HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 SMPS i slutsteg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/10/12 :  20:20:54  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Bestämde mig för att återuppliva mitt gamla LC Audio The End Millenium steg och uppgradera nätdelen så att det klarar sig utan de tidigare 777,000uF och därmed får plats i en normal musik möbel.

Så köpte ett par Hypex SMPS400A180, ny låda och en massa annat, och monterade ihop allt i en ny (liten) låda.

Efter ett par dagar och lite förvåning över hur fylligt, dynamisk och rent det lät kunde jag inte låta bli att koppla in den gamla nätdelen för att jämföra och det lät lite annorlunda.

Tog fram min UMIK och startade REW och med tesen att SMPS skräpar ned mer och försöka fånga rest signalerna från förstärkaren utan insignal med UMIK-1 3mm från diskanten och gjorde lite mätningar.

Vet inte hur jag lägger upp bilder men här är en länk till google drive med en bild på hur det ser ut, mätningarna är utan ström till steget, SMPS och traditionell nätdel, jag gjorde flera mätningar och fick samma resultat. Inte vad jag förväntade mig...tankar?

https://drive.google.com/file/d/1bCBpcIdNlrIDMvqEYt4wSLXOJykm2eZF/view?usp=sharing









MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2020/10/12 :  22:19:19  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Vilken kurva är vad i bilden?

Jag gissar att kurvan med den höga nivån vid 50Hz är med den gamla trafobaserade nätdelen, en sådan kan brumma mekaniskt vilket mikrofonen kan plocka upp.

Om du vill se något från den switchade nätdelen får du nog mäta högre upp i frekvens och elektriskt inkopplad på förstärkarutgången.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/10/13 :  10:33:22  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Tänker jag svarar på vilken kurva som är vad när några av er fått tänka till och gissa.

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/13 :  10:48:10  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Blå - utan ström till steget,
Grön - SMPS
Lila - traditionell nätdel

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/10/13 :  19:21:26  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hm, vad menar du med utan ström till steget? I normala fall ska du väl inte få någon mätkurva då? Hur ser 10 mätningar ut i rad med samma metod? Om du är intresserad av högre frekvenser typ 400kHz får du använda ett oscilloskop och kika på förstärkarutgången och inte på diskanten som inte kan återge det.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/10/13 :  20:25:59  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
UMIK-1 är en mikrofon så steget utan ström plockar upp rummet vilket är relevant som referens och -ja, jag är väl medveten om att högre frekvenser är relevanta ur ett generellt test perspektiv men bakgrunden var att jag tyckte det var lite mycket brus/sus från diskanten (jag hör ändå inte över 18khz numera) så jag ville försöka se om det var pga av nätdelen eller inte.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/10/14 :  18:28:58  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Inge vidare tryck på forumet :) Hur som är resultatet förvånade i att det ni tror är trafon är smps och det är tom några db skillnad från ca 14khz med fördel smps. Kan på sätt o vis förstå 50Hz toppen men där är även 160 och 350 hz toppar vilket inte tycks hänga ihop med nåt.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/10/14 :  19:04:14  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
20dB skillnad vid 50 Hz och 15dB skillnad i diskanten. Kan du verkligen återskapa dessa mätningar många gånger i följd? Jag tycker det verkar osannolikt att det ska bli så stora skillnader av en nätdel. Dessutom alltför låg nivå vid mätning. Hur ser resultatet ut om du genomför en serie mätningar med normal lyssningsvolym? Med mikronfonställ och utan att vara i närheten med kroppen?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/10/14 :  20:49:13  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Vet inte hur du läser graferna men där är ingen skillnad mellan 2.2khz och 13khz men 12 db vid 50hz och 2db vid 19khz och -ja jag fick samma resultat efter flera mätningar. Som sagt det var med en mikrofon så kurvan i "botten" är rummet utan ström till steget.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/10/14 :  22:09:22  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Aha, du har rätt. Blir lite förvirrad av mätningen utan ström till steget. Har aldrig sett någon mäta så tidigare. Om jag mäter så i REW så får jag ingen kurva alls. Men något måste väl vara fel i ena nätdelen, den traditionella? Så stora avvikelser har jag aldrig mätt. Har du några idéer om varför det kan vara så? Vad händer elektriskt i nätdelarna när du gör den akustiska mätningen? Har du oscilloskop och kan mäta?

Edit: hittade lite info om steget om någon vill läsa: https://www.lcaudio.com/pdfs/xpcookbook.pdf

Någon annan som kan kasta lite ljus på detta fenomen? Finns många duktiga DIY-människor här.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2020/10/14 22:19:18
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/14 :  22:43:02  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vad är det rätta svaret?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/10/16 :  20:13:06  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Lite svårt med vilken färg som är vad men SMPS är den med högsta peak vid 50Hz (och även oväntat lite lägre från 14khz och upp).

