtekniken när man inte löder så ofta.
Man tror att man fortfarande är duktig. Idag har man ibland lite för bråttom så man slarvar lite mer. Det blir inte alltid så snygga och korrekta lödningar som då var ett "måste". )
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000