HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Supra DC Blocker, det morrar i alla fall. Ibland
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/11/15 :  12:24:14  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Den Accuphase PS-510 jag har låter emellanåt från trafon. Inte så konstigt i sig kanske, då det sitter en jättestor toroid i den, vilka ju brukar väsnas lite.
Jag skaffade en Supra DC Blocker i syfte att filtrera bort den lilla likspänning som kan förekomma på nätet. (Accuphasen DC-filtrerar den med, men då gäller det såklart dess utgående strömmatning till de anslutna apparaterna.)
Ibland är den stora trafon knäpptyst, men emellanåt så låter den ungefär likadant som utan Supra-blockern. Det handlar inte alls om något starkt ljud men tillräckligt för att jag inte lyckas släppa det hela. En musiklyssningshindrande distraktion, alltså,
Kan det emellanåt vara såpass mycket DC på nätet att en "blocker" inte förmår dämpa bort alltsammans?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/11/15 :  12:51:12  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ja, den tar viss nivå av dc. Du kan kika här för info: https://sjostromaudio.com/pages/index.php/hifi-projects/187-dct03-the-dc-trap-high-end-style-heavy-duty?showall=1

Han skriver lite om det och att det går att göra olika varianter.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/11/15 :  13:57:30  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Lite mera info. han har koll: https://sound-au.com/articles/xfmr-dc.htm

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/11/15 :  19:30:06  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Hm, efter att ha haft stickproppen uttagen ur vägguttaget ett antal minuter så morrar det inte längre.
Inte ens då jag sätter i stickproppen igen morrar det.


Kan det ha legat någon spänning kvar som försvann?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/11/16 :  08:31:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har haft samma problem och hos mig var det två orsaker dels min egen tvättmaskin som skapade surr dels var mer lång väga. Troligen något med det lokala elverket för det gick på klocka dvs det startade samma tid varje dag.
Fortum gjorde dist mätningar och höll med.

Hos mig var det bara slutsteg som hade problem, varför vet jag inte. Speciellt amerikanska gillade inte att bo hos mig.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000