HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Usel koll på modellbeteckningar med mera
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/09/21 :  07:24:31  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Kanske en jätte-oviktig fråga och därmed ett inte-problem, men likafullt: Jag är skit-usel på att komma ihåg modellbeteckningar på apparater. Inte ens de prylar jag för närvarande äger har jag koll på. Utöver denna kanske betydelselösa oförmåga så lär jag mig nästan aldrig ens vad de mest elementära förkortningarna för olika saker är.
Exempelvis om den heter RIIA eller RIAA, den där standarden för tonkurvehanteringen för grammofonskivor.
Är Ubuntu en apparat eller något slags programvara (eller är det ett afrikanskt språk?..)
Är Toslink enbart optisk digitalöverföring eller är det något annat också?
Vad heter mina hörlurar?
Vad är det för Prokofjev-symfoni jag lyssnar på? Jag har ju själv nyss valt på den på Tidal, men jag har redan glömt, eller tänkte inte ens på vilken det var jag valde... Jag bara lyssnar och gillar, eller ogillar, liksom. Det blir till att favoritmarkera den direkt - om den var bra - så att jag kan hitta den på nytt, annars är det rökt. (Bilden på "skivomslaget" brukar hjälpa mig att hitta tillbaks.

Utifrån denna total-förvirring tycks det mig som att omgivningen har stenkoll på modellbeteckningar, programvaror, förkortningar och inte minst på forummedlemmars så kallade "Nick-names" (pseudonymer hette det visst förr...), vilka slags karaktärer som befinner sig bakom dessa, vad de brukar skriva om, hur de brukar uppträda etcetera.

När det gäller just forummedlemmar - och då särskild de som valt pseudonymer som Rg-57, brg, knv3, kvant, GF, 88-an och annat konstigt - så svävar jag närmast fullständigt omkring i diskussionerna utan att någonsin lyckas koppla ihop "nicket" med något slags person. Eller, det tar oftast väldigt lång tid innan kopplingen uppstår.

Visst, jag överdriver litegrann, men viss sanning ligger det dessvärre i det ovan beskrivna.

Hur är det med er andra?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/09/21 :  08:59:57  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ubuntu är ett operativsystem för PC, det är en variant av Linux.

RIAA är beteckningen på tonkurvekorrektionen för mikrospårskivor av senare snitt; det har funnits många sådana "standards".
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/09/21 :  09:21:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Mitt minne är inte vad det borde vara..
När det gäller formler t.e.x ohmslag får jag lov att ha ett papper framför mig och läsa....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/09/21 :  15:18:24  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
My bad, missförstod frågan lite pga "snabbläsning"...
Jag kommer ihåg formler och beteckningar etc på saker/funktioner som jag har eller har haft nån form av relation med, ibland känns det nästan som om utrymme ockuperats av onödig kunskap (typ ämnen i periodiska systemet 1975). Däremot har jag svårare att ta till mig nya beteckningar på gamla företeelser, som att vanlig tvåkanals stereo ju heter nåt konstigt i stil med 5.1 eller vad det nu var, och en hel del förkortningar har svårt att gå in. HiFi-Branschen, liksom IT-branschen är ju nerlusad med akronymer av olika slag. Det fanns t.o.m. ett skämt för IT-nördar om beteckningen "PCMCIA", som är standarden för det som kallades PC-Card (man kunde trycka i kreditkortformade externa enheter i en laptop). Det står för nåt som jag inte kommer ihåg, men alternativet var att den betydde "People Can't Manage Computer Industry Acronyms", vilket ju är rätt träffande.

Jag har aldrig kunnat minnas namn något vidare, jobbigt när jag hade ett terminsvikariat som lärare; namnen satt när terminen tog slut.

"Lampuradio" är bara det lettiska ordet för "rörradio", såg det på en loppis i R#299;ga en gång, tyckte det var lite "gulligt" ("radiolampa" är elektronrör och radio är detsamma som på svenska. U:et är ett genitiv, som i gatUkontor på svenska). Det finns ingen koppling till mig förutom att jag är lite rör-nörd.

Och R#299;ga är Riga, fast med originalspråkets "i", som inte sidan förstår sig på tydligen.

Edited by - lampuradio on 2020/09/21 15:20:22
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/09/21 :  15:38:12  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Flödet med information är ju bedövande så det är nog inget konstigt det glöms lite hit och dit. Ibland går jag till affären och kommer hem med allt annat än det jag gick dit för.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/09/21 :  18:13:37  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Ganska ofta har det hänt mig att jag inte kommer ihåg exakt vilka skivor jag äger, och gör en beställning i skivaffärens begagnaturval på en skiva jag redan äger. Botemedlet skulle vara att alltid kolla upp på NAS skivan, och jag har dock blivit noggrannare med tiden. Dock miins jag största delen av skivor jag äger (inte klassiskt).
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/09/21 :  18:53:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Har en kompis som lyssnar mycket på Spotify och där brukar man ju få förslag på musik som liknar det man lyssnar på. Så han lyssnar mycket på musik han inte hört tidigare.
Ibland ringer han mig när han blivit riktigt entusiastisk över något han hört...
- Du, jag har lyssnat på något skitbra, otroligt bra låtar, djävligt duktiga musiker...
- Jaha, vad var det då?
- Det har jag glömt.
- Jaha, okej.... Tack för den informationen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/09/21 :  19:06:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Mitt minne är inte vad det borde vara..
När det gäller formler t.e.x ohmslag får jag lov att ha ett papper framför mig och läsa....

Det är nog inte minnet utan mer osäkerhet. Att formlen har med en israelisk illusionist vet väl alla (Uri geller), men hur beskriver man R eller i?
Koppla ihop Ohms lag med effektformeln P = U *i och man får ta fram ett A3-papper.

Typbeteckningar bryr jag mig inte så mycket om, en Thoréns är en Thoréns, en Linn-högtalare en Linn-högtalare osv. Siffror och beteckningar är oviktiga.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/09/21 :  19:54:46  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
MartinN: Jag har allt mitt på discogs och brukar kolla där när jag är osäker.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2020/09/21 :  20:16:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

Det är nog inte minnet utan mer osäkerhet

Ja det kan visst vara osäkerhet,men mest för att formlerna inte fastnar i minnet nån längre stund..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2020/09/22 :  11:53:12  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Det är en sak att kunna lära sig.
En annan att kunna förstå.
En tredje att kunna tillämpa.
En fjärde att kunna komma på nya tankar.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000