HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Amazon, En ny högtalare tar form
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/11/13 :  14:08:42  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej på er!
En ny högtalarmodell börjar så sakta ta form
Och nu hoppas jag att bilduppladdningen är löst! Och om Admin tycker att jag inte ska posta här så är det bara till att flytta den till lämpligt ställe.

Jag är ständigt på väg på min nyfikenhetsresa, och under dom senare åren har jag ställt en del frågor till er här på forumet och jag måste tacka er för all hjälp. Input härifrån och egna lyssningserfarenheter har tagit mig till den plats jag nu befinner mig på

Så detta blir en långsam tråd om hur en hyfsat ambitiös högtalare tar form.


Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

Edited by - Double A on 2020/11/14 10:23:20

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/11/13 :  14:52:00  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag hittade detta:
quote:
I'm guessing the way to do this is to set up a Shared Album and set it to Public Website.


från https://discussions.apple.com/thread/7426693

Jag hade googlat med: icloud pictures link forum

Acoustic Elegance Overload!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/11/13 :  15:07:38  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack för hjälpen Solhaga!

Jag får testa att lägga bilderna i ett delat album, frågan är vem jag ska dela det med?
Kan jag dela det till hififorum?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/11/13 :  16:07:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nja:

Invite more people br / In Albums, select a shared album that you created. br / Go to the People tab. br / Tap Invite People. br / Enter the names of people that you want to share this album with. br / Tap Add. br / You can even share albums with friends and family who don t use iCloud. Just open a shared album that you created, go to the People tab, and turn on b Public Website /b . Your photos publish to a website that anyone can see in an up-to-date web browser.

Det skall tydligen finnas ett val för albumet: Public Website

Jag har själv inte några bilder i iCloud (använder Google Photo för familjebilder och egen server för forumbilder o.d.), så jag kan inte testa detta.

Från Google Photos kunde jag dock få en länk, men bilden kan inte ses direkt utan man måste öppna den: https://photos.app.goo.gl/QXMYd1KNy5BKEq8W6

Det vill säga samma som din länk ovan.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/11/13 :  16:55:16  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Går ju så där, de här...
Nu har jag lagt en bild i ett delat album, och gjort det offentligt för webbsidor.
Men jag kan bara kopiera länken till albumet, inte till själva bilden. Suck!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/11/13 :  17:16:14  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Misstänkte det.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/11/13 :  18:35:12  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag får nog hitta annan molntjänst :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/11/13 :  18:43:17  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Gör som jag talade om för dig så funkar det.
Sen hur länge denna bildserver funkar är en annan fråga

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/11/13 :  20:00:13  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag provade från paddan, men det funkade inte.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/11/14 :  13:00:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Prova att skapa dig ett konto på https://postimg.cc

Funkar än så länge åt mig iallafall.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/11/14 :  14:06:54  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag har löst bildplaceringen nu#128522;
Ni ser väll bild i första inlägget?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/11/14 :  14:17:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2020/11/14 :  16:26:10  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Väldigt fina ingredienser, vad blir det för diskant?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/11/14 :  20:18:26  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ska bli kul att följa och någon gång framöver höra! Gillar ambitionsnivån!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/11/14 :  22:30:02  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack Jonas, Ni som känner mig lite vet kanske att jag är väldigt förtjust i stora banddiskanter :) men efter ett beställnings jobb där jag fick tillfälle att stifta bekantskap med beryllium diskanter var min nyfikenhet triggad för att prova något nytt.
Så jag beställde hem ett par olika AMT diskanter från Mundorf, och jag måste säga att jag blev grymt imponerad av deras prestanda! Men till detta projektet ville jag ha något som går att dela lite lägre än Mundorfs AMT, så det blev ett nytt inköp på vinns o förlust ;) denna gång på ett annat element jag varit nyfiken på dom senaste åren, nämligen Beyma Tpl-150H också ett AMT element men (milt) horn laddat. Detta element skall gå att dela så lågt som vid 1000Hz, vilket jag inte tror är rekomendabelt men just nu delar jag vid 1500Hz vilket funkar bra till mellanregistret som är på 10#8221;.

Vad tror ni, kan det bli skoj eller? :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/11/14 :  22:35:08  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/11/14 :  22:37:38  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Klart du ska lyssna Herr D! Du är alltid välkommen

När allt bröte fanns hemma var det dax att bygga testlådor! Och jag måste erkänna att detta är inte det vackraste jag byggt
Men det tog nog ca 35 minuter att spika o limma ihop dessa spånsivelådor...