SMPS låter bättre, fastare, renare och fylligare hela vägen upp till toppen men det kanske inte är helt rättvist, på pappret ser smps ut att ha mer kraft även om det kanske har lite sämre "continous" power men det är spekulation från min sida då jag inte vet hur trafos är specade i relation till smps alternativ.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/10/16 :  20:27:51  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Är det bara jag som tycker det är helt orimligt resultat mellan nätdelar utan att ena är defekt eller olämplig för uppgiften? Erfarenheter av detta efterfrågas! Skulle vara otroligt intressant med en oscilloskopmätning på nätspänningen under detta test. Det är extra intressant att avvikelsen sammanfaller med nätfrekvensen samt överton till denna.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman

Edited by - HerrD on 2020/10/16 20:45:38
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/10/16 :  20:53:18  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Jag håller med och det var därför jag ville dela mina resultat.

Jag tycker det mest udda är smps och 50hz/160hz skräpet och lite konstigt att det är några db lägre från 14khz i toppen.


Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/10/16 :  21:16:07  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Kanske lite skumma mätmetoder men jag satte mikrofon 10cm ovan smps, trafon och sedan i rummet några meter ifrån nätdelarna.

Börjar tänka att det ena smps är nåt fel på, det "låter" mer än det andra även om de båda låter mer 50/160hz än trafon.

https://drive.google.com/file/d/1eSPxSs-QERSqUgfHV_r7C7rpm7snvUUI/view?usp=sharing

Edited by - A8 on 2020/10/16 21:23:36
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2020/10/16 :  21:42:57  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hur har du kopplat? Är både trafo och smps med i leken?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/17 :  10:09:50  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
A8 skrev:
Börjar tänka att det ena smps är nåt fel på, det "låter" mer än det andra även om de båda låter mer 50/160hz än trafon.


Är dessa två SMPS i närheten av varandra?

När du skriver låter, menar du att du kan höra det eller är det något som bara UMIK-1 plockar upp?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/10/17 :  13:35:51  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
De två smps sitter i samma låda, en på var sida och matar respektive kanal. Kan inte säga att jag hör det utan det varkar vara UMIK som plockar upp oavsett om den mäter vid högtalaren en meter vid sidan eller i lådan vilket oxå är skumt.

Jag kopplar i och ur smps vs trafo när jag testade.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/17 :  14:08:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Om du inte hör det kan det vara ledningsbundna störningar som UMIK:en plockar upp. Eller varför inte av datorn?

Flera SMPS som driver samma sak, oftast +/- matning men i ditt fall kanske en gemensam jord, uppvisar "beating".
Alltså skillnaderna i SMPS frekvenser ger upphov till ett tredje frekvens.

I mitt fall, +/- matning, så löste jag det med en drossel innan glättningskondensatorerna:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/10/17 :  15:21:00  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
-Ja, det första jag provade var faktiskt drosslar på +- men det gjorde ingen skillnad. Det är ingen "hård" jord i lådan eller mellan SMPS, har satt ett par film kondingar från jord till lådan men nu när du tar upp det så måste det bli hård-jordat smps till smps via signalkällan, hmm ska testa om det blir samma utan den inkopplad.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/17 :  15:58:38  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det här en drossel i serie med sekundärspänningarna innan glättningskondensatorerna. Drosseln är bifilärt lindad.
Det är inte någon ferrit på ledningarna.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/10/17 :  17:26:07  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Såklart jag la dem i serie, det ser ut som seriösa drosslar du gjort. Är de lika stora som de ser ut och vad har du för induktans och DC resistans?
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/17 :  18:08:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Drosseln är gjord av cirka 2x12 meter 1,5 mm2 FK-kabel.
Induktansen är 120 µH och DC-resistansen är 0,5 ohm.

I princip så är det en bifilärt luftlindad spole på en hushållspappersrulle:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2020/10/17 18:08:44
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2020/10/17 :  20:20:40  Show Profile Send A8 a Private Message  Reply
Det var innovativt måste jag säga, jag använder luftlindade filter spolar när jag behöver filtrera DC hårdare. Kopplade ihop båda smps jord direkt med varandra och mätte om, mycket lugnare utan så stora utslag vid 50 och 160hz, fortfarande lite vid 50 men det har man nog hur man är gör.
Jag vann inget ljudmässigt när jag provade med drosslarna 0.33mH/0.29ohm, lite mindre kraft i basen och inget vunnet i toppen så jag tog bort dem.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2020/10/17 :  21:35:23  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det är Circlomanens innovation.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2020/10/18 :  00:24:59  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Vart är Circlomanen förresten?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000