HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur ser ert lyssningrum ut?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2020/09/28 :  13:01:42  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Pratas lite om ert lyssningsrum.
Vad säger ni om bilder som beskriver
hur ni har valt att placera högtalare och
ni valt att sitta.
Finns det någon hemlig formel var man ska sitta? Placera högtalarna?

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/09/28 :  14:48:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är ingen idé att gå en massa omvägar och fråga runt här, har jag lärt mig.
Det är lika bra att fråga frugan direkt om de rätta placeringarna, för det är ju ändå hon som i slutändan bestämmer om detta utifrån de viktigaste parametrarna.
Dessutom vill jag påstå att blomkrukor på högtalarna är ett underskattat tweak om det nu är någon här som har det. Inget att skämmas över. Det är snyggare än hifi-möss och är en bra sak, även om det inte fyller samma funktion, att besökare ska få något att undra över.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/09/28 14:51:04
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/09/28 :  17:25:04  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag vågar inte visa bilder på mitt hem... om jag haft hemmavarande barn hade det nog lett till en orosanmälan pga risker i hemmiljön. Men i princip är lyssningsplatsen ena halvan av ett rektangulärt "vardagsrum". Ena halvan är arbetsområdet, med bokhyllor och ett bord för kontorsgöromål och ett för el-arbeten. Den andra halvan är "njutningshörna", med en bekväm soffa på ena långväggen och "mediahyllan" på motsatta väggen. Kanske 3 m emellan. I hyllan finns ljudgrejerna och TV'n, på golvet under står högtalarna, riktade mot soffan. Hur simpelt som helst... Sweet spot har man i soffan, oavsett var man sitter, såpass bra funkar högtaleriet. Placeringen på golvet är nog kanske inte optimal, men det finns inet alternativ just nu. Dock ger de rätt små lådorna ett riktigt bra basregister, troligen pga lite hjälp från vinkeln mellan golv och vägg. Fast man måste vara nära soffan för att det ska bli riktigt bra. Vi hade en annan layout från början, med hela rummet som lyssningsplats och ett par kvartsvågspipor på ena kortväggen och soffan (samma soffa) på motsatta kortväggen och lite småmöbler och mattor för övrigt. Det var bättre, faktiskt.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/09/28 :  22:57:34  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Stereorummet:


More to come...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/09/29 :  09:43:59  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Min anläggning står uppställd i mitt vardagsrum, där umgänge, tv mm också skall få plats.
Anläggningen står därför uppställd relativt nära rummets kortsida (baffeln ca 80 cm ut från bakvägg). Detta ger en stor ljudbild, om än inte den extrema precision som kan uppnås med en mer frilagd högtalare.

Då tractrix-hornen har en en smal spridning i de övre registren, så finns egentligen bara en smal sweetspot, mitt i rummet. Men ibland kan jag nästan tycka det är mer angenämt att inte befinna mig i denna skärningspunkt. Jag kan då vinkla ut trattarna något och samtidigt få en mjukare återgivning i hela rummet.

Jag har lite olika setuper. Men fn. splar jag med ett fantastiskt direktkopplat röreteg baserat på Western Electric 421A som utgångsör. Uteffekten är blygsamma 1-2 Watt men detta räcker och blir över för både kontroll, volym och dynamik (se länken nedan)



En film med ett försök att återge karaktären på min anläggning
http://card-consulting.se/Egna%20filer/IMG_0060.mov

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2020/09/29 09:47:37
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2020/09/29 :  10:41:48  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Underbara bilder...
Tack.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/09/29 :  12:31:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply

Så här...
3förstärkare och 3 daccar och ett Nadja dsp/delningsfilter.
Det som jag tycker är besvärligt ätt alla album låter olika
så man får equa om ibland.....
Och tomten står och vakar över mig...fick den av en tjej som tyckte jag borde ha nån som vakar över mig,varför sa hon inte...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/09/29 :  13:45:15  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Ovan bild var före HerrD;s besök.
Numera, efter omfattande akustikreglering så ser det numera ut såhär:

Ursäkta bildkvaliten, men mitt rum är svårfotograferat om man inte har proffsgrejor att fota med





Fråga till Ryssen:
Vad är det för diskanthorn och -driver du har?
Omdöme?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2020/09/29 13:51:33
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/09/29 :  15:19:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Manliga system

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/09/29 :  18:30:20  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag vågar inte heller visa några bilder. Det är ju tur att jag inte heller vet hur man gör det. Min tanke var att mina lådor skulle bli ett par JBL 4351. Från början hade jag ett par 1":s driver med HL91 horn.Hornen byttes ut mot ett par 2" med tractrix horn. Ovanpå de stora lådorna står det en mindre låda som det från början var meningen det skulle sitta två stycken 5" Beyma 5MP60N element i vardera låda. Det här skulle motsvara den 10" mellanbas som sitter i 4345 från JBL. Ovanpå lådorna står det en svart rörlig träkula med en 077:a.
Jag har fyra Beyma 5:s element plus två motsvarande 077 på vänt. Från början var högtalarna modell S7R som nu har nu blivit S8R och har kompletterats med en subwoofer Velodyne DD18. Mellan högtalarna har jag ett 20x19":s rack med div. filter,försteg,slutsteg och annat smått o gott. Jag bedömer att det inte behövs någon akustikreglering i rummet. Det låter väldigt bra som det är. Det enda som ger vibrationer är rummets fönster, med det hörs ändå inte när man lyssnar på musik.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2020/09/30 :  07:53:37  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Pix,
Vad var det där för musik jag gillar slagverk!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000