Stativhögtalare någon?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/11/15 :  22:02:04  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Nä, ingen som gick igång på en stativhögtalare....

Ärligt talat, inte jag heller!
Vi behöver lite bas! Och det senaste året har jag fått uppleva vad stor membranyta kan göra för musiklyssningen. Det tråkiga med stora baselement är att dom behöver stora lådor, något som kan uppfattas som omysigt i ett vardagsrum (man brukar inte få några pluspoäng av frun i huset om man råkar ställa in ett par 300-400 liters högtalare)

Och det va där jag fick vägledning/ tips / inspiration av er kära forumvänner! Jag kastade ut frågor om högtalarprinciper jag inte är familjär med, och tillbaka fick jag en massa svar i form av tips, erfarenhet, mm
Så till slut så blev det praktiska prov med dubbla 15 tumlare i dipol #8221;låda#8221;.
Något som visade sig vara alldeles alldeles underbart :)

Så just nu ser testriggen ut så här.



Inte så vackert de heller, men man måste börja någon stans.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/11/16 :  00:03:46  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Aha, du kör med dipol i basen.

Har du övervägt att även köra TPL-150 som dipol?

StigErik plockade bort bakstycket på dom och fann att det gav 20 dB lägre THD.

Någonstans i denna tråden.

Här var det visst.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/11/16 :  07:12:48  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag har läst en del om att det kan bli bättre utan bakstycket till Tpl-150ian, har dock missat tråden du tipsade om, tack för den :)

Min tanke är att prova diskanten utan bakstycke fast i en större bakkammare, men dipol borde ju också testas innan jag bestämmer mig :))

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/11/16 :  09:06:00  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Anade att du hade koll.
En större bakkammare verkar rimligt, då en dipol-AMT inte är så bra ihop med dipolbasar; det blir mycket fladder kring baffeln som modulerar det lätta AMT-membranet.

Hur är det med TPL-150:s dispersion högre upp i frekvens?
Tänker du dig en tweeter-AMT också?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2020/11/16 09:46:18
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2020/11/16 :  17:45:36  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Här var det AE så det förslår, fina grejor
Det här följer jag med stort intresse!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2020/11/16 17:46:07
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/11/16 :  18:51:05  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Solhaga. Jag är positivt förvånad hur bra TPL150H sprider både horisontalt och vertikalt. I testriggen sitter diskanterna ca 200 mm för högt, men jag upplever inte att dom #8221;missar#8221; mig i soffan.
Ang. Tweeter, tycker du inte TPL150H räcker som tweeter?

NisseW. Kul att du vill följa med på resan :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/11/16 :  20:03:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Solhaga. Jag är positivt förvånad hur bra TPL150H sprider både horisontalt och vertikalt. I testriggen sitter diskanterna ca 200 mm för högt, men jag upplever inte att dom #8221;missar#8221; mig i soffan.
Ang. Tweeter, tycker du inte TPL150H räcker som tweeter?


Vad bra, har sett lite tyckanden om detta på nätet så jag ville bara försäkra mig om att du var nöjd.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2020/11/16 :  20:14:25  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Då har vi rätt klart med ingående komponenter, men nu går jag händelserna i förväg.

Hela detta projekt började med en design som jag skissade på för rätt länge sedan, troligen har jag inspirerats av Amatörens stora monster och dels av mina föregående modeller med en symmetri som utgår från diskanten i mitten och mer eller mindre lika många element över och under denna. Till detta har jag midjan som minskar baffelns bredd runt diskanten.

Med mina tankar nedkluddade på ett papper visade jag mitt tänkta projekt för min vän Amatören (här på forat), han tittade, vände och vred och sa, - kan ja ta den här lappen?

En tid senare dök det upp en 3D printad modell av mina tankar
Helt fantastiskt att kunna titta på sina tankar från olika vinklar! Och det är först nu som man ser om proportionerna funkar eller inte.

Dessa godingar dök upp med posten

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

Edited by - Double A on 2020/11/16 22:22:11
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/11/16 :  23:24:02  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ja, Amatören är en underfundig figur med många strängar på sin lyra! Trevlig, sympatisk och med stor kärlek till musiken också

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000